مینو دادرس؛ بلاگر و عاشق سفره. اون به کوهنوردی، سنگ‌نوردی و دوچرخه‌سواری علاقه وافری داره و با وجود این‌که یک آموزشگاه زبان‌های خارجی رو در شرق تهران مدیریت می‌کنه، از پرداختن به طبیعتگردی و علایقش قافل نمی‌شه. مینو در یک جنوب‌گردی به جزیره مثال‌زدنی و رنگارنگ هرمز می‌ره و حسابی از جاذبه‌هاش دیدن می‌کنه، با ما همراه باشید تا با روایت این دختر فعال و پر انرژی بیشتر و بهتر با جاذبه‌های تمام نشدنی جزیره زیبای هرمز آشنا بشیم.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

سلام نو – سرویس گردشگری: مینو در ابتدا از یک غار نمکی با هفتاد طیف رنگی در جزیره هرمز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره اعجاب‌آور تعریف می‌کنه: "هرمز رو باید یک جزیره رنگی بدونیم و علاوه بر خاک‌های رنگی هرمز که برای شگفت‌زده کردن ما کافی‌ست، غاری در این جزیره زیبا وجود داره که مثل رنگین کمون لایه به لایه رنگ‌های مختلف درش دیده می‌شه که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگانه. طیف رنگی که در این غار دیده می‌شه در حدود هفتاد طیف هست. رنگ‌های موجود در این غار به علت ترکیبات معدنی اونهاست. این ترکیبات، فلزاتی مانند آهن هستن که با ترکیب شدن با عناصر دیگه، کانی‌های رنگی رو تشکیل می‌دن. در زمان بازدید از غار رنگین کمان توجه کنید که سروصدا می‌تونه باعث آسیب شدید به غار بشه. بافت نمکی غار این قابلیت را دارد که براثر صدای بلند بریزه. به هیچ عنوان به اونها دست نزنید و تکیه ندید."

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

اون در ادامه ساحلی شگفت‌انگیز رو در جزیره هرمز توصیف می‌کنه، جاذبه‌ای که با نام «ساحل نقره‌ای» یا ساحل کریستال شهرت پیدا کرده: "رنگ‌ها در سواحل هرمز خیلی متنوع هستند و غیر از سرخ و نقره‌ای، احتمالا با رنگ‌های سبز، زرد و سفید هم برخورد می‌کنید. تمام این رنگ‌ها به دلیل ترکیبات مختلف مواد شیمیایی خاک ایجاد شدن. دلیل نام‌گذاری ساحل نقره‌ای هم اینه که در لابلای شن و ماسه‌های اون، قطعات ریز و پودر شده‌ای از سنگ‌های آذرین و کانی‌های سفید رنگه که میلیون‌ها سال پیش بر اثر انفجار آتش فشان ایجاد شده‌. به همین دلیل به اون ساحل کریستال هم گفته می‌شه. به هیچ عنوان از شنها، سنگ‌ها و صدف‌های ساحل برای خودتون یا دوستانتون سوغاتی نبرید لطفا. فیتو پلانکتون‌ها یا شبتاب های دریایی به دلیل وجود رنگ‌دانه‌های فتوسنتزی خاص به طور طبیعی میدرخشن. این ارگانیسم‌ها معمولا زمانی که در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرن و از خود نور ساطع می‌کنن. جریان‌های سریع و یا تلاطم آب و برخورد با ساحل از مواردیه که باعث ساطع شدن نور از این پلانکتون‌ها می‌شن. تمام تصاویر و فیلم‌ها در تاریکی مطلق و با گوشی گرفته شده و نتونسته زیبایی واقعی و شگفت‌انگیز اونها رو نشون بده."

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

از دیگر جاذبه‌های جزیره هرمز، «ساحل سرخ» هست که مینو در سفرش از این ساحل دیدن کرده و درباره‌اش این‌طور می‌گه: "تمام رنگ‌های ساحل جزیره هرمز از وجود یک عنصر ناشی میشه و این عنصر اکسید آهنه که در ۷۰ درصد خاک سرخ این جزیره وجود داره و رنگ اونو به این صورت درآورده. از جزیره هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شه. خاک سرخ هرمز رو میشه بصورت خوراکی خورد. مردم این منطقه از این خاک برای طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس بعنوان ادویه استفاده میکنن و باعث میشه که طعم خاصی را برای غذاهای خود بوجود بیارن."

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

مینو در ادامه‌ی هرمزگردی خودش از یکی از بکرترین موقعیت‌های مکانی جزیره دیدن می‌کنه، نقطه‌ای که به دلیل نحوه شکل‌گیریش به «رودخانه زعفرانی» معروف شده: "دره زعفرانی جزیره هرمز، یا دره طلا جزیره هرمز، از بکرترین نقاط این جزیره رنگارنگه. این دره به دلیل وجود سنگ نمک‌های زرد رنگ به دره زعفران معروف شده. نمک‌های دره زعفرانی جزیره هرمز همانند بسیاری دیگر قسمت‌های این جزیره حاصل از رسوبات آتشفشانی هستن. این رسوبات روی هم انباشت شدن و صخره‌ها و تپه‌های نمکی و لایه لایه رو ایجاد کردن. خطی بودن شکل دره زعفرانی جزیره هرمز اونو شبیه به یک رود زعفرانی کرده."

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

اون در نهایت به جنوب غربی جزیره می‌ره و از «دره رنگین کمان» دیدن می‌کنه: "یکی از بخش های جزیره هرمز که بیشترین رنگ‌ها رو به خود اختصاص داده دره رنگین کمان هست که در جنوب غربی جزیره واقع شده. دره رنگین کمان از بخش ها و کوه هایی به رنگ های مختلف زرد، سفید، قرمز تشکیل شده که تلفیق این خاک‌های رنگی در کنار همدیگه صحنه فوق العاده زیبایی رو به وجود آورده. البته سنگ‌های فلزی هم در دره رنگین کمان وجود داره مثل مگنتیت، هماتیت و اولیژیست که در اونها اکسید آهن یافت می‌شه و سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت که به طلای ابلهان هم معروفه اونجا وجود داره."

جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز به روایت مینو دادرس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید