فیلم سینمایی "نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی" در مراحل پایانی پیش‌تولید و آمادگی برای شروع فیلمبرداری به سر می‌برد.

وعده پوچی به نام حمایت از سینمای کودک و دیپلماسی فرهنگی

به گزارش سلام نو، این فیلم نخستین محصول مشترک سینمای ایران و ایتالیا است و از ابتدا کمپانی فیلمار میلان ایتالیا برای مشارکت و پخش بین‌المللی آن اعلام آمادگی کرده است. برخلاف شعارهای حمایت از سینمای کودک، کارگردان فیلم اول سینمایی، محصول مشترک و البته موضوعات استراتژیک مانند بحث فرزندآوری و جوانی جمعیت، بنیاد سینمایی فارابی حمایت از تولید این فیلم را رد کرده است. این درحالی است که این فیلم هر چهار شرط ذکر شده در وظایف فارابی که از سوی رییس سازمان سینمایی تعریف شده را دارا است.

سال گذشته تولیدهای فارابی در جشنواره فیلم فجر رونمایی شدند که چیزی به غیر از مجموعه‌ای از فیلم‌های ضعیف و شکست خورده نبودند و برخی از این فیلم‌ها نیز در اکران امسال در قعر جدول فروش قرار گرفتند و حتی پول غذا و پذیرایی عوامل خود را نیز از گیشه درنیاوردند! امسال نیز فیلم‌های تولید فارابی را خواهیم دید.

بارها محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی بر حمایت از فیلمسازان کار اولی، فیلم‌های کودک، محصول مشترک در جهت دیپلماسی فرهنگی تاکید کرده است اما فارابی به عنوان زیرمجموعه سازمان سینمایی از حمایت "نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی" بعنوان تنها فیلم کودکی که امسال پروانه ساخت گرفته و آن هم با تقاضای تنها سی درصد مشارکت در تولید سر باز زده است. از طرفی رهبری نظام بارها بر مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری تاکید کرده‌اند و دولت نیز بارها شعار آن را داده است، اما در عمل نهادهایی مانند فارابی برخلاف منویات رهبری و دولت گام برمی‌دارند و حتی دلیل قانع کننده‌ای برای رد حمایت از این قبیل فیلم‌ها ارائه نمی‌دهند و حتی شفاف‌سازی نمی‌کنند که اعضای شورای این نهاد چه افرادی هستند و از چه سابقه هنری و دانش سینمایی برخوردار هستند که این چنین اثری که به گواه بسیاری از سینماگران و اساتید دانشگاهی هنر فیلمنامه‌ای نادر در حوزه کودک است را رد می‌کنند.

آیا مدینه فاضله تصمیم‌گیران همچنان ارائه تصویر چرک و نکبت بار از ایران و ایرانی در مجامع سینمایی جهان است که تصویر رنگی و به روز و امیدوارکننده از کودک ایرانی در "نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی" را رد می‌کنند؟ 

آیا همچنان در نهادهای سینمایی، افراد تصمیم‌گیرنده در ذهنیت کودک پابرهنه و فقیر دهه شصت مانده‌اند و نمی‌توانند با یک اثر برای نسل کودک امروز که به انواع تکنولوژی ارتباطی و فیلم‌های روز دنیا دسترسی دارد ارتباط برقرار کنند که حمایت از تولید فیلم یاد شده را رد می‌کنند؟

به مرور به این‌ نتیجه می‌رسم که گویا شرط حمایت، نه محتوا بلکه نام افراد است و باید رزومه‌ای همچون تواب دهه شصت یا اصلاح‌طلب دهه هفتاد و هشتاد یا اعتدالی دهه نود را داشت یا در تولید با بودجه دولتی به سود رسید و به سود رساند تا به مذاق برخی مدیران فرهنگی خوش آید!

نویسنده: صالح دلدم (کارگردان و فعال سینما و رسانه)

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید