آرماتور بستر به‌طور مستقیم می‌تواند مقاومت خمشی را در دیوارهایی با عملکرد دوطرفه یا دیوارهایی با دهانه افقی، بهبود دهد. اما این نوع میلگرد بر مقاومت خمشی دیوارهایی با دهانه قائم، تأثیرگذار نیست.

الزام استفاده از میلگرد بستر در ساختمان سازی

الزام استفاده از میلگرد بستر در ساختمان در آیین نامه ۲۸۰۰

استفاده از میلگرد بستر از تاریخ ۱۳۹۸/۴/۵ برای کلیه ساختمان‌ها الزامی شد. این الزام از خسارت‌ها و تلفات ناشی از زلزله سال ۱۳۹۸ کرمانشاه نشأت گرفت. به دلیل وقوع رویدادهای طبیعی همچون زلزله، توجه به مصالح و مقاوم‌سازی ساختمان ها در جامعه مهندسی بسیار حائز اهمیت است. زمین لرزه‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران اتفاق افتاده، منجر به ایجاد خسارت‌های زیادی شده است. خسارت‌هایی که ناشی از مقاومت نه چندان خوب دیوارهای سازه‌های ساختمانی بوده است. از این رو، در آیین ‌نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی، ضوابط و الزاماتی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها مقرر شد. پیوست ششم این آیین‌نامه بر موضوع طراحی لرزه‌ای و اجرای غیر سازه‌ای معماری تمرکز دارد و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ‌شده است.

 میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر از میلگردهای آجدار معمولی و مفتول ساخته می‌شود. مفتول در میان دو آرماتور قرار داده می شود و می تواند به شکل زیکزاک (خرپایی) باشد و یا نردبانی باشد. در نمونه های نردبانی، مفتول‌های میانی به صورت عمود بر دو آرماتور آجدار قرار داده می شود. تفاوت دیگر این دو نوع میگرد در سختی و مقاومت آن‌ها است که مدل خرپایی نسبت به مدل نردبان، اولویت دارد. برای استفاده از آن لازم است ضخامت ملات ۱۰ میلی‌متر و قطر مفتول‌های آن ۴ الی ۴.۵ میلی‌متری باشد. ولی عمدتاً حداقل قطر آن باید ۴ میلی‌متر و حداکثر قطر آن باید نصف ضخامت ملات بستر در نظر گرفته شود.

کاربرد میلگرد بستر چیست؟

آرماتور بستر در جهت مهار اجزای غیر سازه‌ای همچون دیوارهای خارجی، دیوارهای داخلی و جان‌پناه کاربرد دارد. به‌طور کلی می‌توان دیوارها را به دو گروه تقسیم کرد:

  1. دیوارهای غیر پیوسته که در سختی سازه دخالت ندارند و مزاحمتی برای رفتار سازه ایجاد نمی‌کند.
  2. دیوارهای چسبانده شده به سازه دیوار یا دیوارهای میانقابی. لازم است که این نوع دیوارها و اتصالات آن‌ها صرفاً تحت اثر نیروهای اینرسی خارج صفحه کنترل شوند. به همین دلیل رعایت ضوابط و الزامات استفاده از این نوع میلگرد در دیوارها برای جداسازی آن‌ها در کلیه ساختمان‌های چهار طبقه و بلندتر ضروری می‌باشد.

رایج‌ترین کاربرد میلگرد بستر، استفاده از آن در دیوارهای سفالی و آجری و دیوارهای غیرباربر و باربر است. این آرماتور مقاومت لازم را برای سازه در برابر زلزله و آسیب‌های جدی ناشی از آن تأمین می‌کنند. نیروهای وارد بر دیوارهای چسبانده شده به سازه و میزان مقاومت این دیوارها باید بر اساس ضوابط ارائه‌شده در آیین‌نامه محاسبه شوند. زیرا این دیوارهای میانقابی، نقش اساسی در مقاومت بنا و تحمل بار وارد بر آن دارند و بر اساس محاسبات انجام‌شده اجرا می‌شوند.

شرکت مهندسی آنلاین، نمایندۀ رسمی فروش میلگرد بستر در تهران، این محصول را به طور مستقیم، با قیمت مناسب و کیفیت عالی به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. جهت استعلام قیمت این محصول و خرید آن، بر روی لینک زیر کلیک کنید. کارشناسان فروش آنلاین سازه، شما را به بهترین نحو در امر خرید راهنمایی خواهد کرد و پاسخگوی سؤالات فنی شما خواهند بود. ۶۶۳۹۶۰۹۰- ۰۲۱

الزام استفاده از میلگرد بستر در ساختمان سازی

الزام استفاده از آرماتور بستر در آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی

در عملیات ساختمان‌سازی، می‌توان دیوارهای سازه را به دو گروه غیر پیوسته (جداسازی شده از سازه اصلی) و یا چسبانده‌شده به سازه (دیوار میانقابی) تقسیم کرد. دیوارهای غیر پیوسته به سازه باربر جانبی متصل نیست و در سختی سازه، نقشی ندارد. اما سختی دیوارهای پیوسته چسبانده‌شده به سازه در مقاومت و تحمل بار وارده بر سازه، بسیار تاثیر گذار می‌باشد. به همین دلیل، در پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی در ضرورت استفاده از آرماتور بستر برای اجرای سازه‌ها بیان‌شده است.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ارائه آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی، طراحی لرزه‌ای و اجزای غیر سازه‌ای معماری را مشخص‌کرده است. ضوابط و الزامات مربوط به استفاده از میلگرد بستر در پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ بیان شده است. به‌طور کلی، این پیوست از دو بخش تشکیل می‌شود.

بخش اول: دیوارهایی که با پیش‌بینی درز انقطاع از بنا به‌صورت جدا ساخته می‌شوند، عملاً در مقاومت و سختی بنا نقشی ندارند ومزاحمتی برای بنا به وجود نمی‌آورند. همچنین این بخش بر روی جزئیات ساخت دیگر اجزاء غیر سازه‌ای همچون جان‌پناه، راه‌پله، سقف کاذب و نما نیز تمرکز دارد.

بخش دوم: به ساختمان‌های چهار طبقه و بیشتر و دیوارهای چسبیده به بنا که قسمت بیشتر وزن آن را تحمل می‌کنند، مربوط است. در واقع دیوارهای چسبیده به ساختمان، نقش میانقابی را ایفا می‌کنند.

با توجه به الزامات بیان‌شده در این پیوست، در کلیه ساختمان‌های چهار طبقه یا بلندتر و همچنین در ساختمان‌های بسیار مهم با تعداد طبقات کمتر، اجرای دیوار غیر پیوسته الزامی می‌باشد. در ساختمان‌های کمتر از چهارطبقه یا ساختمان‌های چهارطبقه با اهمیت کم، با یک شرط می‌توان از دیوار پیوسته استفاده کرد. به شرط اینکه اثر میانقابی و اندرکش سختی سازه و دیوار لحاظ شده باشد.

میگرد بستر مطابق با مفاد پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰

میلگرد بستر را می بایست در حین تیغه چینی، به صورت به‌صورت افقی در میان رج‌های دیوار قرار داد. این المان، مانع از فروپاشی دیوار ساختمان در برابر نیروهای ناشی از زلزله می‌شود. به طور کلی، به‌ منظور افزایش پایداری دیوار در برابر نیروهای داخلی و خارجی، از المان های مختلفی استفاده می شود:

  • وال پست‌ها که از المان های قائم و افقی هستند و به‌عنوان نگهدارنده دیوار شناخته‌شده‌اند.
  • میلگرد بستر که ابزاری برای مقاوم‌سازی و مسلح‌کننده دیوار در برابر نیروهای وارده در نظر گرفته می‌شود.
  • اتصالات کشویی که باعث اتصال دیوار به تیر یا ستون سازه می‌گردند.

جزئیات این مصالح و نحوه محاسبه آن‌ها، هم در پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ و هم در نشریه ۷۲۹ (راهنمای طراحی لرزه‌ای دیوارهای بنایی غیر سازه‌ای) شرح داده‌شده است.

آرماتور بستر به‌طور مستقیم می‌تواند مقاومت خمشی را در دیوارهایی با عملکرد دوطرفه یا دیوارهایی با دهانه افقی، بهبود دهد. اما این نوع میلگرد بر مقاومت خمشی دیوارهایی با دهانه قائم، تأثیرگذار نیست. به‌طور کلی، مفاد پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ بر استفاده از مصالحی که بهبود مقاومت خمشی دیوار و کاهش ترک‌های احتمالی کمک می‌کنند، به‌ویژه در دیوارهای بلوکی تأکید دارد.

همچنین در دیوارهایی که با بلوک‌های AAC اجرا می‌شوند و بند بستر نازک (کمتر از ۳ میلی‌متر) است، بهتر است از میلگرد بستر با مقطع مفتول مستطیلی شکل استفاده شود. زیرا در این صورت، آن‌ها به‌راحتی و به‌طور کامل با ملات پوشیده خواهند شد. البته لازم به ذکر است که ضخامت مفتول‌های مستطیلی نباید بیشتر از نصف ضخامت ملات بستر باشد.

الزام استفاده از میلگرد بستر در ساختمان سازی

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید