این کاروانسرا در گردنه صائین واقع شده است.این کاروانسرا از نظر معماری با اقلیم سرد و برف گیر منطقه سازگار است.کاروانسرای شاه عباسی در کنار جاده قدیمی نیر به سراب در ۱۰ کیلومتری شهر نیر قرار گرفته است.

آیا می‌دانید کاروانسرای شاه عباسی در کجا قرار دارد؟

به گزارش سلام نو، کاروانسرای شاه عباسی نیر که در استان اردبیل واقع شده متعلق به دوره صفویه است. طراحی این کاروانسرا کاملا سازگار با اقلیم و شرایط محل صورت گرفته و در رونق اقتصادی جاده ابریشم همچنین ایجاد ارتباط امن بین چین و اروپا نقش بسیار پررنگی داشته است. این بنا که در تاریخ ۴/۱/۱۳۶۲ با شماره ۱۶۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از آثار تاریخی استان اردبیل می باشد.

آیا می‌دانید کاروانسرای شاه عباسی در کجا قرار دارد؟

کاروانسرای شاه عباسی در کنار جاده قدیمی نیر به سراب در ۱۰ کیلومتری شهر نیر قرار گرفته است. این جاده یکی از قدیمی ‌ترین راه‌های کشور بوده و کاروانسرا در یکی از برف گیرترین گردنه‌ های ایران یعنی در گردنة صائین احداث شده است. این کاروانسرا در دورة صفوی به فرمان شاه عباس بنا شده و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده دوره صفوی می باشد.

آیا می‌دانید کاروانسرای شاه عباسی در کجا قرار دارد؟

ویژگی‌های معماری

طراحی این کاروانسرا کاملا سازگار با اقلیم و شرایط محل صورت گرفته است چرا که عرض و ارتفاع ورودی های فضاهای داخلی به حداقل ممکن کاهش یافته است، به طوری که با اندک وسایلی می‌ توان آنرا مسدود ساخت و از نفوذ سرما و کوران برف به داخل آن جلوگیری نمود. روزنه ‌های سقفی نیز در حداقل اندازه در نظر گرفته شده است و از نظر تبادل هوا در صورت نیاز و نیز تامین روشنایی فضاهای داخل، عملکرد منطبق با نیاز را به رخ میکشد. ورودی های فضاهای ارتباطی داخل در مرکز بنا نسبت به فضاهای جانبی قدری بزرگتر در نظر گرفته شده است تا چهار پایانی که همراه و مورد استفاده کاروانیان بوده نیز بتوانند در داخل پناه بگیرند. ملات اتصال دهنده سنگهای بنا ساروج است. یک گنبد کوچک سنگی نیز بر روی یک فضای مربع شکل در مرکز بنا قرار دارد. این گنبد بر روی چهار سکنج اجرا شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید