۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 55382923

اورمان یا اورامانات در کردستان قرار دارد و یکی از جادویی‌ترین مناطق ایران است. اگر می‌خواهید بدانید اورامانات کجاست با ما همراه شوید.

اورامانات کجاست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: اورامانات کجاست؟ این سؤالی که بسیاری از گردشگران می‌پرسند و دوست دارند خودشان را به این منطقه شگفت‌انگیز برسانند.

روستای اورامان تخت یا به عبارتی اورامانات که در منطقه اورامانات قرار دارد، از جمله زیباترین مناطق کوهستانی ایران و منطقه گردشگری کردستان به شمار می‌آید.

طراوت، تازگی و زیبایی غیرقابل وصف روستای اورامانات به سبب رودخانه‌های سیروان و لیله است که از میان این دهکده می‌گذرند و حیات را برای این ناحیه به ارمغان می‌آورند. اهمیت روستای اورامانات و این دو رودخانه به اندازه‌ای است که اتصال آن‌ها در یک قسمت، مرز مشترک کشور ایران و عراق را که به دروله معروف است، به وجود می‌آورد. از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب به معرفی و شرح هر آنچه که لازم است برای سفر به این منطقه سرسبز و دل‌نشین بدانید، بپردازیم.

بهشت گمشده اورامانات کجاست؟

همان‌طور که در پاراگراف اول اشاره کردیم، اورامان از نمونه ناحیه‌های گردشگری بسیار زیبای ایران است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط کشور جذب زیبایی‌ها و طبیعت بکر خود می‌کند. البته در سال‌های اخیر بر تعداد گردشگران خارجی این منطقه وصف‌ناپذیر و رویایی نیز اضافه شده است که عمدتاً بیشتر آن‌ها از کشورهای اسپانیا و آلمان به این منطقه سفر کرده‌اند.

اورامانات کجاست
بسیاری می‌خواهند بدانند

مسیر دسترسی به روستای اورامانات کجاست؟

اما به سراغ سؤال اصلی برویم، اورامانات کجاست؟ در بخش اورامان، شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان، منطقه‌ای با عنوان اورامانات وجود دارد. این منطقه از سمت غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه منتهی می‌شود. همچنین اورامانات به وسیله جاده‌ای با طول 75 کیلومتر به مریوان متصل می‌شود.

منطقه اورامانات بین ایران و عراق یک قسمت مشترک است که یک دشت پر پیچ‌ و خم و رودهایی فوق‌العاده و گوناگون دارد؛ این دشت آن‌قدر زیبا و بی‌نظیر است که بهشت را برای نگاه شما توصیف می‌کند. سیروان و لیله نام چشمه‌های معروف این منطقه هستند که غریب به چند کیلومتر از کشور عراق به یکدیگر می‌پیوندند که به محل پیوند آن‌ها دروله گفته می‌شود. در این شهر، خانه‌ها کاملاً از سنگ ساخته شده‌اند که ساختار آن‌ها به شکل خشکه‌ چین و پلکانی است. بر همین مبنا، روستای هزار ماسوله لقبی است که اورامان به خود گرفته است. 

جالب است بدانید که اورامانات یک منطقه کامل نیست و از دو بخش کوچک و بزرگ تشکیل شده است که بخش کوچک‌ آن به شهر حلبچه از توابع کشور عراق ربط دارد و بخش بزرگ آن جزئی از استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران به حساب می‌آید.

مرکز بخش اورامان، روستای اورامان تخت است که بیشتر ساکنان آن از مناطقی چون تهران، سنندج، مریوان، جوانرود، حلبچه، کامیاران، کرمانشاه و روانسر هستند. در واقع دهکده تاریخی اورامانات متشکل از سه قسمت با عنوان‌های هورامان تخت، ژاورو و لهون است.

مسیر دسترسی به روستای اورامان از تهران از طریق وسیله نقلیه شخصی حدود 660 کیلومتر به همراه عبور از شهرهای ساوه، همدان و سنندج به سروآباد و سپس به اورامان، تعریف می‌شود. همچنین با پرواز نیز از تهران می‌توان به سنندج رفت و در آنجا به وسیله خودروهای مختلف به اورامانات دست یافت.

نشانی روستای اورامانات: کردستان، مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت.

اورامانات کجاست
مسیر دسترسی اورامانات کجاست؟

آب و هوا و پوشش گیاهی اورامانات

پس از پاسخ به سؤال اورامانات کجاست؟ نوبت شرایط آب‌وهوایی منطقه می‌رسد. منطقه اورامان دارای آب‌وهوای کوهستانی است. از آن‌جایی که اورامانات جزئی از مناطق دیدنی و گردشگری مریوان به شمار می‌رود، چشمه‌ها و چراگاه‌های بسیاری دارد که آب‌وهوای حاکم بر مریوان را دارند. باغ‌های زیبا و سرسبزی در دامنه کوه‌های مریوان پرورش یافته‌اند که به واسطه آن‌ها دامداری در کنار باغداری فعالیت اصلی مردم منطقه به شمار می‌آید.

در منطقه اورامانات گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع بسیاری مشاهده می‌شود که جواهری از زیبایی و درخشش را برای روستا به ارمغان می‌آورند. پسته وحشی، درخت بلوط، درختان گردو و انجیر، گیاهان ریواس، کنگر، ترشکه و... از جمله این گیاهان و پوشش گیاهی خاص هستند.

سرزمین منحصربه‌فرد اورامانات افزون بر کوهستانی بودن، جنگل‌های وسیع و سرسبزی را دارا است که درختانی مانند زالزالک، بلوط و گلابی وحشی در این جنگل‌ها رشد یافته و به صفات زیبایی این منطقه افزوده‌اند. طبق مشاهدات و آنچه که از اخبار تراوش کرده است، مردم منطقه جهت گرم کردن خانه‌ها و پخت‌وپز از چوب درخت‌های این جنگل‌ها استفاده می‌کنند.

اورامانات کجاست
اورامانات منطقه‌ای بسیار بکر است

معماری روستای اورامانات

شاید آنچه که سبب می‌شود تعداد زیادی از مسافران خواستار دیدار روستای اورامان باشند، معماری پلکانی اورامان تخت و خانه‌های دیدنی آن باشد. در این روستا معماری خانه‌ها به شکل هرم‌ است که در رأس این هرم قلعه‌ای باستانی قرارگرفته است.

معماری پلکانی خانه‌های این روستا باعث شده است که اورامانات به روستای هزار ماسوله شهرت پیدا کند، چرا که حیاط هر خانه پشت‌ بام خانه‌ای دیگر است. به صورت کلی معماری اورامانات به همراه سرسبزی و زیبایی‌های این منطقه، می‌توانند دلایل بسیار مناسبی جهت سفر شما به این شهر دوست‌داشتنی و زیبا باشند.

اورامانات کجاست؟
اورامانات کجاست

حالا که فهمیدیم اورامانات کجاست...

در این مطلب تلاش شد سؤال اورامانات کجاست؟ را پاسخ دهیم و از ویژگی‌ها، شرایط جغرافیایی، آب‌وهوایی و فرهنگی آن بگوییم. اگر به این منطقه صفر کرده‌اید نظر خود را درباره آن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی آن با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید