زبان ترکی دارای الفبای مشترکی با زبان انگلیسی است که این امر یادگیری را برای کسانی که انگلیسی را حتی در حد ابتدایی بلدند، آسان‌تر می‌کند. البته این تشابه ارتباط ساختاری میان این دو زبان ایجاد نمی‌کند و زبان ترکی کاملا مستقل بوده و یادگیری آن همانند هر زبان دیگری نیاز به تکرار و تمرین فراوان دارد.

آموزش زبان ترکی - دانلود فیلم های آموزش زبان ترکی از صفر تا صد

همان‌طور که می‌دانید ترکیه به دلیل نزدیکی و همچنین قیمت واحد پولی نزدیک به ما، یکی از کشورهای مهاجرپذیر بوده و اکثر ایرانی‌ها در آن‌جا خانه دارند، همچنین این کشور به دلیل طبیعت زیبا، پاساژهای متنوع و جنس فوق‌العاده‌ای که دارد، هر ساله مسافران زیادی را از ایران دارد. برای اینکه بتوانید در آن کشور به راحتی تردد کرده و خرید کنید، بهتر است زبان آن را یاد بگیرید. ما در این مقاله آموزش زبان ترکی را به صورت کلی برایتان آورده‌ایم. پس اگر قصد سفر به این کشور زیبا را دارید، تا انتها ما را همراهی کنید.

تاریخچه زبان ترکی

این  زبان از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا بوده و آثار آن در کتیبه‌های کشور مغولستان وجود دارد. زبان ترکی شباهت بسیار زیادی به زبان بلغاری دارد. بر اساس آمار به دست آمده امروزه زبان مادری ۷۱ میلیون نفر ترکیه‌ ای بوده و ۱۷ میلیون نفر این زبان را به عنوان زبان دوم می‌شناسند. زبان ترکیه‌ای در ۳ بخش مختلف ترکی قدیم، میانه و جدید (از قرن سیزده تا به امروز) صحبت می شود. امپراتور عثمانی زبان‌های فارسی و عربی را نیز وارد زبان ترکی کرد، ۸۸ درصد از واژه‌هایی که در آن زمان تحصیل کرده‌ها و افرادی با سطح بالا در جامعه صحبت می‌کردند، ترکیبی از عربی و فارسی بود. با جنبش‌هایی توسط آتاتورک رسم‌الخط ترکی از فارسی به لاتین و واژه‌های فارسی و عربی به ترکی تغییر یافت.

اگر می‌خواهید زبان ترکی استامبولی را به صورت کاربردی و گام به گام بیاموزید، پیشنهاد ما استفاده کردن از آموزش های فرادرس در زمینه زبان ترکی است.

ساختار زبانی

جنسیت: اگر بخواهیم زبان ترکیه‌ای را از نظر جنسیت بررسی کنیم، همانند زبان فارسی جنسیت نداشته و همچنین ضمیر سوم شخص مفرد برای مذکر و مونث، دقیقا مانند زبان فارسی، به صورت یکسانی استفاده می‌شود.

حالات دستوری: اسامی دارای شش حالت دستوری می‌باشد: اسمی، ملکی، مفعولی غیرمستقیم، مفعولی مستقیم، مکانی و مفعول. تمامی این حالات به‌واسطه پسوند خاصی که به ریشه اسم وصل شده است، مشخص می‌شود.

صرف فعل: افعال در زبان ترکیه‌ای دقیقا همانند زبان فارسی در شمارش و حالت‌های خود با فاعلشان مطابقت داشته و صرف می‌شوند. اگر بخواهیم ساختار فعل را در این زبان بنویسیم، به صورت زیر خواهد بود:

"ریشه فعل + نشانه‌ای که زمان‌ساز است + پسوند فاعلی"

حرف تعریف: برای آموزش زبان ترکی باید بدانید که در این زبان نیز همانند فارسی، حرف تعریف معین نبوده و عدد “یک” برای حرف تعریف نامعین استفاده می‌شود.

جمله با چه ساختاری نوشته می‌شود: همانند موارد بالا ساختار جمله نیز مثل فارسی فاعل، مفعول و فعل می‌باشد. اما توجه داشته باشید که به علت داشتن حالت‌های دستوری گوناگون، جایگاه واژه‌ها را می‌توان تا حدی تغییر داد.

حرف اضافه: درمورد حرف اضافه برخلاف زبان فارسی عمل می‌کنند. درواقع بعد از اسم و به صورت پسوند استفاده می‌شود.

حالت سوالی و منفی: برای منفی کردن در این زبان دو حالت وجود دارد: در جملات اسنادی، از فعل کمکی değil (همانند تمام فعل‌ها صرف می‌شود) استفاده شده و جایگاه آن بعد از مسند می‌باشد. بعضی از جملات دارای فعل اصلی هستید، در این صورت به انتهای فعل پسوند –me اضافه می‌کنند. این پسوند در سوالات بله/خیر نیز استفاده می‌شود.

در سوالات عادی کلمه‌های پرسشی استفاده شده و جایگاه سایر واژه‌ها تغییر نمی‌کند.

تطبیق آوایی: در تمام زبان‌های ترکی تطبیق آوایی وجود دارد، یعنی یکسان بودن آوای حرف صدادار در پسوند با آوای حروف صدادار واژه‌.

توجه داشته باشید که زبان ترکی دارای ۸ حرف صدادار و ۲۱ حرف بی‌صدا است.

آموزش زبان ترکی

مزایای آموزش زبان ترکی

  • زبان ۷۵ میلیون نفر در سراسر دنیا می‌باشد که این امر، زبان ترکی را به ۱۵ امین زبان در جهان تبدیل می‌کند، در کشور آلمان به دلیل مهاجران فراوان، دومین زبان فراگیر به حساب می‌آید.
  • به دلیل رابطه نزدیک زبان‌هایی مانند قزاقستان، ازبکی، قرقیزستان، تاتار و... با زبان ترکی، این زبان جامع می‌تواند راهی برای یادگیری سایر زبان‌های گفته شده باشد.
  • کشور ترکیه دارای ۱۶ امین اقتصاد فعال در دنیا است. این  کشور از نظر جغرافیای فرهنگی و سیاسی نیز بسیار فعال می‌باشد. از مزیت‌های این زبان می‌توان به کار کردن در موسسات، سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و... اشاره کرد.
  • فرصت‌های شغلی فراوانی در زمینه های هتلداری، فن‌آوری، انرژی، امنیت سایبری، قانون، امور مالی، تجارت و... موجود بوده و شما در صورت تمایل داشتن به مهاجرت، می‌توانید زبان را به عنوان یک امتیاز در نظر بگیرید.
  • هرساله افراد زیادی به قصد تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند، اگر شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی دارید، با یادگیری این زبان فرصت‌های زیادی در رشته‌های دلخواهتان به دست می‌آورید. (دانشگاه‌هایی وجود دارد که تدریسشان به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد اما برای تعامل بهتر و انجام کارهای دانشجویی بهتر است، آموزش زبان ترکی را هرچه زودتر آغاز کنید.)

آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟

زبان ترکی دارای الفبای مشترکی با زبان انگلیسی است که این امر یادگیری را برای کسانی که انگلیسی را حتی در حد ابتدایی بلدند، آسان‌تر می‌کند. البته این تشابه ارتباط ساختاری میان این دو زبان ایجاد نمی‌کند و زبان ترکی کاملا مستقل بوده و یادگیری آن همانند هر زبان دیگری نیاز به تکرار و تمرین فراوان دارد.

روش هایی جهت یادگیری زبان ترکی

  • اولین مرحله آماده کردن ذهن برای یادگیری یک زبان جدید است.
  • پس از آن لازم است، دایره لغات ترکی خود را افزایش داده و تلفظ صحیح آن‌ها را یاد بگیرید. برای این‌که راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید این کار را انجام دهید، همانند روشی که در یادگیری زبان انگلیسی از کودکی به ما آموخته‌اند، آهنگ‌های ترکی را همراه با زیرنویس ترکی گوش داده، پادکست و فیلم‌های ترکی را نیز با زیرنویس‌های ترکی ببینید.
  • معاشرت با افراد یکی دیگر از روش‌های یادگیری سریع یک زبان است. برای این کار می‌توانید یک همراه مسلط به زبان ترکی پیدا کنید، امروزه این کار را فضاهای مجازی آسان کرده است. شما با این کار می‌توانید خیلی سریع‌تر از حالت عادی ترکی را یاد بگیرید.
  • روش چهارم که اکثر افراد آن را ترجیح می‌دهند، مراجعه به آموزشگاه‌های مخصوص زبان ترکی زیرنظر یک استاد می‌باشد. این روش برای افرادی که نمی‌توانند بدون اجبار چیزی را یاد بگیرند، بسیار مناسب است.

چه عواملی در پیشرفت یادگیری زبان موثر است؟

همان‌طور که می‌دانید عوامل بسیار زیادی در مدت زمان یادگیری موثر هستند، در ادامه می‌خواهیم تمام این موارد و تاثیر آن‌ها را بررسی کنیم.

  • مشخص کردن هدف و دلیل یادگیری زبان

از زبان ترکی جهت مکالمه و معاشرت عادی استفاده می‌کنید و یا برای مدیریت روابط تجاریتان؟ در حال نوشتن یک مقاله دانشگاهی برای دانشگاهای ترکیه هستید و می‌خواهید به راحتی در اینترنت جستجو کنید؟ یا شاید قصد مهاجرت تحصیلی دارید؟

با تعیین دلایل و هدف خود می‌توانید سطح لازم مهارت و همچنین مدت زمان لازم برای مطالعه‌تان را مشخص کنید. اگر برای یادگیری محدودیت زمانی داشته باشید، با تعیین هدف و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید در زمان مورد نیاز خود، آموزش زبان ترکی را به پایان برسانید.

  • محیط های یادگیری

شما در چه محیطی آموزشتان را شروع کرده‌اید؟ در آموزشگاه و کلاس‌های عمومی؟ یا معلم خصوصی دارید و به صورت فشرده یاد می‌گیرید؟ دوره‌های یادگیری‌تان در چه حدی فشرده است؟ تمام این عوامل می‌تواند در سرعت یادگیری‌تان موثر باشد.

  • زبان مادری

زبان مادری شما به هر اندازه از نظر دستور زبان، نحو، الفبا یا خط، واج شناسی و... با زبان ترکی متفاوت باشد، زمان یادگیری آن طولانی‌تر می‎‌شود.

FSI تمام زبان‌ها را نسبت به تفاوت‌های فرهنگی و زبانی با زبان انگلیسی به چهار گروه تقسیم کرد. بر اساس این تقسیم‌بندی دسته اول مربوط به آسان‌ترین زبان‌ها برای افراد انگلیسی زبان بود و دسته چهارم دشوارترین آن‌ها؛ زبان ترکی در سومین دسته قرار گرفته است. یعنی تخمینی که در این زمینه انجام شده، ۴۴ هفته یا ۱۱۰۰ ساعت طول می‌کشد تا یک فرد بتواند به سطح فوق‌العاده حرفه‌ای در زبان‌های دسته سوم برسد.

  • تجربه یادگیری یک زبان قبلی

اگر شما از ابتدا به صورت دو زبانه تربیت شده‌اید و یا یک زبان دیگر یاد گرفته‌اید، زمان بسیار کمتری لازم دارید تا یکبار دیگر این مسیر را طی کرده و نتیجه بگیرید. زیرا با روش‌های حفظ واژگان، مطالعه، تمرین و به دست آوردن مهارت آشنایی کامل دارید.

  • استعداد و توانایی یادگیری

در مورد نیم کره چپ و راست اطلاعاتی دارید؟ هر شخصی یکی از نیم کره‌هایش فعال‌تر است و در بعضی از افراد هر دو نیم‌ کره به یک اندازه کار می‌کند. بنابراین توانایی و استعداد یادگیری زبان در برخی از افراد بیشتر است و آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند نتیجه بگیرند.

آموزش زبان ترکی

سطوح متنوع مهارت

چارچوب مشترک اروپایی برای زبان‌ها (CEFR یا CEFRL) استاندارد بین‌المللی بوده و سطح مهارت هر شخص در زبان را مشخص می‌کند. این شش سطح عبارتنداز A۱، A۲، B۱، B۲، C۱ و C۲. در زیر این سطح‌های مختلف را در زبان ترکی بررسی می‌کنیم.

سطح مقدماتی

سطح مبتدی یا مقدماتی A۱ و A۲ می‌باشد و همچنین  به عنوان یک سطح پایه شناخته شده است. بعد از تمام شدن سطح مبتدی شما بایستی بتوانید:

مکالمه و معاشرت روزانه و ساده خود را داشته باشید، به عنوان مثال، معرفی کردن خود، خرید کردن، رستوران رفتن، سوال و جواب‌های ساده و تمامی نیازهای اولیه خودتان را به درستی انجام دهید. اسم، صفت و افعال پرکاربرد را بلد باشید. برای رسیدن به این سطح از آموزش زبان ترکی، ۱۰۰ تا ۱۲۰ ساعت مطالعه لازم می‌باشد. همچنین استفاده از فلش کارت‌ها می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

اگر می‌خواهید تعیین سطح A۱ یا A۲ را انجام دهید، آزمون TOMER در دانشگاه استانبول یا دانشگاه آنادولو (Anadolu) بهترین گزینه برای شما هستند.

سطح متوسط

این سطح شامل B۱ و B۲ بوده و “کاربر مستقل” نیز نامیده می شود. بعد از اتمام این دوران بایستی بتوانید:

  • با زبان ترکی به صورت روان صحبت کرده و درک درستی از آن داشته باشید، مقالات و روزنامه ها را با این زبان بخوانید. (موثرترین راه یادگیری یک زبان، فکر کردن با آن است، در این سطح شما می‌توانید به زبان ترکی فکر کنید.)
  • علاوه بر واژه‌های راحت، واژگانی مانند، ضمیر، قید و همچنین کلمات ربطی را بدانید.
  • زمان‌های به کار رفته را بتوانید تشخیص دهید.

جهت رسیدن به سطح ۴۵۰متوسط لازم است، تا ۴۹۰ ساعت مطالعه داشته باشید. این مرحله نیاز به تمرین‌هایی مانند صحبت کردن با افرادی که به زبان ترکی مسلط هستند، دارد. همچنین شما باید مقالات ترکی و برنامه‌های تلوزیونی را ببینید تا بتوانید مراحل یادگیری را به سرعت سپری کنید.

برای تعیین سطح می توانید آزمون‌های TOMER در دانشگاه استانبول یا دانشگاه آنادولو را امتحان کنید. با قبولی در آزمون‌های TYS یا TPE (امتحان مهارت ترکیه) می‌توانید گواهینامه سطح B۲ را دریافت نمایید.

سطح پیشرفته

این مرحله برای افراد ماهر است و سطوح C۱ و C۲ را شامل می‌شود. بعد از اتمام این مرحله بایستی بتوانید:

  • معاشرت‌های بیشتر با تمام افراد در تمام زمینه‌ها داشته باشید؛ مثلا در مورد علم، ادبیا، هنر، فرهنگ و حتی سیاست به زبان شیرین ترکی صحبت کنید.
  • درباره روابط تجاری نظر بدهید.

اگر می‌خواهید به این سطح برسید به طور متوسط لازم است، ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ ساعت مطالعه مفید داشته باشید. همچنین علاوه بر مکالمات عادی و گذراندن زندگی، می‌توانید به تحصیل در دانشگاه نیز مشغول شوید.

برای دریافت این سطح، گذراندن TYS / TPE ضروری می‌باشد.

ابزارهای کاربردی برای آموزش زبان ترکی

بعد از اینکه زمان مطالعه و سطح‌های زبان ترکی را دانستید، می‌توانید آماده یادگیری شوید.

موسسات و معلم‌های خصوصی

بهترین و گران‌ترین روش می‌باشند و همچنین انعطاف‌پذیری بسیار کمی دارند.

یادگیری بدون نیاز به معلم

شما می‌توانید روش خودآموزی را انتخاب کنید. با تهیه کتاب‌های منبع، دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های تلوزیونی و... زبان ترکی را در خانه یاد بگیرید.

روش واقعی

به هر کدام از دو حالت بالا که زبان را یاد می‌گیرید، استفاده از آن در زندگی روزانه‌تان بسیار مهم است. برای این کار می‌توانید کتاب‌ها، روزنامه‌ها و ویدئوهایی به زبان ترکی بخوانید و ببینید.

کلام آخر در مورد آموزش زبان ترکی

برای این‌که بتوانید زبان ترکی را به خوبی درک کنید، یادگیری به کمک سرگرمی بسیار موثرتر از خواندن کتاب است. برای این‌که مفاهیم در ذهنتان ماندگار شود، فیلم دیدن، آهنگ گوش دادن به زبان ترکی فراموش نشود. درحالت کلی شنیدن آواهایی به زبان ترکی بسیار مفید است. در صورت داشتن بودجه کافی بهتر است در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید تا به صورت اصولی آموزش زبان ترکی را به اتمام برسانید. همچنین به کمک فرادرس می‌توانید با زبان ترکی، الفبا و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید