بنای این کاروانسرا چهارگوش است و هر ضلع آن ۵۲ متر طول دارد.کاروانسرای خان مربوط به دوره قاجاریه است.

خان کاروانسرایی با قدمت تاریخی در خراسان جنوبی

به گزارش سلام نو، کاروانسرای خان با معماری زیبا و قابل توجه از جاهای دیدنی طبس به شمار می ‌آید و در روستای رباط خان و در مسیر جاده قدیم طبس به یزد قرار دارد. کاروانسرای خان مربوط به دوره قاجاریه است. این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره هائی در اطراف حیاط شاه نشین و همچنین بادگیر است و تزئینات آجری و بادگیر بسیار زیبا و چشم نوازی دارد.

خان کاروانسرایی با قدمت تاریخی در خراسان جنوبی

در مسیر جاده قدیم طبس به یزد، پس از عبور از کاروانسرای کلمرد و به فاصله ۳۰ کیلومتری آن، روستای رباط خان قرار دارد. در میان این روستا، کاروانسرای زیبای خان قرار دارد که دارای معماری زیبا و قابل توجهی است. بنای این کاروانسرا چهارگوش است و هر ضلع آن ۵۲ متر طول دارد. یکی از ویژگی های معماری این کاروانسرا، کالبد فضایی مجموعه بادگیر و گنبد شاه نشین آن است و وجود دو طاق در دو گوشه محل اتصال این حجم به بنا، بر زیبایی و استحکام آن افزود است.

خان کاروانسرایی با قدمت تاریخی در خراسان جنوبی

فضای زیر بادگیر و شاه نشین یا فضای زیر گنبد نیز از زیبایی خاصی برخوردار است به خصوص که در آجرکاری های نماهای داخلی آنها از گل چین هایی استفاده شده که بر زیبایی کار افزوده است. در مجاورت بنا فضاهای با ارزش دیگری مانند حوض انبار و قلعه مربوط به دوره صفوی قراردارد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید