شما می‌توانید آموزش راهکارهای عملی مقاله نویسی را با فرادرس به‌صورت کاملا کاربردی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که نوشتن خوب به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد.

مقاله نویسی - چگونه به یک مقاله نویس حرفه ای تبدیل شویم؟

نوشتن مقاله یکی از کارهای چالش برانگیز و سخت برای دانشجویان است، زیرا آن‌ها هیچ دوره آموزشی را در مقطع دبیرستان سپری نمی‌کنند و هیچ آشنایی با مقاله نویسی ندارند. بنابراین، به‌عنوان یک دانشجو برای کمک به تقویت مهارت‌های نوشتاری خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ در این مقاله، راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های نوشتن مقاله، بایدها و نبایدهایی که باید توجه کنید را آورده‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا مقاله‌ای با کیفیت بالا و مناسبی بنویسید.

چگونه مهارت های مقاله نویسی را تقویت کنیم؟

برخی از این نکات ممکن است، آشنا و یا حتی پیش پا افتاده به نظر برسند. با این حال از این نکات مانند یک چک لیست برای کارهایی که در حال حاضر جهت بهبود مهارت‌های نوشتاریتان انجام می‌دهید، استفاده کنید.

افزایش مطالعه

بهترین راه برای ایجاد مهارت‌های نوشتاری این است که یک خواننده قوی باشید. هر چه بیشتر بخوانید، بهتر می‌توانید فرآیند نوشتن را مدیریت کنید. ناشران به طور مکرری کتاب‌هایی را جمع آوری می‌کنند که حاوی بهترین مقالات منتشر شده در موضوعات خاص است. خواندن موضوع‌های مرتبط به رشته‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا درک درستی از روش‌های مقاله‌ نویسی داشته باشید. بنابراین، هر چه بیشتر بخوانید، نوشته‌هایتان بهتر خواهد بود.

هر روز بنویسید

این بدان معنا نیست که باید هر روز یک مقاله علمی تهیه کنید. شما باید دائماً از کلمات نوشته شده برای کمک به برقراری ارتباط استفاده نمایید. به‌عنوان مثال، در شبکه‌های اجتماعی پست کنید، یک دفتر خاطرات داشته باشید، حتی نوشتن ایمیل‌ها و متن‌ها همگی راه‌هایی برای تقویت مهارت‌هایتان است. همچنین می‌توانید از آموزش های فرادرس برای تقویت مهارت نگارش مقالات علمی کمک بگیرید.

به جمله اول توجه ویژه ای داشته باشید

جمله اول هر مقاله اولین و گاهی تنها فرصت شما برای برانگیختن علاقه خواننده است. لازم است یک مقدمه قانع کننده داشته باشید.

قبل از مقاله نویسی طرح کلی بنویسید

ترسیم کردن مقاله قبل از نوشتن ممکن است کار اضافی به نظر برسد، اما مقاله‌تان را بسیار قوی‌تر می کند. وقتی طرح کلی می‌سازید، خود را مجبور می‌کنید تا هر قسمت از مقاله را با دقت برنامه‌ریزی نمایید.

زمان نوشتن بسیار مهم است

بسیاری از دانش آموزان سعی می‌کنند مقالات خود را در اواخر شب و پس از انجام تمام فعالیت‌های دیگر روز، بنویسند. اما نوشتن زمانی که خسته هستید می‌تواند منجر به اشتباهات جبران ناپذیری شود.

تنوع را هدف بگیرید

جملات و واژگان با پیچیدگی‌های مختلف، یکی از ویژگی‌های بارز نوشتن موثر است. زمانی که در حال نوشتن هستید، سعی کنید از استفاده مکرر کلمات و عبارات یکسان خودداری نمایید. داشتن تنوع می‌تواند باعث درخشش ایده‌تان شود. به‌عنوان مثال، اگر در مورد "پول" از شما سوال شد، می‌توانید از کلمه "ثروت" استفاده کنید. در عین حال، از الگوی کسل کننده "موضوع + فعل + مفعول مستقیم" در جملات آغازین خودداری نمایید.

مقاله نویسی

در اینجا شش نکته مهم برای کمک به شما در مقاله نویسی آورده شده است.

سوال را تجزیه و تحلیل کنید

از آنجایی که یک مقاله باید مستقیماً به سؤال بپردازد، اولین قدم شما باید تجزیه و تحلیل سؤال باشد. مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید چه چیزی از شما خواسته می‌شود.

به طور کلی، سوالات مقاله شامل سه بخش است:

اصطلاحات محتوا: مفاهیم کلیدی که مختص کار هستند

اصطلاحات محدود کننده: دامنه‌ای که موضوع بر آن تمرکز دارد

شرایط دستورالعمل: آنچه شما باید در رابطه با محتوا انجام دهید، به عنوان مثال. بحث، تحلیل، تعریف، مقایسه، ارزیابی.

استدلال خود را تعریف کنید

همانطور که برای نوشتن مقاله برنامه‌ریزی کرده و آماده می‌شوید، باید در نظر بگیرید که استدلال شما چه خواهد بود. بهترین مقالات نوشته شده نیز ممکن است به دلیل استدلال‌های ناکارآمد با شکست مواجه شوند.

این دو گزاره استدلال را در نظر بگیرید:

استفاده معماری از نور در کلیساهای گوتیک از نظر فیزیکی اهمیت نور را در الهیات قرون وسطی تجسم می‌بخشد.

یا:

در کلیسای جامع گوتیک کلن، نور برای برجسته کردن اقتدار و مرکزیت آیینی کشیش خدمت می‌کرد.

جملاتی مانند این استدلال یک مقاله را تعریف می‌کنند. آنها با ارائه یک موضوع و موقعیت فراگیر که کل مقاله به سمت آن هدایت می شود، انسجام می بخشند.

از شواهد، استدلال و دانش استفاده کنید

برای متقاعد کردن مخاطبان خود، باید از شواهد و استدلال استفاده کنید که شامل ارجاع و ارزیابی تحقیقات مربوطه است. شواهد، اطلاعات مشخصی را برای حمایت از ادعای شما ارائه می‌دهد. معمولاً از مثال‌های خاص، حقایق، نقل قول‌ها، آمار و تصاویر تشکیل شده است.

یک مقاله منسجم را سازماندهی کنید

مقاله نویسی دارای سه جزء اساسی است: مقدمه، بدنه و نتیجه.

ساختار کلی یک مقاله:

  • پاراگراف مقدمه
  • بیانیه پایان نامه
  • پیش نمایشی از سه موضوع فرعی که در پاراگراف‌های بدنه بحث خواهید کرد.
  • پاراگراف اول بدنه
  • جمله موضوعی که اولین موضوع فرعی را بیان می‌کند
  • جزئیات یا نمونه‌های پشتیبانی
  • توضیحی در مورد اینکه چگونه این مثال تز شما را اثبات می‌کند
  • پاراگراف بدنه دوم
  • جمله موضوعی که موضوع فرعی دوم را بیان می‌کند
  • جزئیات یا نمونه‌های پشتیبانی
  • توضیحی در مورد چگونگی اثبات تز
  • پاراگراف سوم بدنه
  • جمله موضوعی
  • نمونه‌های پشتیبانی
  • توضیح درمورد تز
  • پاراگراف پایانی
  • نتیجه گیری، و بیان مجدد پایان نامه

مقاله نویسی

برای بررسی جزئی تر ساختار، در ادامه با ما همراه باشید.

انتخاب موضوع

اولین قدم در نوشتن مقاله انتخاب موضوع است. بسته به هدف مقاله، انتخاب موضوعات ممکن است محدود یا نامحدود باشد. اگر در انتخاب موضوع آزاد هستید بهتر است، چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. صرف نظر از هدف مقاله، انتخاب موضوع، اولین قدم بسیار مهم است.

نوشتن بیانیه پایان نامه

پس از انتخاب موضوع، باید آن را به یک فکر خاص محدود کنید. "مهمترین چیزی که می‌خواهم مردم در مورد موضوع من بدانند، چیست؟" پاسخ به این سوال باید شما را به فکر کنترل کننده یا تز مقاله هدایت نماید. کل مقاله بر بیانیه استوار است.

نوشتن مقدمه

پس از تصمیم گیری در مورد موضوع و هدف، آماده نوشتن مقدمه هستید. مقدمه، همراه با نتیجه گیری، چارچوبی را ارائه می‌دهد. درواقع یک یا دو پاراگراف است که توجه خواننده را جلب می‌کند.

به‌عنوان مثال، تصمیم گرفته‌اید که مقاله‌ای با موضوع بازیافت بنویسید. تحقیقات شما مزایای زیست محیطی و اقتصادی بازیافت را نشان می‌دهد. ممکن است مقاله را با این جمله‌ شروع کنید: "دور انداختن یک قوطی آلومینیومی مانند ریختن ۶ گالن بنزین است". این نوع بیان نظر خواننده را به خود جلب می‌کند. در ادامه می‌توانید با جمله "بازیافت از محیط زیست محافظت کرده و انرژی را ذخیره می‌کند. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود." خواننده را به ادامه مطالعه تشویق کنید.

بدنه مقاله

پس از مقدمه، نوبت به بدنه مقاله می‌رسد که بایستی در چارچوب ایجاد شده توسط مقدمه و نتیجه‌گیری قرار گیرد. بدنه به طور کلی شامل سه تا پنج پاراگراف است که بیانیه پایان نامه را پشتیبانی می‌کند. در مثالی که قبلا ذکر شد، بدنه به این سؤالات پاسخ می‌دهد که چگونه و چرا بازیافت باعث صرفه‌جویی می‌شود. هر پاراگراف در بدنه باید جنبه‌ای از پایان‌نامه را منعکس کند.

نوشتن نتیجه گیری

در مقاله نویسی، وقتی بدنه کامل شد، زمان نتیجه‌گیری فرا می‌رسد. نتیجه‌گیری چارچوب مقاله را کامل می‌کند. این بخش شامل، خلاصه یا تکرار نکات اصلی مقاله است. توجه داشته باشید که در این بخش نباید اطلاعات جدیدی وجود داشته باشد. شما فقط می‌توانید یک مفهوم یا فکر جدید را در نتیجه اطلاعات موجود در مقاله بیان کنید.

از نتیجه‌گیری برای بازگویی مختصر موضع استدلالی اصلی و ارائه خلاصه کوتاهی از موضوعات مورد بحث، استفاده کنید. علاوه بر این:

  • اهمیت یافته‌های خود را بازگو کنید
  • همچنین عوامل دیگری که باید بررسی شوند را بنویسید
  • چگونه موضوع شما به زمینه گسترده‌تر ("تصویر بزرگتر") در رشته شما پیوند می‌یابد

توجه داشته باشید که نتیجه‌گیری که صرفاً خلاصه می‌کند، تکراری است و تأثیر مقاله شما را کاهش می‌دهد.

مقاله نویسی

چگونه در مقاله نویسی پیشرفت کنیم؟

در مرحله اول به منابعی که انتخاب می‌کنید توجه نمایید. این منابع بایستی معتبر باشند. همچنین به نحوه خلاصه کردن اطلاعات و ارائه ایده‌های اصلی توجه کنید.

هیچ الگوی جهانی وجود ندارد که بتواند تمام مشکل‌های یک مقاله را حل کند. با این حال، قوانین زیر، استاندارد و قابل اجرا برای تمام مقاله‌های دانشگاهی، صرف نظر از نوع درس و موضوع است:

بایدهای مقاله نویسی

خوانایی مناسبی داشته باشد

ساختار مقاله خود را به گونه ای تنظیم کنید که در هنگام مطالعه نکات کلیدی برای رساندن پیام، به اندازه کافی واضح باشد.

و از کلمات و عبارات اضافی استفاده نکنید.

بیانیه پایان نامه را در مقدمه قرار دهید

بیانیه پایان نامه بخش مهمی از مقدمه و به طور کلی مقاله است، بنابراین هرگز نباید از آن غافل شد. این قسمت بایستی ایده اصلی مقاله را در قالبی مختصر نشان دهد.

از انتقال بین پاراگراف ها استفاده کنید

گاهی اوقات پاراگراف‌ها مانند تکه‌های متن جداگانه‌ای هستند که درکنار هم قرار گرفته‌اند. این رویکرد اشتباه در نوشتن است.

مقاله شما باید روان و منسجم باشد و خواننده را از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت کند. به همین دلیل است که باید از انتقال استفاده کنید، عباراتی که به ارتباط هر ایده با ایده قبلی کمک کرده و مانند پل بین پاراگراف‌ها عمل می‌کند.

نمونه‌هایی از عباراتی که می‌توانید برای انتقال استفاده کنید عبارتنداز:

  • با وجود استدلال‎های قبلی…
  • صحبت در مورد این…
  • دررابطه با این…
  • با توجه به این…
  • همانطور که اشاره شد…
  • به طور خلاصه…

در مورد ادبیات در زمان حال بحث کنید

هنگام نوشتن نقدهای ادبی یا مقالات بر اساس آثار ادبی، توصیه می‌شود از زمان حال استفاده کنید تا داستان را جذاب‌تر و واقعی‌تر نشان دهد.

از واژگان پیشرفته استفاده کنید

هدف یک مقاله این است که نه تنها دانش شما را در مورد موضوعی خاص آشکار کند، بلکه توانایی‌تان در انتخاب واژگان مناسب و نشان دادن تخصص زبانی شما را نشان می‌دهد.

از جملات ساده استفاده کنید

جملات پیچیده خطر اشتباهات گرامری و اشتباهات سبکی را افزایش می‌دهند.

زبان مناسب را انتخاب کنید

زبانی که در مقاله به کار می برید نشان دهنده توانایی شما در تحقیق، تجزیه و تحلیل موضوع، اثبات نظر خود و توضیح واضح و روشن نکات است. عبارات زیر را در مقاله نویسی به کار ببرید.

  • به نظر می‌رسد دلیل قانع‌کننده‌ای برای استدلال وجود ندارد که …
  • می‌توان استدلال کرد…
  • تحقیقات فعلی در مورد [موضوع شما] نشان می‌دهد…
  • رایج‌ترین استدلال به نفع (یا مخالف) این است که …
  • شواهد رو به رشدی برای حمایت از…

نوشته خود را به طور کامل اصلاح کنید

قبل از زدن "ذخیره" و چاپ نسخه نهایی، مقاله خود را به طور کامل بررسی کنید تا اشتباهات املایی و تایپی را اصلاح نمایید. همچنین توجه کنید که آیا تمام الزامات را رعایت کرده‌اید: تعداد کلمات، صفحات، قالب‌بندی متن، ساختار مقاله و غیره.

نبایدهای مقاله نویسی

در زیر نکاتی مهمی که نباید در نوشتن مقاله انجام داد را آورده‌ایم:

در بین جزئیات زیاده روی نکنید

اگرچه مقالات باید معنی‌دار و مفصل باشند، اما یاد بگیرید که اطلاعات را فیلتر کرده و فقط نکات مهم را انتخاب نمایید. شاید شما بخواهید تک تک جزئیات تحقیق خود را درج کنید تا مقاله جامع و کامل باشد. اما لازم است، موضوع را محدود کرده و نشان دهید که قادر به تجزیه و تحلیل ساختار اطلاعات هستید.

از جزئیات قالب بندی غافل نشوید

اندازه کاغذ، فاصله، اندازه فونت، حاشیه و شماره صفحه.

از کلیشه های زیاد استفاده نکنید

به یاد داشته باشید که کلیشه‌ها برای همه مقاله‌ها مناسب نیستند.

سرقت ادبی نکنید

امروزه سرقت ادبی به راحتی و با کمک نرم افزار و گوگل قابل تشخیص است.

از زبان منفی استفاده نکنید

مثلاً بی درد یک کلمه منفی نیست. با این حال، استفاده از آن باعث می‌شود که خواننده به جای غیاب درد، روی درد تمرکز کند. بنابراین بهتر است اصطلاحات مثبت، مانند استفاده از مقرون به صرفه به جای ارزان، یا راحت به جای بدون درد، جایگزین شود.

مقاله نویسی

کلام آخر در مورد مقاله نویسی

توانایی خود را در قالب بندی صحیح مقاله، انتخاب سبک مناسب، بیان دیدگاه خود و اثبات آن نشان دهید. شما می‌توانید آموزش راهکارهای عملی مقاله نویسی را با فرادرس به‌صورت کاملا کاربردی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که نوشتن خوب به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد. اگرچه ما سعی کرده‌ایم هر چیزی را که در مقاله‌ نویسی مؤثر انجام می‌شود تا حد امکان واضح و مختصر توضیح دهیم، اما در تئوری بسیار آسان‌تر از عمل است. در نتیجه توصیه می‌کنیم که نوشتن در موضوعات مختلف را تمرین کرده و به مرور تغییر را به صورت کاملا آشکاری مشاهده خواهید کرد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضازاده IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید