سال هاست انسان ها برای برقراری ارتباط با یک دیگر و به جا گذاشتن خطی از خود از کاغذ استفاده می کنند.

کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی

کاغذ اولین بار توسط چینی ها ساخته شد. امروزه به یکی از اصلی ترین نیازهای همه ما حتی در طول روز تبدیل شده است. همان طور که می دانید کاغذها با استفاده از چوب ساخته می شوند. اما معمولا کم تر کسی در مورد نحوه تولید آن اطلاعات زیادی دارد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل تولید کاغذ در صنعت کاغذ سازی با استفاده از دیگ بخار صورت می گیرد. یکی از مراحل مهم در تولید کاغذ، افزودن مواد شیمیایی به آن است. اما از زمانی که در صنعت کاغذ سازی از دیگ بخار استفاده می شود، استفاده از مواد شیمیایی تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. به همین دلیل امروزه به عنوان یکی از کاربردی ترین و مهم ترین تجهیزات در این فرایند شناخته می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با روند تولید کاغذ، کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی، و سایر کاربردهای آن به طور کامل آشنا شوید.

چگونگی تولید کاغذ به طور کلی

نحوه تبدیل شدن چوب به کاغذ بدین صورت است که ابتدا تنه درخت به خرده های چوب تبدیل می شود. سپس خرده چوب ها تحت فشار و حرارت قرار می گیرد. پس از آن مواد شیمیایی به خرده کاغذها افزوده شده و به خمیر کاغذ تبدیل می شود. در واقع اصلی ترین مرحله و کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی در همین مرحله است. با استفاده از دیگ بخار خرده چوب ها و در نهایت خمیر کاغذ تحت حرارت بالا قرار گرفته و در نهایت با استفاده از فشار بالا، خمیر کاغذ به عنوان خروجی قابل استفاده است. در مرحله بعد نیز خمیر چوب با استفاده از دیگ بخار، خمیر کاغذ نرم شده و جهت تولید کاغذ در ابعاد مختلف قابل استفاده است.

کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی

به طور کلی دیگ بخار صرفا در صنعت کاغذ سازی مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه به دلیل مزایای ویژه ای که دارد، قابل استفاده در صنایع تولیدی، شیمیایی، غذایی، پلاستیکی، کاغذی، نفتی، ساختمانی و ... است. کاربرد گسترده دیگ بخار در صنعت به گونه ای است که جزء یکی از اصلی ترین تجهیزات در صنایع مختلف محسوب می شود. علاوه بر تولید کاغذ در ابعاد و سایزهای گوناگون توسط دیگ بخار، این دستگاه مزایا و کاربردهای دیگری هم دارد. از مهم ترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشک کردن چوب و کاغذ
  2. ضد عفونی کردن و شستشوی کاغذ
  3. تولید برق
  4. پختن چوب

کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی

کاربرد دیگ بخار در ساخت خمیر کاغذ

یکی از مهم ترین مشخصه های دیگ بخار این است که اساس کار آن به صورت تولید بخار در فشار بالا صورت می گیرد. بدین صورت که ابتدا دمای آب موجود در دیگ بخار افزایش یافته و سپس فشار بخار آب بالا از طریق عبور هوای داغ از کنار آب تولید می شود. فرایند تولید بخار آب، در یک مخزن بسته تحت عنوان دیگ بخار (بویلر) انجام می شود. در حقیقت حرارتی که آب درون دیگ را گرم می کند، ناشی از سوخت مصرفی و ویژه دیگ است. همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، یکی از مهم ترین کاربردهای دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی است. در واقع بخاری که توسط دستگاه دیگ بخار در فرایند تولید کاغذ تولید می شود، برای پخت ورقه های چوبی و پخت مواد شیمیایی که به آن افزوده می شود، کاربرد دارد. بدین صورت که بخار تولید شده در بویلر، تراشه های چوب برای تولید خمیر کاغذ را نرم می کند. سپس از طریق گرم کردن درام های گردان خشک کن، باعث کاهش و حتی خشک شدن خمیر کاغذ می شود. بدین گونه که بخار به محفظه خشک کن منتقل می شود تا رطوبت ناشی از بخار دیگ، کاهش یافته و جذب شود.

کاربرد دیگ بخار در ضد عفونی کردن کاغذ

یکی از مهم ترین مراحل عرضه کاغذ جهت فروش، ضد عفونی کردن آن است. چرا که افراد زیادی در جامعه روزانه از میزان زیادی کاغذ استفاده می کنند. در بین این افراد نیز ممکن است افرادی که آلرژی یا پوست حساسی دارند، به صورت مستقیم از کاغذ استفاده کرده و آن را لمس کنند. همان طور که می دانید استفاده از بخار آب، یکی از بهترین روش های ضد عفونی کردن تجهیزات و مواد مختلف است. برای ضد عفونی کردن کاغذ نیز از دیگ بخار استفاده می شود. پس از خرد کردن تنه های درخت برای از بین رفتن باکتری هایی که به صورت طبیعی در تنه درخت رشد می کند، از این دیگ استفاده می شود. به همین جهت نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و باکتری زداها برای ساخت کاغذ و خمیر آن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، یکی از بهترین مزایای این کار این است که می توان مجدد کاغذ را بازیافت کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. این ویژگی نیز به این دلیل است که زمان پخت چوب و تولید کاغذ، کاغذها به بهترین نحو توسط دیگ بخار ضد عفونی و تمیز می شوند. یکی از بهترین مزایای دیگر استفاده از دیگ بخار آراد بویلر این است که حتی در نبود برق هم می توان در کارخانجات تولید کاغذ، روند تولید کاغذ را ادامه داد.

کاربرد دیگ بخار در صنعت کاغذ سازی

کاربرد دیگ بخار در پخت چوب در کاغذ سازی

در پاراگراف بالاتر با روند آماده سازی چوب برای تولید کاغذ آشنا شدید. در بخش های مکانیکی تولید و زهکشی کاغذ سازی، میزان رطوبت افزایش می یابد. به همین دلیل برای کاهش رطوبت چوب و خمیر آن، باید چوب کاغذ به اصطلاح پخته شود. به همین جهت یکی از مهم ترین اقدامات در مرحله تولید کاغذ، کاهش رطوبت و خشک کردن کاغذ است. این مرحله با استفاده از دیگ بخار صورت می گیرد. در مرحله بعد نیز بعد از خرد کردن چوب ها، برای پخته شدن چوب برای تبدیل شدن به کاغذ نیز به دیگ بخار نیاز است. در این مرحله از مواد شیمیایی برای پخت چوب و سپس تبدیل شدن به کاغذ استفاده می شود. خشکی کاغذ معمولا باید ۹۰ درصد باشد، که در مرحله خشک کردن نیز از دیگ بخار برای انتقال حرارت به درام خشک کن، استفاده می شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید