اکثر عکاسان حرفه ای از نرم افزارهای ویرایش مانند Adobe Lightroom برای سازماندهی و ویرایش تصاویر استفاده می کنند.

آموزش ویرایش عکس از پایه تا پیشرفته + فیلم آموزش ویرایش عکس

ویرایش عکس فرآیندی است که در عکاسی دیجیتال انجام تنظیمات عکس در یک برنامه ویرایش عکس را شامل می شود. این نسخه عکاسی دیجیتال از یک اتاق تاریک است، جایی که می توان عکس ها را پس از عکاسی تغییر داد. ویرایش عکس پس از عکاسی، در حین عکاسی و انتخاب بهترین عکس ها انجام می شود.

در تعریفی دیگر می توانیم بگوییم که:

ویرایش عکس(تصویر) به اصلاح یا بهبود تصاویر دیجیتال یا سنتی با استفاده از تکنیک ها، ابزارها یا نرم افزارهای مختلف اشاره دارد. تصاویر تولید شده توسط اسکنرها، دوربین های دیجیتال یا سایر دستگاه های ثبت تصویر ممکن است خوب باشند، اما کامل نیستند. ویرایش تصویر برای ایجاد بهترین ظاهر ممکن برای تصاویر و همچنین بهبود کیفیت کلی تصویر با توجه به پارامترهای مختلف انجام می شود.

یکی از مهمترین موارد قبل از ویرایش عکس این است که بتوانید با یادگیری اصول و مبانی عکاسی شرایط مناسبی را برای گرفتن عکس های با کیفیت ایجاد کنید. در صورتی که علاقمند هستید تا این اصول و مبانی را فرا بگیرید میتوانید به آموزش مبانی عکاسی فرادرس مراجعه کنید.

مراحل ویرایش عکس

ویرایش عکس یک عمل خلاقانه و هنری در نظر گرفته می شود. ویرایش تصویر برای از بین بردن عناصر ناخواسته مانند لکه های گرد و غبار و خراش، تنظیم هندسه تصویر مانند چرخش و برش، تصحیح انحرافات لنز، شفاف سازی و یا بهتر کردن تصویر، ایجاد تغییر رنگ یا افزودن جلوه های ویژه به تصویر انجام می شود. اغلب کارهای مربوط به ویرایش تصویر تکراری هستند و نیاز به پردازش شدید دارند. ویرایش دستی تصویر که بر روی عکس‌های آنالوگ سنتی انجام می‌شود، نیازمند تخصص و توجه بالایی به جزئیات است. نرم افزارهای ویرایش تصویر نیز برای ویرایش تصاویر در دسترس افراد هستند. برخلاف سایر روش‌های مرسوم، این ابزارها عملیات ویرایش تصویر پیشرفته مانند فشرده‌سازی داده‌ها، سازماندهی عکس و انتخاب ویژگی‌های تصویر را ارائه می‌کنند.

ر پردازش تصویر دیجیتال، ویرایش تصویر اساساً به دو دسته ویرایش پیکسلی و ویرایش پارامتریک تصویر طبقه بندی می شود. ویرایش پیکسل بر تغییر تصویر با کار در سطح پیکسل تمرکز دارد. از سوی دیگر، ویرایش پارامتریک تصویر بر تغییر ظاهر تصویر بدون تغییر تصویر اصلی تمرکز دارد.

ویرایش تصویر مزایایی دارد که می توان مزایایش را این گونه بیان نمود که: این تصاویر اصلی را مطابق با نیازهای کاربر بهبود می بخشد. آنها می توانند رنگ و زندگی بیشتری را به تصویر بیاورند. این به ارائه بهترین تصویر ممکن در جهت منافع بینندگان کمک می کند.

چند اشکال برای ویرایش تصویر وجود دارد. نرم افزار پیشرفته برای ویرایش تصویر گران است و اغلب نیاز به زمان دارد تا فرد بتواند ویژگی های آن را درک کند و با آن آشنا شود. علاوه بر این، برخی تصاویر ویرایش شده را نادرست یا گمراه کننده می دانند که باعث  ایجاد حس منفی برخی افراد نسبت به ویرایش تصویر می شود.

تکنیک های اولیه ویرایش عکس

اکثر عکاسان حرفه ای از نرم افزارهای ویرایش مانند Adobe Lightroom برای سازماندهی و ویرایش تصاویر استفاده می کنند. لایت روم یک ابزار ویرایش عمیق و قدرتمند است و در ترکیب با Adobe Photoshop می‌توان از آن برای دستیابی به هر اثری که فکرش را بکنید استفاده کرد. تکنیک های بسیاری برای ویرایش تصویر وجود دارد که می توان آنها را با نرم افزار ویرایشگر عکس مانند لایت روم در حین پردازش اعمال کرد. برخی از گزینه‌های ویرایش شامل تنظیمات کلی کیفیت تصویر شما می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به شما اجازه می‌دهند تغییرات هدفمندی ایجاد کرده و تنها یک قسمت از تصویر را مورد ویرایش قرار دهید. در اینجا برخی از ابزارهای ویرایش عکس که برای ویرایش اولیه استفاده خواهید کرد آورده شده است که با هم آن ها را بررسی می کنیم.

white Balance: دما و رنگ را طوری تنظیم  می کند که رنگ ها به درستی در کنار هم قرار بگیرند.

نوردهی: روشنایی یا تاریکی کلی تصویر را شامل می شود. بخش هایلایت نیز فقط قسمت های روشن تر تصویر را کنترل می کند. سایه‌ها فقط قسمت‌های تیره‌تر تصویر را کنترل می‌کنند. رنگ سفید سفیدها روشن ترین نقطه را در تصویر تعیین می کنند.  رنگ سیاه تاریک‌ترین نقطه را در تصویر تعیین می‌کنند.

کنتراست: واریانس بین قسمت های روشن و تاریک تصویر. افزودن کنتراست تاریکی شما را تیره‌تر و روشن‌تر می‌کند.

تنظیم کنتراست: کنتراست محدوده رنگ تیره تا روشن است. وقتی خیلی زیاد است، یک تصویر تیره می بینید، که در آن همه تن ها، صرف نظر از رنگ، بسیار تیره یا بسیار روشن هستند. وقتی خیلی کم است، یک تصویر صاف می بینید که در آن هیچ عنصری در قاب برجسته نیست. به طور معمول، شما یک کنتراست میانی می خواهید که از هر یک از این افراط ها جلوگیری کند. اما اگر یکی از این افکت‌ها را ترجیح می‌دهید، می‌توانید کنتراست را برای رسیدن به آن تنظیم کنید.

وضوح: مقدار کنتراست را تنظیم می کند، اما فقط در رنگ های میانی عکس خود. افزایش شفافیت باعث افزایش بافت می شود و کمی ریزش به تصویر می بخشد. برعکس، کاهش وضوح می تواند به عکس های شما کیفیتی رویایی بدهد.

اشباع: نسبت رنگ به عکس را تنظیم می نماید. پس از تنظیم تراز سفیدی، می‌توانید رنگ‌ها را در عکس‌های خود با کنترل‌های اشباع و شادابی بیشتر اصلاح کنید. تمایز بین این دو ظریف است. افزایش مقدار رنگ باعث افزایش شدت رنگ در تن رنگ های خنثی و حفظ شدت رنگ در رنگ های روشن تر می شود. افزایش اشباع باعث می شود همه رنگ ها در سراسر قاب شدیدتر شوند. وقتی رنگ‌های روشن ظاهر می‌شوند، می‌توانند جلوه دراماتیک‌تری به عکس ببخشند.

ویرایش عکس

ارتعاش: که رنگ‌های خاموش‌تر را در تصویر شما افزایش می‌دهد، بدون اینکه بر رنگ‌هایی که از قبل بسیار اشباع شده‌اند تأثیر بگذارد. بیشتر کردن مقدار نور نسبت به روشنایی: روشی که در آن کنتراست در هر جایی که یک ناحیه روشن با یک منطقه تاریک برخورد می کند افزایش می یابد و در نتیجه عکس واضح تر به نظر می رسد.

کاهش نویز: روشی برای  از بین بردن هرگونه نویز در ویرایش عکس، که معمولاً در اثر نوردهی شدید و/یا عکسبرداری با ISO بسیار بالا ایجاد می‌شود. سر و صدا چیز خاصی نیست، و به طور کلی نامطلوب در نظر گرفته می شود.

ens Corrections: اعوجاج ایجاد شده توسط لنز در هنگام گرفتن تصویر را تصحیح می کند. هر لنز متفاوت است و نرم افزار ویرایش عکس مانند لایت روم تنظیمات صحیح را برای لنز شما به طور خودکار انتخاب می کند.

تصحیح پرسپکتیو: اعوجاج های ایجاد شده با گرفتن تصویری که کاملاً مربعی نسبت به سوژه شما نیست را تصحیح می کند. به عنوان مثال، اگر از یک ساختمان از روی زمین عکس بگیرید، باید دوربین خود را به سمت بالا کج کنید تا کل ساختمان را  بتوانید داخل دوربین قرار دهید. در عکس، دیوارهای ساختمان به جای اینکه مستقیم به سمت بالا و پایین باشند، به نظر می رسد که به سمت مرکزعکس زاویه دار هستند. تصحیح پرسپکتیو به شما این امکان را می دهد که این مشکل را برطرف کنید تا ساختمان مربع به نظر برسد.

گرین: به شما امکان می دهد برای جلوه خلاقانه به یک تصویر گرین اضافه کنید.

Vignette: به شما امکان می دهد لبه های تصویر را برای جلوه های خلاقانه تیره یا روشن کنید.

فیلتر شعاعی: به شما این امکان را می‌دهد تا بر ناحیه‌ای از داخل (یا خارج) به شکل دایره یا بیضی تأثیراتی را نشان دهید.

فیلتر مدرج: مانند فیلتر شعاعی، اما با خط مستقیم به جای دایره نشان داده می شود.

براش تول: به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از ماوس یا قلم/تبلت، تغییرات را براش بزنید. برای از بین بردن لکه ها نیز می توانید از براش استفاده کنید.

HSL: به شما امکان می دهد رنگ، اشباع یا درخشندگی یک رنگ خاص را تنظیم کنید. (به عنوان مثال، می توانید از HSL استفاده کنید تا همه رنگ های قرمز در یک عکس نارنجی تر، اشباع تر و روشن تر به نظر برسند.)

ویرایش عکس

انواع روش های دیگر در ویرایش عکس

تصاویر خود را کراپ می کنیم و عملیات های لازم را  انجام خواهیم داد.

صاف کردن تصاویر: همیشه بهتر است هنگام عکاسی به افقی بودن افق توجه کنید، اما صاف کردن نیز اولین مرحله آسان برای ویرایش است.

کراپ کردن تصویر: بهتر است برای بهبود جزئیات ترکیبی جزئی، مانند منحرف کردن عناصر در لبه کادر یا تغییر موقعیت سوژه خود،کراپ کنید.

تصاویر کاملا دقیق: فضای باز مکانی پر گرد و غبار است و عناصر خاکی طبیعت راهی برای پیدا کردن راه خود به لنز دوربین شما و سپس عکس های شما دارند. (استفاده از یک براش  لنز به طور منظم در میدان باعث کاهش این امر می شود.)

کلون استمپینگ و اسپات کلینینگ: اکثر برنامه های ویرایش دارای یک ابزار حذف نقطه با نام های متفاوت هستند. "کلون استمپینگ" و " اسپات کلینینگ" دو نوع متفاوت هستند. برنامه ها همچنین به شما امکان می دهند نمای خود را از یک عکس تغییر دهید تا مکان نقاط را برجسته کنید. به روشی روشمند در اطراف عکس خود کار کنید تا زمانی که تصویری بدون نقطه داشته باشید.

نحوه استفاده از هیستوگرام عکس: این نمایش گرافیکی از محدوده تونال عکس به شما کمک می کند سطوح نوردهی نهایی را در طول ویرایش بهینه کنید. همیشه نیازی نیست به هیستوگرام نگاه کنید، اما زمانی که یک عکس دارای مقدار زیادی ناحیه تاریک یا مقدار زیادی ناحیه نور باشد، می تواند مفید به نظر برسد. بسیاری از برنامه‌های ویرایش آن را روی صفحه‌ای که نوردهی را تنظیم می‌کنید، قرار می‌دهند و تمامی موارد مربوط به ویرایش عکس را آسان می‌کنند. یک عکس با نوردهی خوب به شما رنگ‌هایی در سراسر محدوده از تاریکی تا روشن می‌دهد. هدف شما این نیست که همیشه با هیستوگرام عکس بگیرید؛ یکنواختی نور روی سوژه تا حد زیادی آن را تعیین می کند.

عکس های خود را نهایی کرده و به اشتراک بگذارید

بعد از اینکه تمام ویرایش های خود را انجام دادید، عکس های خود را کنار بگذارید. سپس بعداً برگردید و آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا از هر کدام راضی هستید یا خیر. اگر نه، تنظیمات ویرایش اضافی را در صورت نیاز انجام دهید.

سپس، از آنجایی که فایل‌های RAW بسیار بزرگ هستند، باید قبل از ارسال ایمیل، پست، اشتراک‌گذاری یا چاپ عکس‌های ویرایش شده، آن‌ها را به JPG تبدیل کنید. شما همچنین باید تمام نسخه های ویرایش شده نهایی تصاویر را در کنار تصاویر اصلی که از آن ها تهیه شده اند ذخیره کنید.

ویرایش عکس

چه مواردی را باید قبل از ویرایش عکس بدانیم

برنامه‌های ویرایش عکس: گزینه‌ها شامل برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و گران قیمت، گزینه‌های آنلاین منبع باز رایگان، و اغلب دوربین شما با نرم‌افزار ویرایش اولیه نیز ارائه می‌شود. اگر برنامه پیشرفته‌تری دریافت می‌کنید، در نظر بگیرید که آیا برنامه‌ای را می‌خواهید که مبتنی بر فضای ابری باشد (هزینه ماهانه) یا نسخه مستقل (قیمت خرید یک بار) را می‌خواهید. برنامه های مبتنی بر فضای ابری به روز می مانند و به شما امکان می دهند عکس ها را در فضای ابری ذخیره کنید (هزینه ای اضافه شده). همچنین می‌توانید با تبلت یا نسخه موبایلی نرم‌افزار را به صورت میدانی ویرایش کنید، اما فرض بر این است که اتصال آنلاین دارید. با این حال، اگر قیمت را در طول زمان مقایسه کنید، خرید یک نسخه مستقل از یک برنامه ویرایش معمولاً در هزینه شما صرفه جویی می کند.

تفاوت بین ویرایش "غیر مخرب" و "مخرب" را بدانید: برخی از نرم افزارهای ویرایش به طور خودکار نسخه های اصلی شما را حفظ می کنند  ویرایش غیر مخرب نامیده می شوند . برخی دیگر تصاویر ویرایش شده را بر روی تصاویر اصلی ذخیره می کنند ویرایش مخرب نام دارند. ویرایش شامل آزمون و خطا است و در صورت اشتباه باید بتوانید به فایل اصلی برگردید. بنابراین مطمئن شوید که می دانید آیا برنامه ویرایش شما از نسخه اصلی شما کپی می کند یا خیر. اگر اینطور نیست، قبل از شروع، از تمام تصاویری که قصد ویرایش آنها را دارید یک کپی تهیه کنید.

وارد کردن و مرتب‌سازی عکس‌ها: یک چیز زیبا در مورد عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید چندین عکس بگیرید تا شانس گرفتن عکس‌های دیدنی را افزایش دهید. بنابراین، اولین قدم شما پس از انتقال و سازماندهی تصاویر خود بر روی رایانه، بررسی آنها برای تصمیم گیری در مورد ویرایش است.

ویرایش عکس

نتیجه گیری

در این مقاله ما مولفه ویرایش عکس را بررسی کردیم و تمامی موارد مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم اگر شما می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می توانید از تمامی مطالب این مقاله بهره ببرید. در پایان مایلم آموزش مقدماتی لایت روم فرادرس را به شما معرفی کنم تا بتوانید با یادگیری این نرم افزار پرکاربرد ویرایش عکس ها و تصاویر خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید