در حال حاضر هیچ درمان خاصی که برای COVID-19 تأیید شده باشد وجود ندارد. با این حال، انواع داروها به عنوان درمان‌های بالقوه در حال بررسی هستند. درمان پنومونی COVID-19 بر مراقبت‌های حمایتی متمرکز است.

آنچه در مورد ویروس کرونا و ذات الریه باید بدانید

پنومونی یا ذات الریه یک عفونت ریه است و ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند باعث آن شوند. ذات‌الریه می‌تواند باعث شود کیسه‌های هوایی کوچک در ریه‌ها پر از مایع شوند که به نام آلوئول شناخته می‌شوند. ذات الریه می‌تواند از عوارض ویروس کرونا باشد. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به ذات‌الریه و ویروس کرونا، تفاوت‌های آن، علائمی که باید مراقب آن باشید و نحوه درمان آن خواهیم داشت.

ارتباط بین کروناویروس و ذات الریه چیست؟

عفونت با ویروس کرونا زمانی شروع می‌شود که قطرات تنفسی حاوی ویروس وارد دستگاه تنفسی فوقانی شما شود. همانطور که ویروس تکثیر می‌شود، عفونت می‌تواند به ریه‌های شما پیشرفت کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است به ذات الریه مبتلا شود.

اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ به طور معمول، اکسیژنی که به ریه‌های خود می‌رسانید، وارد جریان خون شما در داخل آلوئول‌ها، کیسه‌های هوایی کوچک در ریه‌های شما می‌شود. با این حال، عفونت با ویروس کرونا می‌تواند به آلوئول‌ها و بافت‌های اطراف آسیب برساند.

علاوه بر این، همانطور که سیستم ایمنی بدن شما با ویروس مبارزه می‌کند، التهاب می‌تواند باعث ایجاد مایع و سلول‌های مرده در ریه‌های شما شود. این عوامل در انتقال اکسیژن اختلال ایجاد می‌کنند که منجر به علائمی مانند سرفه و تنگی نفس می‌شود.

افراد مبتلا به پنومونی COVID-19 همچنین می‌توانند به سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) مبتلا شوند، نوعی نارسایی تنفسی پیشرونده که زمانی رخ می‌دهد که کیسه‌های هوایی در ریه‌ها پر از مایع می‌شود. این می‌تواند نفس کشیدن را سخت کند.

بسیاری از افراد مبتلا به ARDS برای کمک به تنفس به تهویه مکانیکی مانند اجاره اکسیژن ساز نیاز دارند.

ویروس کرونا چه تفاوتی با ذات الریه معمولی دارد؟

آنچه در مورد ویروس کرونا و ذات الریه باید بدانید

علائم ذات الریه در اثر ویروس کرونا ممکن است شبیه سایر انواع پنومونی ویروسی باشد. به همین دلیل، تشخیص اینکه چه چیزی باعث بیماری شما شده است بدون آزمایش کووید ۱۹ یا سایر عفونت‌های تنفسی می‌تواند دشوار باشد.

علائم ذات الریه در اثر ویروس کرونا چیست؟

علائم این مشکل مشابه علائم سایر انواع ذات الریه است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

· تب

· لرز

· سرفه که ممکن است مولد باشد یا نباشد

· تنگی نفس

· درد قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق یا سرفه ایجاد می‌شود

· خستگی

بیشتر موارد COVID-19 شامل علائم خفیف تا متوسط است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ذات الریه خفیف ممکن است در برخی از این افراد وجود داشته باشد. اما گاهی افراد بر اثر شدت بیمار مجبور هستند برای اجاره تخت بیمار اقدام کنند.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اضطراری بود؟

اگر شما یا شخص دیگری تجربه کردید، حتما فورا به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید:

· مشکل در تنفس

· تنفس سریع و کم عمق

· احساس مداوم فشار یا درد در قفسه سینه

· ضربان قلب سریع

· گیجی

· رنگ مایل به آبی لب‌ها، صورت یا ناخن‌ها

· مشکل در بیدار ماندن یا مشکل در بیدار شدن

چگونه پنومونی COVID-19 تشخیص داده می شود؟

آنچه در مورد ویروس کرونا و ذات الریه باید بدانید

تشخیص COVID-19 با استفاده از آزمایشی انجام می‌شود که وجود ماده ژنتیکی ویروسی را از یک نمونه تنفسی تشخیص می‌دهد. این موضوع اغلب شامل جمع آوری نمونه با پاک کردن بینی یا گلو می‌شود.

فناوری تصویربرداری، مانند اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن نیز ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تغییرات ریه‌های شما را که ممکن است به دلیل ذات الریه COVID-19 باشد، تجسم کند.

آزمایشات نیز ممکن است در ارزیابی شدت بیماری مفید باشد. این شامل جمع آوری نمونه خون از ورید یا شریان بازوی شما می‌باشد. برخی از نمونه‌هایی از آزمایش‌هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل شمارش کامل خون (CBC) و پانل متابولیک هستند.

ذات الریه در اثر ویروس کرونا چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ درمان خاصی که برای COVID-19 تأیید شده باشد وجود ندارد. با این حال، انواع داروها به عنوان درمان‌های بالقوه در حال بررسی هستند. درمان پنومونی COVID-19 بر مراقبت‌های حمایتی متمرکز است. این موضوع شامل کاهش علائم و اطمینان از دریافت اکسیژن کافی است. اگر هنگام خواب مشکل دارید، اجاره بای پپ می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

افراد مبتلا به پنومونی COVID-19 اغلب اکسیژن درمانی دریافت می‌کنند. در موارد شدید ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی باشد. گاهی اوقات افراد مبتلا به ذات الریه ویروسی ممکن است به عفونت باکتریایی ثانویه نیز مبتلا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می‌شود.

نکات پیشگیری

اگرچه ممکن است همیشه نتوان از ابتلا به ذات الریه در اثر ویروس کرونا جلوگیری کرد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر انجام دهید:

· به اجرای اقدامات کنترل عفونت مانند شستن مکرر دست ها، فاصله‌گذاری فیزیکی و تمیز کردن منظم سطوح با لمس بالا ادامه دهید.

· عادات سبک زندگی را تمرین کنید که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند، مانند رژیم غذایی سالم و خواب کافی.

· اگر یک بیماری زمینه‌ای دارید، به مدیریت بیماری خود ادامه دهید و تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید.

سخن پایانی

در حالی که بیشتر موارد ویروس کرونا خفیف هستند، ذات الریه یک عارضه بالقوه است. در موارد بسیار شدید، ذات الریه در اثر ویروس کرونا می‌تواند منجر به یک نوع پیش رونده نارسایی تنفسی به نام ARDS شود.

علائم ذات الریه COVID-19 می‌تواند مشابه سایر انواع پنومونی باشد. با این حال، محققان تغییراتی را در ریه‌ها شناسایی کرده‌اند که ممکن است به ذات الریه COVID-19 اشاره کند. این تغییرات را می‌توان با تصویربرداری سی تی مشاهده کرد.

اگرچه ممکن است نتوانید از بروز پنومونی در اثر کویید ۱۹ جلوگیری کنید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر انجام دهید. این موضوع شامل استفاده از اقدامات کنترل عفونت، مدیریت هر گونه بیماری زمینه‌ای و نظارت بر علائم شما در صورت ابتلا به ویروس کرونای جدید است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید