با این حال، با توجه به اینکه چگونه حیوانات بسیار بزرگ می‌توانند از ناکجاآباد ظاهر شوند، حتی زمانی که دید آب استثنایی است، منطقی است که سفیدپوستان بزرگ برای تقویت استتار ضد سایه خود تکامل یافته باشند.

بزرگ ترین کوسه سفید جهان چگونه تغییر رنگ می‌دهد؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: تصور می‌شود که «دیپ آبی» بزرگ‌ترین کوسه سفیدی است که تا به حال در دوربین عکاسی ثبت شده است. طبیعت مرموز و اندازه عظیم او، سیاره را مجذوب خود کرده است.

امید این است که با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ‌تر، دانشمندان نه تنها بتوانند تأیید کنند که تغییر رنگی که ثبت کرده‌اند بیش از یک تصادف است، بلکه الگوی زمان و چرایی ورود حیوانات به حالت کمو را نیز شناسایی کنند.

یک یافته بسیار هیجان انگیز

بزرگ ترین کوسه سفید جهان چگونه تغییر رنگ می‌دهد؟

میشل جول که رفتار کوسه سفید بزرگ را در موزه‌های دانشگاه ایالتی میشیگان مطالعه می‌کند و به این تحقیق وابسته نبود، می‌گوید: از دیدگاه انتشار، فکر نمی‌کنم کسی سعی کرده باشد اینگونه رنگ کوسه‌های سفید بزرگ را به خود بگیرد. با این حال، از تجربه شخصی، ما قطعا متوجه تغییراتی در رنگ آنها می‌شویم. اما معمولا این تغییرات طی چند روز اتفاق افتاده است.

به گفته جول، فرضیه اصلی برای چنین تغییراتی این است که کوسه‌ها پس از گذراندن زمان بیشتری در آب‌های کم عمق، جایی که پرتوهای خورشید قوی‌تر هستند، برنزه می‌شوند.

آنقدرها که به نظر می‌رسد احمقانه نیست. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۶ نشان داد که وقتی سر چکش‌های بچه ماهی اسیر در آب‌های کم‌عمق جمع می‌شوند، به تدریج تیره‌تر از سر چکش‌هایی می‌شوند که اجازه فرورفتن در آب‌های عمیق‌تر را داشتند.

جول می‌گوید: ما فکر نمی‌کردیم که این به طور بالقوه چیزی باشد که خودشان دستکاری می‌کنند تا تیره‌تر یا روشن‌تر شوند. اما این بسیار منطقی تکاملی خواهد بود.

جورج پروبست، عکاسی که در پروژه ID کوسه سفید جزیره گوادالوپ در مکزیک مشارکت داشته است، می‌گوید هرگز متوجه تغییرات رنگی در کار خود نشده است.

با این حال، با توجه به اینکه چگونه حیوانات بسیار بزرگ می‌توانند از ناکجاآباد ظاهر شوند، حتی زمانی که دید آب استثنایی است، منطقی است که سفیدپوستان بزرگ برای تقویت استتار ضد سایه خود تکامل یافته باشند.

پروبست که صدها ساعت را در آب با بیش از ۲۰۰ سفیدپوست بزرگ گذرانده است، می‌گوید: من تعجب نمی‌کنم که آنها می‌توانند این کار را انجام دهند، فقط به این دلیل که چقدر خوب می‌توانند دزدکی به شما حمله کنند. آنها شکارچیانی در کمین هستند که به پنهان کاری متکی هستند.

گرگوری اسکومال، کارشناس کوسه و رئیس برنامه تحقیقات کوسه ماساچوست، می‌گوید که او نیز کاملا از تحقیقات اولیه شوکه شده است، اگرچه می‌خواهد آن را با یک مطالعه علمی ساختارمندتر پشتیبانی کند.

اسکومال می‌گوید: ما می‌دانیم که بسیاری از گونه‌های ماهی می‌توانند رنگ‌های خود را تغییر دهند. بنابراین من فکر می‌کنم این یک یافته بسیار هیجان انگیز است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید