صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع بستری را ایجاد کرده‌اند که می‌توان به واسطه آن‌ها سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای را تجربه کرد. این صندوق‌ها از زمان و انرژی که برای تصمیم‌های فردی لازم است صرف شود جلوگیری می‌کنند و امکان زیان را نسبت به تصمیم‌های فردی کاهش می‌دهند.

با صندوق های سهامی بیشتر آشنا شوید!

در این بین انواع مختلفی از صندوق‌ها موجود است که صندوق سهامی در میان آن‌ها ریسک بالاتری دارد و به همین دلیل، منفعت بالاتری نیز برای آن متصور خواهیم بود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی صندوق‌های سهامی بپردازیم و از ویژگی‌های آن‌ها با خبر شویم.

صندوق سهامی چیست؟

صندوق‌های سهامی بیشترین بخش دارایی خود را به سهام شرکت‌های موجود در بورس اختصاص می‌دهند و همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست با نوسانات بازار بورس دچار نوسان خواهند شد. تغییرات این بازار بر روی آن‌ها تاثیر دارد و مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

ویژگی‌های صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی بین ۷۰ الی ۹۵  درصد از دارایی خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند و بین ۵ الی ۳۰ درصد را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

این صندوق‌ها به دلیل اختصاص بخش اصلی سرمایه به سهام، از ریسک بالاتری برخوردارند و مناسب افرادی هستند که ریسک‌پذیری بالایی دارند و متعاقبا انتظار سود بیشتری در بلندمدت برای این صندوق‌ها متصور است.

این صندوق‌ها اغلب پرداخت سود دوره‌ای ندارند و از افزایش نرخ واحد صندوق منفعت حاصل می‌شود. در واقع سود این صندوق‌ها از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق به دست می‌آید.

میزان واحدهای ارائه شده در صندوق‌های کوچک معمولا بین ۵ تا ۵۰ هزار واحد و در صندوق‌های بزرگ معمولا بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد است.

لازم به ذکر است که صندوق‌های سهامی عموما ضامن نقد شوندگی ندارند.

این صندوق‌ها در دوران رونق بازار بازدهی خوبی دارند اما همان‌طور که اشاره کردیم در دوران رکود امکان ضرر دارند و حتی ممکن است در بازه‌هایی زیان ده شوند. البته لازم به ذکر است که به دلیل مدیریت حرفه‌ای و وجود تیم سبدگردان متخصص امکان زیان کاهش می‌یابد و قابل کنترل است، اما صفر کردن درصد زیان این صندوق‌ها  امکان‌پذیر نیست.

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم

به دلیل نیاز این بازار به آموزش و تجربه، نیاز به صرف زمان زیاد برای افراد و وجود دانش و اطلاعات تخصصی، سرمایه‌گذاری مستقیم، ریسک بالاتری دارد. از طرفی به دلیل وجود مدیریت متخصص، تیم سبدگردان اختصاصی و رصد مداوم اطلاعات، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی از تصمیمات فردی بسیار پایین‌تر خواهد بود.

مزایای صندوق سهامی

سودآور بودن دربلند مدت: همان‌طور که اشاره کردیم ریسک و بازده رابطه مستقیم دارند. بنابراین هرچه میزان ریسک بالاتر باشد میزان سود بیشتری مورد انتظار خواهد بود.

حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم: بازار سهام از نوسان برخوردار است اما در بلند مدت سودآور است، لذا صندوق سهامی با رویکرد بلندمدت و برای افراد ریسک‌پذیر مناسب هستند و در مقابل تورم، ارزش پول را خواهند کرد.

استفاده از دانش تیم سبدگردان متخصص: به دلیل دانش و تجربه بالای تیم مدیریت و رصد مداوم بازار توسط آن‌ها، با استفاده از صندوق‌ها تا حد زیادی ریسک معاملات خود را نسبت به معاملات مستقیم می‌توانید کاهش دهید.

شفافیت عملکرد: از طرفی اطلاعات روزانه و شفاف از عملکرد صندوق‌ها منتشر می‌شود که به راحتی می‌توان عملکرد صندوق‌ها را بررسی کرد.

سرمایه‌گذاری بی‌دغدغه: در حال حاضر و با وجود بسیاری از درگیری‌های روزمره که حتی زمان بررسی سهم‌های خود را نداریم، استفاده از این صندوق‌ها باعث کاهش نگرانی ما می‌شود.

نحوه خرید و فروش صندوق های سهامی

با فراهم شدن بستر معاملات آنلاین و پیشرفت در این حوزه، معاملات این صندوق‌ها نیز بسیار آسان شده‌اند که از دو طریق امکان‌پذیر هستند.

برای صندوق‌های سهامی مبتنی بر صدور و ابطال با مراجعه به شعب صندوق و ارائه مدارک هویتی این امر میسر است. البته یک بار مراجعه کافی است و برای خرید و فروش‌های بعدی می‌توان از سامانه مخصوص صندوق استفاده کرد.  برای صندوق‌های قابل معامله در بورس به راحتی می‌توان از پنل معاملاتی فعال اقدام کرد که فقط نیازمند داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌ها و استفاده از پنل معاملاتی است.

نحوه انتخاب بهترین صندوق سهامی

با بررسی کامل داده‌ها و نمودارهای ارائه شده برای صندوق‌ها می‌توان صندوق مناسب را تشخیص داد و به طور معمول معیار انتخاب صندوق مناسب،  بالاتر بودن بازده صندوق نسبت به بازده متوسط بورس است. در این حالت می‌توان گفت که صندوق عملکرد خوبی داشته است. برای مقایسه صندوق های فعال در بازار، می‌توانید به وب سایت فیپیران مراجعه کنید.

حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در صندوق های سهامی

با توجه به قوانین و اساسنامه صندوق‌ها شرایط متفاوت است. برای بعضی از صندوق‌ها ۱ واحد، برخی ۱۰ واحد و برای صندوق‌های قابل معامله در بورس حداقل ۵۰۰ هزار تومان مورد نیاز است.

صندوق‌های سهامی کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه از ۱۳ سال پیش تا کنون در این امر فعال است و صندوق‌های خوبی را با بازده بسیار مناسب تاسیس و ارائه کرده است. به سبب تجربه و تلاش مستمر و سیاست مدیران ارشد که ایجاد آسایش مالی برای تمام اقشار جامعه است، در این راستا صندوق‌های قابل‌اتکا و مورد اطمینانی تاسیس شده‌اند. به طور مثال صندوق مشترک آگاه پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود و با ۳۵ هزار درصد بازدهی از ابتدای تاسیس تاکنون، سود بسیاری را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.

جمع‌بندی

در این مطلب با صندوق‌های سهامی آشنا شدیم و جزئیات آن‌ها، نحوه معاملات، ریسک‌های موجود، نحوه تخصیص دارایی‌ها و به طور کلی ماهیت این صندوق‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

بیان کردیم که این صندوق‌ها مناسب چه افرادی است و چه مزیت‌هایی دارد. صندوق سهامی به صندوقی گفته می‌شود بیشترین درصد دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهد. از این رو، بازده مورد انتظار و ریسک بالاتری دارد و برای افراد ریسک‌پذیر و افق زمانی بلندمدت مناسب‌تر است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید