در ماه مبارک رمضان روزه گرفتن بر مسلمانان واجب می‌شود اما در پایان این ماه مبارک و با رویت هلال ماه و ورود به ماه شوال مسلمانان دیگر موظف به گرفتن روزه نیستندو در اولین روز ماه شوال روزه گرفتن بر مسلمانان حرام است.

علل حرام بودن روزه‌ی عید فطر چیست؟

فرهنگ و هنر: عید سعید فطر، از عیدهای بزرگ مسلمین می باشد که روزه گرفتن در این روز مبارک، حرام است. اما به چه دلایلی روزه گرفتن در روز عید فطر حرام می باشد؟

با آغاز ماه مبارک رمضان روزه گرفتن بر مسلمانان واجب شده اما با رویت هلال ماه شوال و عید فطر این مسئولیت و وظیفه از روی دوش مسلمین برداشته شده و روزه گرفتن در اولین روز ماه شوال و روز عید فطر حرام است اما چرا در این روز نباید روزه بگیریم ؟

علت حرام بودن روزه گرفتن در عید فطر

۱. در ماه مبارک رمضان مسلمانان یک ماه روزه می گیرند و از خوردن و آشامیدن اجتناب می کنند. بسیاری با یک ماه روزه داری در لذت عبادی فرو می روند و خواهان ادامه روزه داری به صورت مستمر در طول سال می باشند اما اگر در عبادت افراط شود، در نهایت موجب دلزدگی فرد از عبادت خواهد شد پس رعایت تعادل در همه چیز از جمله عبادت اصل است.

روزه گرفتن در همه روزهای سال ممکن است با توان جسمی فرد مطابقت نداشته و تعارض بین روح و جسم باعث ناراحتی و در نهایت دلزدگی فرد از عبادت شود. تشخیص اینکه در امور واجب رعایت تعادل تا چه و میزان است، مربوط به علم الهی است و خدای متعال با وضع قوانینی خاص در این رابطه این تعادل را برای انسان ها در نظر گرفته است.

۲. انسان در ماه مبارک رمضان مراتب بالای عرفانی را طی می کند و با اعمال دینی خود را تزکیه می کند، ظاهر این ماه را درک می کند و از ظاهر این ماه، به باطن آن می رسد. در این هنگام است که انسان به خدا متصل می شود و پس از آن خدا می گوید فرقی بین من و بنده نیست. در عید فطر انسان به پایان مسیر رسیده و به دلیل دستیابی به این جایگاه والا روز نخست ماه شوال، عید نامیده شده است.

روزهای عید باید با روزهای دیگر متفاوت باشد. اگر در روز عید فطر مانند ماه رمضان روزه بگیریم، فرقی با سی روز قبل ندارد و عید بودن یا نبودن روز اول ماه شوال معلوم نمی شود و اهمیت آن چندان روشن نمی شود، خداوند چون به این کمرنگ شدن راضی نیست پس باید در این روز به خوردن و آشامیدن و شادی کردن و حمد خدای را به جا آوردن بپردازیم. 

۳. در بعضی روایات (وسایل الشیعه، ج ۴، ص ۳۶۸.) آمده است در روز عید فطر مردم مهمان خدایند و خداوند نمی پسندد که مهمانانش روزه دار و گرسنه باشند.در بعضی تعابیر هم آمده است ایامی که روزه در آنها حرام است، مانند ایام تشریق و نیز در نفی روزه در سفر، هدیه ها و یا صدقات خداوند است بر بندگانش. و سزاوار نیست که صدقه و هدیه را ردّ نماییم. ( صدوق علل الشرایع، ٰج ۲، ص ۲۳۹)

۴. در ماه رمضان خداوند دستور می دهد که روزه بگیریم ، در پایان ماه رمضان به دستور همان کسی که تا امروز می گفت نخور و ننوش، باید خورد و آشامید تا تعبد و اطاعت بی چون و چرای عبد از معبود جایگاه پیدا کند و ارزیابی شود که از بین انسانها، چه کسانی متعبد به دستورات او هستند و چون و چرا نمی کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید است احتمالا مطالب زیر نیز برایتان جالب خواهد بود: 

امیدبخش‌ترین آیه قرآن از نظر امام علی (ع) کدام است؟
مجرب‌ترین دعا برای رفع استرس و دلشوره
فضیلت و خواص سوره مجادله
با نماز تحیت و چگونگی خواندن آن آشنا شوید

حدیث امام صادق درباره روزه نگرفتن در عید فطر

امام صادق (ع) می فرماید:در روز عید فطر و عید اضحی روزه نباید گرفت. چون رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود که این روزها روزهای خوردن و آشامیدن و شادی کردن است. (مستدرک الوسایل، ج ۷، ص ۵۵۱.)

امام صادق (ع) می فرمایند:روزه حرام است، چون که این ها ایام خوردن و آشامیدن هستند. (الوافی، ج. ۱۱ ، ص. ۸۴)

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید