نهمین روز از ماه ذی‌الحجه روز عرفه نامیده‌ شده است. این روز، روز نیایش و طاعت و عبادت است و درهای رحمت الهی باز است. این روز اعمال و آداب خاص خود را دارد.

فضیلت و ثواب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه

فرهنگ و هنر: با فرارسیدن روز بزرگ عرفه، یکی از اعمال مستحبی، زیارت امام حسین علیه السلام می باشد که از نظر بزرگان دین اسلام، دارای ثواب بسیار زیادی می باشد.

نهم ذی الحجه روز عرفه ، روز دعا و نیایش و روز گشوده شدن درهای مغفرت و رحمت خداوند بر روی بندگان است. اعمال ویژه ای برای شب و روز عرفه ذکر شده است که یکی از اعمال وارد شده در این روز، زیارت امام حسین (ع) است. در روز عرفه خداوند به زوار امام حسین (ع) حتی پیش از افرادی که در صحرای عرفات هستند، نگاه می کند و دعا و نیایش و توبه آنان را می پذیرد.

احادیثی درباره فضیلت زیارت امام حسین (علیه السّلام) در روز عرفه

برای تشریح بهتر این موضوع، احادیثی از امام صادق (ع) نقل نموده ایم که به ثواب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه اشاره می کند:

امام صادق (علیه السّلام) فرمود:

فِی ثَوَابِ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ ع فَقَالَ مَنْ أَتَاهُ فِی یَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ کُتِبَ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ‏

درباره ثواب زیارت امام حسین (علیه السّلام) فرمود:«هرکس در روز عرفه در حالی که حق امام حسین (علیه السّلام) را می شناسد، به زیارت او برود، برای او پاداش  ١٠٠٠  حج و  ١٠٠٠  عمره ی پذیرفته شده و  ١٠٠٠  بار شرکت در جنگ در رکاب پیامبر مرسل یا امام عادل نوشته می شود.» (امالی طوسی، ج۱، ص ۲۰۴)

دعا

به نقل از بشیر دَهّان به امام صادق علیهالسلام گفتم:

گاه، حج از من فوت می شود، امّا عرفه را نزد قبر حسین علیهالسلام به سر می برم. فرمود:«کار خوبی می کنی، ای بشیر! هر مؤمنی که در روزی که عید نیست، به نزد قبر حسین علیهالسلام بیاید و به حقّ او آگاه باشد، خداوند، بیست حج و بیست عمره نیکو و پذیرفته و بیست حج و عمره همراه پیامبرِ مُرسَل یا پیشوای عادل، برایش می نویسد، و هر کس در روز عید به زیارتش بیاید، خداوند، یکصد حج و یکصد عمره و یکصد جهاد همراه پیامبرِ مُرسَل یا پیشوای عادل، برایش می نویسد».

گفتم :چگونه جای موقف (عرفات) را برای من می گیرد؟ امام علیهالسلام با نگاهی خشم آلود، به من نگریست و سپس به من فرمود:«ای بشیر! هنگامی که مؤمن، روز عرفه به سوی قبر حسین علیهالسلام می آید و با آب فرات، غسل می کند و سپس به او رو می کند، خداوند، برای هر گامش یک حج با اعمالش را می نویسد» و جز این نمی دانم که فرمود:«و یک جهاد [برایش می نویسد]». (کافی،ج‏ ۴،ص ۵۸۰)

امام صادق (علیه السّلام) فرمود:

أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُسْعِفُهُمْ [یُشَفِّعُهُمْ‏] فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأْتِی أَهْلَ عَرَفَةَ فَیَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِکَ‏

«خداوند تبارک و تعالی پیش از اهل «عرفات» برای زایران امام حسین (علیه السّلام) تجلی نموده و حوایج آنان را برآورده و گناهانشان را می آمرزد و در مورد خواسته هایشان شفاعت می کند، آن گاه به سراغ اهل عرفات می رود و این عنایات را به آنان می کند.»(مصباح ا لمتهجد، ص ۷۱۵)

زیارت امام حسین

امام صادق (علیه السّلام) فرمود:

إِذَا کَانَ یَوْمُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللَّهُ تَعَالَی إِلَی زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَقَالَ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَکُمْ مَا مَضَی وَ لَا یُکْتَبُ عَلَی أَحَدٍ ذَنْبٌ سَبْعِینَ یَوْماً مِنْ یَوْمِ یَنْصَرِفُ‏

«وقتی روز عرفه فرامی رسد، خداوند متعال به زائران قبر حسین بن علی (علیهما السّلام) نظر [رحمت]می کند و خطاب به آنان می فرماید:بازگردید در حالی که گناهان گذشته شما آمرزیده شده است و از روزی که زائران بازمی گردند تا  ٧٠  روز برای آنان گناه نمی نویسد.» (کامل الزیارات، ص ۱۷۱.)

امام صادق (علیه السّلام) فرمود:

مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع یَوْمَ عَرَفَةَ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِیَ الصِّدِّیقُ آمَنَ بِوَعْدِی‏

«هرکس در روز عرفه به زیارت حسین بن علی (علیهما السّلام) برود، خداوند عزّ و جل یک میلیون حج در رکاب حضرت قائم (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) و یک میلیون عمره در رکاب رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و آزادی یک میلیون برده و گسیل داشتن یک میلیون اسب [برای سوار شدن جنگجویان]در راه خدا را برای او می نویسد و به این صورت از او یاد می کند:بنده ی صدیق و بسیار راستگوی من به وعده ام ایمان آورد.»( کامل الزیارات، ص ۱۷۲)

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید