در پی حمله روسیه به اوکراین، فنلاند به همراه سوئد در آستانه پیوستن به ناتو قرار دارند.

سفیر فنلاند در آمریکا از پیوستن کشورش به ناتو حمایت کرد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از پایگاه هیل نوشت: هاوتالا در این مصاحبه از جامعه بین‌المللی خواست همچنان قدرتمندانه حمایتشان از اوکراین را حفظ کنند و هشدار داد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بازیگری "منطقی" است که هیچ نشانه‌ای از انصراف از هدفش به جهت تسخیر کردن این دولت سابقا جزو شوروی، سابق نشان نداده است.

فنلاند، که ۸۳۰ مایل مرز مشترک با روسیه دارد، به همراه سوئد در آستانه پیوستن به ناتو در پی حمله روسیه به اوکراین که در اواخر فوریه آغاز شد، قرار دارند.

هاوتالا که به زبان‌های روسی و اوکراینی مسلط است، حرفه خود را در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی در کی‌یف آغاز کرد.

او قبل از عزیمت به واشنگتن، در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ به عنوان سفیر فنلاند در روسیه خدمت کرده و سابقه چندین دیدار رو در رو با پوتین را داشته است.

او در مصاحبه اخیر خود در محل سفارت فنلاند در واشنگتن در خصوص گمانه زنی‌های اوایل جنگ اوکراین مبنی بر اینکه "پوتین عقلش را از دست داده است"، گفت: "او (پوتین) دیوانه نیست. او یک بازیگر منطقی است.

هاوتالا تاکید کرد: من فکر می‌کنم ما باید او را جدی بگیریم و اشتباه بزرگی است که او را به عنوان یک تصمیم گیرنده دست کم بگیریم.

این سفیر فنلاند در آمریکا ادامه داد: "من فکر می‌کنم این جنگ آزمایشی خواهد بود که ببینیم ما از چه چیزی ساخته شده‌ایم؟ آیا ما از اراده فولادین ساخته شده‌ایم یا فقط سعی می‌کنیم جهت باد را تشخیص داده و پشت آن حرکت کنیم؟

این سفیر تاکید کرد هلسینکی هدفش از پیوستن به ناتو تقویت دفاع شخصی خود تحت ضمانت امنیتی مشترک مربوط به ماده پنجم اساسنامه ناتو نیست بلکه قصد دارد با تجاوز بی‌دلیل روسیه مقابله کند. او حمله روسیه به اوکراین را "غیرقانونی" خواند.

هاوتالا افزود: مبنای ما در پیوستن‌مان به ناتو و ارائه درخواست‌مان برای پیوستن به این ائتلاف این نیست که از طرف دیگری انتظار داشته باشیم که کار را انجام دهد. بنابراین اولین سوال این خواهد بود که آیا ما می‌توانیم با منابع ملی خود از عهده این کار برآییم؟ سپس، اگر پاسخ به آن منفی باشد فکر می‌کنم ما به دنبال گزینه‌های متفاوتی می رویم.

فنلاند مدت کوتاهی قبل از اینکه هلسینکی و استکهلم قصد خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کنند، یک پیمان دفاعی با انگلیس و سوئد امضا کرد.

آمریکا هم در ادامه تضمین‌های امنیتی خود را برای حمایت بیشتر از این کشورهای نوردیک ارائه کرد اما هاوتالا گفت، وضعیت در حال حاضر به ‌رغم انتقادات قبلی پوتین علیه گسترش ناتو - یکی از بهانه‌هایش برای حمله به اوکراین، آرام است.

وی گفت: ما شاهد هیچ گونه فعالیت فوق العاده‌ای در مناطق نزدیک خود نیستیم.

حداقل شش کشور عضو ناتو پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف را تصویب کرده‌اند و قانونگذاران آمریکایی امیدوارند تا پیش از تعطیلات ماه اوت در سنا این موضوع را تصویب کنند.

هاوتالا بیان کرد که تصویب سریع این موضوع در آمریکا "پیامی بسیار ویژه" را ارسال می کند مبنی بر اینکه که ناتو " مسیر خود را ادامه می دهد و اینکه ناتو برای تقویت خود به اجرای تصمیمات استراتژیک می پردازد."

تصویب سریع این پیوستن توسط همه ۳۰ کشور عضو، احتمالاً فنلاند را در مسیر پیوستن رسمی به ائتلاف در سال آینده میلادی قرار خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید