علی بزرگ یکی از ارتشیان زمان رضا شاه در این تپه کشته شده است.این ناحیه نزدیک رود میمه در استان ایلام است. کوچ نشینی و کشاورزی، خانه های گلی تک اتاقه، اشیایی که نشانگر روابط اقتصادی با دور دست است، استفاده از ظروف سفالی، دفن مردگان همراه با وسایل شخصی از یافته های این ناحیه باستانی است.

 علی کش تپه‌ای با ۸۰۰۰ سال قدمت در ایلام

به گزارش سلام نو، تپه علی کش از تپه های قدیمی شهرستان دهلران در استان ایلام است که قدمت آن به هشت هزار سال قبل از میلاد می رسد. ‏علی کوش یک دهکده نوسنگی کوچک از کشاورزان و گله داران بوده و بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ مورد کاوش قرار گرفته است. این تپه باستانی در سوم آبان ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 علی کش تپه‌ای با ۸۰۰۰ سال قدمت در ایلام

تپه علی کش (Ali Kosh) مربوط به هزاره هشت قبل از میلاد است و بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ توسط فرانک هول و هیئت همراه مورد کاوش قرار گرفت که نتیجه این کاوش در کتاب ها و مقالات گوناگون در سال ۱۹۶۹ به سفارش دانشگاه میشیگان آمریکا به چاپ رسید. این ناحیه نزدیک رود میمه در استان ایلام است. کوچ نشینی و کشاورزی، خانه های گلی تک اتاقه، اشیایی که نشانگر روابط اقتصادی با دور دست است، استفاده از ظروف سفالی، دفن مردگان همراه با وسایل شخصی از یافته های این ناحیه باستانی است. در حدود ۸٬۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود مدارک و شواهد از گسترش روستاها، زندگی بر پایه کشاورزی و دامپروری در محدوده کوه های زاگرس و مناطقی مثل سراب، تپه گوران و تپه علی کش ثابت شده است. این بررسیها نشان داده که اولین سکونت ‌گاه در ایران در حدود ۹٫۰۰۰ سال پیش قبل از میلاد مسیح به‌ شکل خانه‌ هایی تک‌اتاقه در جوار تالابی دائمی در علی ‌کُش (در فاز معروف به بُزمُردهٔ آن) ساخته شده ‌اند که دیوارهایی به ضخامت ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌ متر از خشت‌ هایی به ابعاد ۲۵ × ۱۵ × ۱۰ سانتی ‌متر داشته ‌اند. احتمالاً هر خانه اجاقی داشته که در محوطهٔ خانه تعبیه می ‌شده‌ است. به ‌نظر می ‌رسد ساکنان علی ‌کُش پس از خشک شدن تالاب به دیگر محوطه‌ های جلگهٔ خوزستان، مانند چغاسفید، نقل مکان کرده باشند.

 علی کش تپه‌ای با ۸۰۰۰ سال قدمت در ایلام

بر اساس شواهد به دست آمده به وسیله باستان شناسان و همچنین آزمایش های فراوان (هول و کنت دی فلانری) که در سال ۱۹۶۱ بر روی تپه های موسیان (تپه باستانی علی کش با وسعتی به قطر حدود ۱۳۵ متر که ضخامت لایه های باستانی آن به حدود هفت لایه می رسد) و چغا سفید و دیگر مناطق باستانی این منطقه انجام گرفته، نشانگر این حقیقت است که انسان در فاصله بین۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ قبل از میلاد در این منطقه به اهلی کردن گاو و کشت دانه های گیاهی مانند عدس و ماش و کتان توفیق یافته است. چنین به نظر می رسد که بین پنجهزار تا ده هزار سال پیش دشت دهلران برای سکونت انسان در دوران پیش از تاریخ مناسب بوده و مهمترین محل های باستانی این دشت را می توان تپه های علی کش و چغا سفید نام برد که قدیمی ترین آثار را در بر داشته اند و متعلق به دوره نو سنگی هستند. می توان گفت که این تپه ها باقی مانده های قدیمی ترین و شاید جزء اولین دهکده های دائمی باشند که در تاریخ بشر بوجود آمده اند. معماری و وجود خانه های دائمی ، تولید مواد غذایی یعنی کشاورزی و پرورش بز و گوسفند در کنار شکار و گردآوری محصولات و صنایع مربوط به چنین تولیداتی به ویژه تیغه های مخصوص بریدن ساقه های حبوبات که بدون تردید از آنها برای درو کردن گندم و جو استفاده می شده است همه و همه نمایانگر یک ساخت اجتماعی کامل از یک روستای دائمی هستند که با توجه به قدمتشان در دهلران که مربوط به هزاره هشتم پیش از میلاد است از کهن ترین مناطق روستایی در تاریخ بشر و قطعاً یکی از اولین روستاهای تشکیل شده در ایران می باشند.

 علی کش تپه‌ای با ۸۰۰۰ سال قدمت در ایلام

در کاوش های تپه علی کش سه دوره فرهنگی مشخص شده و آنها را با نام‌های دوره بزمرده ۷۵۰۰ تا ۶۷۵۰ ق.م، دوره علی کش ۶۷۵۰ تا ۶۰۰۰ ق.م  و دوره محمد جعفر ‏‏۶۰۰۰ تا ۵۶۰۰ ق. م می نامند. ساکنان اولیه این محل را شبانانی تشکیل می دادند که در فصل مناسب سال از ارتفاعات لرستان برای برداشت محصولات نباتی خودرو، به گوشه شمالی دشت خوزستان (موسیان) سرازیر می شدند. این تازه واردان در خانه های تک اتاقی به سر می بردند که دیوارهای آن را سله می ساختند و پس از چرای احشام خود و برداشت غلات خودرو در منطقه، هنگام آغاز فصل گرما به ارتفاعات لرستان مراجعت می کردند. به علت کاوشهای فراوانی که در ادوار مختلف در تپه های باستانی دشت موسیان انجام می شد و پیدا کردن اسکلت احشام اهلی خصوصاً بز در روی یکی از تپه های این منطقه بنام تپه بزمرده این دوره از تاریخ این منطقه را دوره بزمرده می نامند.

 علی کش تپه‌ای با ۸۰۰۰ سال قدمت در ایلام

با پایان یافتن دوره بزمرده و استقرار مردم در این مناطق و روی آوردن دامداران به کشت محصولات کشاورزی خصوصاً غلات و حبوبات و استقرار آنها در خانه هایی که از اتاقهای مختلف و حیاط تشکیل می شد دوره جدیدی شروع شد که به دروه علی کش معروف می باشد. در این دوره ساکنان این مناطق غذای خود را بر روی اجاق تهیه می کردند و برای درست کردن وسایل مورد نیاز از سنگ و چوب استفاده می شده است. آنها مردمانی بودند که اموات خود را در زیر کف منازل خود همراه با وسایل شخصی آنها دفن می کردند. تپه علی کش به ‏دوران (آغاز تولید غذا و استقرار در روستاها) متعلق است که بنا به کاوش فرنک هول ساکنان ‏علی کش اقدام به کشت دو نوع غله، یکی گندم درشت و دیگری جو کرده اند.‏ بررسی ها نشان می دهد شروع کشاورزی در خاورمیانه از تپه علی کش ‏شهرستان دهلران بوده چون این قدیمی ترین تاریخی است که در آن به کشت و اهلی کردن ‏دانه های گیاهی اشاره شده است.‏

دوره سوم دوره محمد جعفر است که با روی آوردن بیشتر ساکنان به کشاورزی و دامداری و استقرا در روستاها و ایجاد بافت روستایی و درست کردن منازل خود با چینه و خشت خام، زندگی می کردند. خشتها مکعب مستطیلی و کوچک است و بعضی از دیوارها با ماده سفید رنگی همچون گچ، اندود شده است. واحدهای ساختمانی دارای اطاقهای کوچک وانبارهایی در طبقه زیرین می باشند و سیلوهای مدوّر برای ذخیره آذوقه در آنها تعبیه شده است. پوشش سقف اطاقها احتمالاً با حصیر و یا تیرهای چوبی بوده که با گذر زمان از میان رفته و اثری از آنها باقی نمانده است. مردم این دوره به ساخت سفال و وسایل سفالی روی آوردند.

تپه علی کش دهلران

موقعیت مکانی

تپه علی کش در جنوب غربی استان ایلام در شش کیلومتری بخش موسیان شهرستان دهلران در ‏میان ارضی کشاورزی و درنزدیکی رود میمه قرار گرفته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید