یکی از مواردی که پیش از انجام کامپوزیت ونیر، ذهن بیماران را به خود مشغول میکند، عوارض کامپوزیت دندان میباشد. در این مطلب، ضمن معرفی روش کامپوزیت، به طور کامل عوارض آن را بیان میکنیم.

آیا کامپوزیت ونیر خطرناک است؟ با عوارض کامپوزیت دندان آشنا شوید

پوسیدگی دندان ها عارضه ای است که برای همه افراد از کودکان تا بزرگسالان پیش می آید. پوسیدگی و خراب شدن دندانها منجر به شکستگی، لب پر شدن، تغییر رنگ و فرم دندان شده و این اتفاق تاثیر منفی در ظاهر لبخند و صورت خواهد داشت. به همین خاطر افراد بعد از خراب شدن دندان های خود با روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت اقدام به اصلاح آنها میکنند. کامپوزیت دندان یکی از روش های ایمن و رایج برای رفع ناهنجاری های دندانی است اما این تکنیک دندانپزشکی زیبایی هم مانند روش های مشابه معایب و عوارض خود را دارد که بهتر است پیش از اینکه هر اقدامی انجام بدهید، ابتدا با این موارد آشنا شوید.  

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت یا ونیر، مواد پلیمری نیمه جامدی هستند که توسط اشعه نوری به خصوصی به سطح دندان ها می چسبند و برای اصلاح عیوبی نظیر نامرتبی دندان ها، شکاف بین دندانی و اصلاح رنگ و شکل دندان ها به کار میرود. توجه داشته باشید که کامپوزیت ونیر فقط برای رفع ایرادات ظاهری دندان کاربرد دارد و اگر مشکل ساختاری در آنها وجود داشت، این روش نمیتواند درمان مناسبی باشد. 

در روش کامپوزیت ونیر، دندانپزشک موادی از جنس سرامیک یا کامپوزیت رزین را روی دندان های طبیعی قرار داده و با کمک اشعه لیزر این مواد را با چسب محکم میکند. این مراحل در مدت زمان کوتاهی به پایان می رسند، بنابراین کامپوزیت دندان یک راه حل خیلی فوری برای درمان و ترمیم دندان های خراب میباشد. 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان میتواند برای شما درمان مناسبی باشد اگر:

  • میخواهید دندان های سفیدی داشته باشید
  • میخواهید دندان های کج و نامرتب خود را صاف و یک اندازه کنید
  • قصد دارید فاصله بین دندان های خود را پر کنید.
  • دندان های شکسته یا لب پر شده دارید و میخواهید آنها را اصلاح کنید.

ایمن ترین مواد برای ساخت کامپوزیت دندان کدامند؟

  • کامپوزیت پرسلین (سرامیکی): معروف ترین نوع کامپوزیت دندان، پرسلین ونیر است که به لمینت نیز مشهور میباشد. مواد پرسلین تا زمانی که با مواد فلزی ترکیب نشده باشند، هیچ خطری ندارند اما اگر با مواد فلزی مخلوط شوند، در صورت نفوذ به داخل حفره دهان می توانند باعث آسیب به ساختار دندانها شوند.  
  • گلاس آینومر: گلاس آینومر موادی همرنگ خود دندان هاست و تا زمانی که فوراید در آن نباشد گزینه ای ایمن برای ساخت کامپوزیت دندان میباشد. از مواد ضد عفونی کننده مانند فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده میکنند اما مصرف بیش از حد این مواد اثرات منفی روی سلامتی انسان خواهد داشت. 
  • ماتریس رزین : رزین یک نوع پلاستیک است که بر پایه متاکریلات بوده و از آن برای ساخت کامپوزیت دندان استفاده میکنند. رزین کامپوزیت اغلب اوقات بی خطر و ایمن میباشد اما به شرطی که در ساخت آن از بیسفنول A یا BPA که یک ماده شیمیایی است استفاده نشود. 

انواع کامپوزیت دندان

نوع کامپوزیت دندان بسته به نظر دندانپزشک و بیمار ۲ نوع است: ۱. کامپوزیت ونیر مستقیم ۲. کامپوزیت دندان غیر مستقیم 

  1. کامپوزیت دندان مستقیم: ونیرهای مستقیم روکش هایی هستند که که از مواد کامپوزیت رزین ساخته شده اند و مستقیما روی دندان ها قرار میگیرند. این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و در مدت بسیار کوتاهی انجام میشود.
  2. مهم ترین تفاوت کامپوزیت دندان مستقیم و غیر مستقیم در نحوه انجام آن است نه در متریال سازنده آن. در روش مستقیم، در حین انجام این روش، کامپوزیت دندان آماده میشود اما در کامپوزیت دندان غیر مستقیم، این روکش ها خارج از محیط مطب و در لابراتوار ساخته می شوند. در مدتی که کامپوزیت دندان حاضر می شوند، یک روکش موقت در اختیار بیمار قرار میگیرد تا در جویدن مشکلی نداشته باشد. 

کامپوزیت دندان مستقیم و غیر مستقیم علاوه بر تکنیک اجرا، در کیفیت و مقاومت در برابر شکستگی هم تفاوت دارند. کامپوزیت دندان غیر مستقیم مقاومت بالاتری در برابر شکستگی ها و لب پر شدن دارند، به همین خاطر کسانی که عادت به دندان قروچه دارند، باید این نوع کامپوزیت ونیر را نصب کنند، اما هزینه کامپوزیت دندان غیر مستقیم بالاتر از نوع مستقیم آن میباشد.  

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

کامپوزیت دندان مانند سایر روش های دندانپزشکی ترمیمی عوارض خود را دارد که معمولا دندانپزشک پیش از نصب کامپوزیت ونیر، بیمار را از این عوارض جانبی آگاه می سازد. ما در ادامه مهمترین عوارض کامپوزیت دندان را ارائه کرده ایم، البته قابل ذکر است که بسیاری از این موارد برای تمام بیماران اتفاق نمی افتد اما محض احتیاط بهتر است پیش از نصب کامپوزیت با این عوارض آشنا شوید و خودتان را آماده کنید.

  • حساسیت دندان ها

حساسیت دندان ها پس از اجرای کامپوزیت دندان اتفاق نادری به نظر میرسد زیرا این حساسیت به خاطر تراشیدن مینای دندان در بیمار ایجاد می شود اما در این روش دندانپزشک با مینای دندان کاری ندارد. اگر حساسیتی بعد از کامپوزیت دندان ایجاد شد، بیمار هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم کمی اذیت می شود.

  • حساسیت لثه

ممکن است سازگار شدن بافتهای لثه با کامپوزیت دندان تازه کمی طول بکشد. در این مدت احتمال التهاب و ناراحتی جزئی در لثه وجود دارد، البته مهارت دندانپزشک در جلوگیری از بروز این مشکل نقش اساسی دارد. اگر پروسه اجرای کامپوزیت ونیر به طور اصولی انجام نشود، منجر به التهاب و قرمزی لثه ها و در نتیجه عفونت آنها می شود.

  • تروما

افرادی که میخواهند کامپوزیت ونیر نصب میکنند، کمی در معرض خطر تروما هستند. البته خطر تروما بیشتر برای لمینت دندان وجود دارد زیرا در روش لمینت ریشه دندان کمی تراشیده می شود تا روکش به دندان بچسبد. 

آیا کامپوزیت دندان برای سلامتی ضرر دارد؟

خیر. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، سطوح پایین BPA در کامپوزیت رزین هیچ مشکلی در سلامتی بیمار به وجود نمی آورد. این سازمان همچنین جیوه مورد استفاده در کامپوزیت دندان را به عنوان یک عامل خطرناک و تهدیدکننده برای سلامتی اعلام نکرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) حذف مواد کامپوزیتی آمالگام در صورتی که باعث ضرر رساندن به سلامت بیمار نمی شوند را توصیه نمیکند. 

سخن آخر

کامپوزیت دندان یک تکنیک کارآمد و موثر برای از بین بردن مشکلات دندان های شکسته، نامرتب، رنگ و رو رفته و کج است اما به این معنی نیست روش بی عیب و نقصی میباشد. پیش از اجرای کامپوزیت ونیر باید با مزایا عوارض آن آشنا شوید تا با اطمینان کامل و بدون پشیمانی تصمیم بگیرید. اگر عوارض جانبی کامپوزیت دندان کمتر از مزایای آن بود، حتما به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید تا این روش اصلاح طرح لبخند را برای شما انجام دهند. 

نصب کامپوزیت دندان خود را به کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر بسپارید. تمام دندانپزشکان کلینیک ایرانمهر در زمینه خدمات کامپوزیت دندان کاملا حرفه ای و متخصص هستند. شما میتوانید برای مشاهده عکس های قبل و بعد از کامپوزیت دندان در کلینیک دندان پزشکی ایرانمهر به سایت https://iranmehrdental.com مراجعه نمایید و جهت گرفتن وقت ویزیت نیز میتوانید با شماره های ۴۴۴۵۱۳۳۹-۰۲۱ و ۴۴۴۵۱۶۲۷-۰۲۱ تماس بگیرید. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید