ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر در سه نقطه مختلف این کشور قرار دارند و هر کدام بازتاب دهنده بخشی از فرهنگ قطری‌ها هستند.

نگاهی به ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر

سلام نو – سرویس گردشگری: ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر کجاست؟ این سوال یکی از آن سوالاتی است که برای ما ایرانی‌ها عاشق فوتبال اهمیت خاصی دارد. ایران به ترتیب سه بازی مهم با انگلیس، ولز و ایالات متحده آمریکا دارد که هر کدام در یکی از ورزشگاه‌های منتخب جام جهانی برگزار می‌شود.

قطر، کوچک‌ترین و احتمالا خاص‌ترین کشوری است که تاکنون میزبان جام جهانی فوتبال شده است. این کشور با هشت استادیم میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است، استادیوم‌هایی که تکنولوژی‌های خاصی برای بهبود هوا دارند. قطر کشوری گرم با دمایی ۴۰ درجه است. در نتیجه نه تنها جام جهانی ۲۰۲۲ کم دیرتر برگزار می‌شود که هوا خنک شود، بلکه ورزشگاه‌ها همه به سیستمی مجهز هستند که دمای داخل آن‌ها تا ۲۷ درجه کاهش پیدا کند.

ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تاکنون حسابی حاشیه‌ساز بودند. از کارگرانی که پای ساخت آن‌ها جان دادند تا کربنی که به خاطر ساخت آن‌ها تولید شد، روند ساخت این ورزشگاه‌ها محل نقد بسیاری بوده است. از هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی، هفت ورزشگاه نوساز هستند و یک ورزشگاه بازسازی اساسی شده است.

ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲

آن چنان که اشاره شد ایران در گروه خود با سه تیم انگلیس، ولز و آمریکا بازی می‌کند، سه بازی مهم که دو مورد از آن‌ها رنگ و بوی جدی سیاسی دارند. در ادامه با هم با استادیوم‌های میزبان این بازی‌ها آشنا می‌شویم.

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه میزبان بازی ایران-انگلیس

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه با نام عربی ملعب خلیفة الدولی ورزشگاه ملی قطر و بخشی از مجموعه ورزشی چندمنظوره در شهر دوحه است که میزبان بازی‌ها ملی قطر است. این ورزشگاه میزبان اولین دیدار ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲، مقابل انگلیس است. این بازی ۳۰ آبان برگزار خواهد شد.

ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر
ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر نماینگر هویت این کشور هستند

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه گنجایش ۴۵ هزار و۴۱۶ نفر را دارد و در ۱۳ کیلومتری در دوحه، پایتخت قطر، قرار دارد. ورزشگاه خلیفه تنها ورزشگاه جام جهانی است که جدید التاسیس نیست. این استادیوم فوتبال در سال ۱۹۷۶ میلادی در قطر افتتاح شده و در سال ۲۰۱۷ بازسازی شده است. در آخرین بازسازی ورزشگاه خلیفه ،۱۲ هزار صندلی برای مسابقات جام جهانی به ظرفیت ورزشگاه اضافه شده است.

این استادیوم در سال ۲۰۱۹ میزبان مسابقات جهانی دو و میدانی و جام باشگاه‌های جهان بوده است. استادیو خلیفه را می‌توان مهم‌ترین و نمادین‌ترین استادیوم فوتبال قطر دانست. به جز بازی ایران و انگلیس، شش بازی دیگر – از جمله بازی رده بندی- در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

ورزشگاه احمد بن علی الریان میزبان بازی ایران - ولز

ورزشگاه الریان با نام عربی ملعب أحمد بن علی میزبان دومین دیدار ایران مقابل ولز است. این بازی در ۴ آذرماه برگزار خواهد شد. ورزشگاه احمدبن‌علی به جای استادیوم قدیمی احمد بن علی ساخته شده. در ابتدا برنامه بازسازی استادیوم قدیمی مطرح بود، اما در نهایت یک ورزشگاه جدید به جای آن ساخته شد.

ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر
دو ورزشگاه از سه ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر نوساز هستند

این ورزشگاه در الریان قطر قرار دارد و فاصله آن از مرکز شهر دوحه ۲۲ کیلومتر است. این ورزشگاه در حال حاضر گنجایش ۴۰ هزار نفر را دارید. پس از جام جهانی قطر این ورزشگاه با ۲۱ هزار صندلی میزبان مسابقات الریان قطر خواهد بود. نکته جالب درباره این ورزشگاه آن است که ۸۰ درصد مصالح آن از بازیافت ورزشگاه قبلی تامین شده است. طراحی این ورزشگاه الهام گرفته از تپه‌های شنی است.

استادیوم الریان در کنار بازی ایران و ولز-اسکاتلند، پنج بازی دیگر را در کل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر میزبانی می‌کند.

ورزشگاه الثمامه میزبان بازی ایران - آمریکا

ورزشگاه الثمامه با نام عربی ملعب الثمامة میزبان آخرین بازی ایران در مرحله گروهی در برابر آمریکا است. این بازی در ۸ آذر ماه برگزار خواهد شد. این ورزشگاه اولین استادیوم سرپوشیده قطر است و طراحی آن توسط معمار سرشناس قطری به نام ابراهیم محمد جیده بوده است. جیده این استادیو را با الهام از عرقچی قطری- سرپوش سنتی اهالی قطر- طراحی کرده است.

ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر
اکثر ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر بعد از جام جهانی دستخوش تغییر خواهند شد

این استادیوم ۴۰ هزار نفری هم بعد از جام جهانی با کاهش ظرفیت به ۲۰ هزار نفر می‌رسد. بخش بالایی ورزشگاه تبدیل به هتل خواهد شد و یک مسجد هم در آن احداث می‌شود. صندلی‌های اضافی استادیوم نیز به کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد شد. این ورزشگاه در مجموع به ۵۴ عدد دستگاه تصفیه هوا مجهز است که انرژی آن‌ها از طریق تابش خورشید تامین می‌شود.

این استادیوم به جز بازی ایران و آمریکا میزبان شش بازی دیگر از مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود.

دو نکته درباره ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر

درباره ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی قطر مثل تمام ورزشگاه‌های این جام جهانی بازتاب دهنده هویت، تاریخ و فرهنگ قطری‌ها هستند. از تپه‌های شنی تا لباس سنتی اعراب در هر ورزشگاه نشانی از این فرهنگ پیدا می‌شود.

نکته دوم این است که قطر سعی کرده با اقداماتی مثل اهدای صندلی‌ها به کشورهای در حال توسعه و سیستم خنک کننده پاک قدرت خود در حوزه اقتصاد و تکنولوژی را به رخ رقبا بکشد، اقدام که تا اینجا در آن موفق بوده است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید