عمارت باغ در دو طبقه و درست در مرکز باغ قرار گرفته است. این باغ در دوره پهلوی به فرح پهلوی هدیه داده می شود و در نهیات در سال ۱۳۴۰ توسط ارتش در جریان یک مزایده خریداری می شود. هنوز هم مالکیت این باغ زیبا در اختیار ارتش است.

عفیف‌آباد باغی تاریخی در دل شیراز

به گزارش سلام نو، باغ عفیف آباد که با نام باغ گلشن نیز شهره است یکی از چندین باغ تاریخی و بسیار زیبای شهر شیراز است که در انتهای خیابان عفیف آباد قرار گرفته است. این باغ زیبا با ۱۲۷۰۰۰ متر مربع وسعت یکی از چندین باغ پادشاهی در دوره صفویه بوده است. در دوره حکومت قاجار میرزا علی محمد خان قوام الملک که یکی از اعضای خانواده بسیار متنفذ قوام الملک در شیراز است این باغ زیبا را خریداری کرده و در میانه این باغ چشم نواز عمارتی درخور توجه بنا می کند. این عمارت زیبا با ۱۷۰۰ متر زیربنا در سال ۱۲۸۴ ه.ق ساخته شده و به این دلیل که سال ها بعد در اختیار یکی از وراث خاندان قوام الملک با نام عفیفه بوده است به این نام شهرت یافته است.

باغ عفیف آباد کجاست

قوام الملک برای آبیاری این باغ بسیار زیبا و تامین آب مورد نیاز عمارت نیز قناتی را در نزدیکی باغ خریداری می کند. عمارت باغ در دو طبقه و درست در مرکز باغ قرار گرفته است. این باغ در دوره پهلوی به فرح پهلوی هدیه داده می شود و در نهیات در سال ۱۳۴۰ توسط ارتش در جریان یک مزایده خریداری می شود. هنوز هم مالکیت این باغ زیبا در اختیار ارتش است. ورودی باغ با چهارستون سنگی الهام گرفته از ستون های تخت جمشید و یک ازاره سنگی بر فراز ستون ها آراسته شده است.  نقش دو شیر زیبا و کاشی کاری مراسم تاجگذاری پادشاهان ساسانی از دیگز تزئینات موجود در سردر و دهلیز ورودی است. با عبور از دهلیز وارد محوطه باغ می شوید.

باغ عفیف آباد شیراز ساعات بازدید

باغ نیز از سادگی ذاتی برخوردار بوده و با درختکاری ها و گلکاری های زیبا بسیار چشم نواز است. با عبور از باغ به عمارت اصلی می رسیم این عمارت دو طبقه وسیع دارای ۳۰ اتاق بوده که با ایوان های زیبا، گچ بری ها، مقرنس کاری ها، نقاشی ها و آیینه کاری ها، دربها و پنجره های کار شده و چشم نواز و .. آراسته شده است. طبقه اول با دارا بودن یک آب نمای زیبا و طبقه دوم با داشتن تالار پذیرایی شکوهمند خود بسیار دیدنی است. ارتباط طبقه اول و دوم با چندین پله برقرار می شود. ارتش در سال ۱۳۷۰ ه.ش از عمارت باغ عفیف آباد به عنوان یک موزه نظامی بهره برداری کرد. طبقه اول بنا موزه نظامی است و انواع سلاح های نظامی قدیمی و جدید از سپر و شمشیر گرفته تا سلاح نیمه خودکار در آن به نمایش گذاشته شده است.

باغ عفیف آباد آدرس

در این طبقه سلاح های پادشاهانی از دوره قاجار و پهلوی و همچنین سلاح مشهور دلیران تنگستان در معرض دید عموم قرار داده شده است. طبقه دوم نیز به عنوان موزه عبرت به کار برده شده است. قهوه خانه ای سنتی آراسته به نقوشی از داستان های شاهنامه و یک حمام تاریخی نیز از دیگر بخش های باغ عفیف آباد است.

منبع:گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید