۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 55381456

پس از دوره صفویه در اثر ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی‌ها، ایران دچار هرج و مرج مداوم شد، اما از زمان قاجاریه و پس از استقرار تدریجی ثبات در ایران و گسترش پدیده استعمار، سفر به ایران اسرار بسیاری را در باستان شناسی و تاریخ آن فاش کرد.

تاریخچه گردشگری در ایران

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: گردشگری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. تمامی اسناد تاریخی مربوط به دوران باستان و پیش از فتح اسلامی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و سکونتگاه ها در سراسر سرزمین پهناور ایران دارد. اسناد مکتوب نشان می‌دهد که یونان و روم نیز به ایران سفر کرده‌اند. اما در مورد اسامی دقیق مسافرانی که قبل از فتح اسلامی از ایران دیدن کرده‌اند، اطلاعات کمی در دست است.

در قرون اول پس از اسلام، ایران با پشت سر گذاشتن دوران بحران، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی جدیدی را آغاز کرد که به شکوفایی عظیمی منجر شد. شاعران و نویسندگان بسیاری به ایران سفر کردند و سفرنامه‌های ارزشمندی تهیه کردند که از طریق آنها می‌شد با جغرافیا، فرهنگ و تمدن ایران آن روزگار آشنا شد. یکی از مشهورترین سیاحان در این دوره ناصر خسرو (۱۰۰۳-۱۰۷۷) شاعر، فیلسوف و سفرنامه نویس ساکن قرن یازدهم است. از سوی دیگر، به تدریج به ویژه بعد از قرن سیزدهم، سیاحان غربی نیز به شرق و ایران سفر کردند. در این دوره بود که اقامتگاه‌هایی در ایران ایجاد شد که بیشتر آنها همچنان پابرجا هستند. ایران در دوره صفویه به ویژه در دوران حکومت شاه عباس کبیر به عنوان کشوری جذاب گردشگران اروپایی بسیاری را به خود جذب کرد. از این رو می‌توان دوران حکومت شاه عباس کبیر تا پایان صفویه را مهمترین دوره توسعه گردشگری در ایران دانست.

پس از دوره صفویه در اثر ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی‌ها، ایران دچار هرج و مرج مداوم شد، اما از زمان قاجاریه و پس از استقرار تدریجی ثبات در ایران و گسترش پدیده استعمار، سفر به ایران اسرار بسیاری را در باستان شناسی و تاریخ آن فاش کرد.

اکنون ایران کشوری توریستی با آثار، مکان‌ها، آثار و جاذبه‌های طبیعی متعدد است که سالانه حدود ۵ میلیون گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این کشور چهار فصل، با مردمانی مهمان‌نواز، طبیعت شگفت‌انگیز و تاریخ شگفت‌انگیز، تجربه سفری امن، فراموش‌نشدنی، خروجی و در عین حال ارزان را برای گردشگران فراهم می‌کند.

مناطق منتخب گردشگری در ایران

تاریخچه گردشگری در ایران

مناطق منتخب گردشگری (TSAs) نوعی طرح راهبردی است که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای گسترش مناطق گردشگری و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از سراسر جهان تدوین شده است. این مناطق بیشتر در قطب‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران قرار دارند و با توجه به پتانسیل‌های موجود در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، محبوبیت آن‌ها در بین گردشگران، راه‌های دسترسی و همچنین زیرساخت‌ها انتخاب شده‌اند. انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها نیز در مجاورت این مناطق ساخته یا توسعه یافته‌اند تا طیف وسیعی از قیمت و کیفیت را برای کسانی که مایل به اقامت دو شب در کنار این مناطق هستند، فراهم کنند.

تا کنون بیش از ۱۱۶۸ TSA در سراسر کشور شناسایی شده است که در سفرهای ریاست جمهوری ثبت و تایید می‌شوند. از این تعداد، ۲۴۲ مورد سرمایه گذار را جذب کرده‌اند و بقیه برای بررسی باز هستند. پس از تصویب، این مناطق مطالعه، بودجه بندی و به مناطق گردشگری تبدیل می‌شوند که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. یکی از نمونه‌های این مناطق، گردنه حیران است که توسط دولت به عنوان TSA اعلام شده است. این منطقه، منطقه‌ای کوهستانی با زیبایی‌های خیره‌کننده و مناظر طبیعی شگفت‌انگیز است.

TSA فرصت‌های خوبی برای کسانی است که مایل به تحقیق در ایران هستند. ایران با پتانسیل‌های گردشگری در سرتاسر سرزمین وسیع و متنوع خود می‌تواند هدفی ارزشمند و سودآور برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باشد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید