بنا بر اعلام سایت آی‌کیوایر دیروز تهران با میانگین شاخص ۱۷۲ در رتبه دوم 10 شهر آلوده جهان قرار گرفت.

تهران در رتبه دوم آلوده‌ترین شهرهای جهان!

   هوای ۵ کلان‌شهر در شرایط ناسالم
به گزارش سلام نو به نقل از ستاره‌صبح، میانگین کیفیت هوای پایتخت ظهر روز گذشته ۲۰۱ و در شرایط بسیار ناسالم و آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون است. میانگین کیفیت هوای تهران طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۵۳ و در شرایط ناسالم برای همه است. مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: روز یکشنبه هوای ۳ کلان‌شهر ناسالم برای گروه‌های حساس، یک کلان‌شهر ناسالم برای تمام گروه‌ها، یک شهر بسیار ناسالم، دو کلان‌شهر قابل‌قبول و یک کلان‌شهر در وضعیت خطرناک قرار دارد. به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر اساس گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان، هوای کلان‌شهرهای اصفهان، کرج و مشهد به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۲، ۱۴۴ و ۱۰۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و تهران با شاخص ۱۵۵ ناسالم برای تمام گروه‌ها و اراک بسیار ناسالم است. همچنین هوای کلان‌شهرهای شیراز و تبریز به ترتیب با شاخص‌های ۸۸ و ۶۶ و کلان‌شهر اهواز با شاخص ۳۹۶ در شرایط خطرناک قرار دارد.
روز شنبه هوای کلان‌شهرهای تبریز، مشهد و شیراز به ترتیب با شاخص‌های ۶۳، ۹۰ و ۸۷ قابل‌قبول، کلان‌شهرهای تهران و کرج با شاخص‌های ۱۲۳ و ۱۱۳ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، اراک با شاخص ۱۶۳ ناسالم برای تمام گروه‌ها و اهواز با شاخص ۲۴۹ در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت.
شاخص آلایندگی هوا تا ۵۰ سبز و پاک، بین ۵۱ تا ۱۰۰ زرد و قابل‌قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرمز و ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بنفش و بسیار ناسالم، بیشتر از ۳۰۰ قهوه‌ای و خطرناک است.
ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون درشت‌تر هستند و نسبت به ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون کمتر وارد بخش‌های تحتانی سیستم تنفسی می‌شوند و به‌طور جزئی خطر کمتری دارند ولی در غلظت‌های بالا و در قیاس با حد مجاز می‌تواند مشکلات زیادی به لحاظ بهداشتی و زیست‌محیطی در پی داشته باشد.
در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش پیدا می‌کند.

پیگیری احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس
دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر نیرو دستور پیگیری احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را صادر کرد.
به گزارش «انتخاب»، محمدجعفر منتظری در نامه‌ای به علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با توجه به گسترش ریز گردها در مناطق غربی و جنوبی دستور داد تا موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمراً و با جدیت پیگیری کنند. وی در این نامه با توجه به اقدامات دولت ترکیه در بالادست رودخانه مرزی ارس، تأکید کرد: اقدام کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد در بالادست رودخانه مرزی ارس و دیوارکشی در نقطه صفر مرزی، باعث کاهش دبی رودخانه مذکور و مسدود شدن کلیه مسیل‌ها و گذرگاه‌های آب روان در منطقه و متعاقباً گسترش ریز گردها از مناطق غربی و جنوبی کشور شده است. دادستان کل کشور همچنین در این نامه عنوان کرد: ضروری است دستگاه‌های متولی ازجمله وزارت نیرو و امور خارجه موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمراً و با جدیت پیگیری کنند تا شاهد ضررهای جبران‌ناپذیر برای اقتصاد، کشاورزی، حیات آبزیان و شرب هم‌وطنان عزیز ساکن در پایین‌دست نباشیم. وی دستور داد تا اقدامات اشاره‌شده را پیگیری و مراتب را به دادستانی گزارش کنند.

تداوم آلودگی هوا
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به صدور چهار هشدار طی روزهای اخیر در زمینه خیزش گرد و خاک در کشور و تهران از تداوم آلودگی هوای پایتخت تا پیش از ظهر روز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت) خبر داد.
صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شهرهای واقع در مرکز کشور گرد و خاک ظرف سه روز آینده با این وضعیت جوی مواجه می‌شوند. گردو خاک در شهرهای جنوب غرب و غرب کشور از روز سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) دوباره تشدید می‌شود. ضیاییان درباره این موضوع که استانداری تهران علت تعطیلی دیرهنگام مدارس به علت آلودگی هوا را تأخیر هواشناسی در اطلاع‌رسانی اعلام کرد، تأکید کرد: سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر چهار هشدار صادر کرده است؛ یکی ۱۶ اردیبهشت توسط اداره کل هواشناسی تهران صادر شد. روز گذشته نیز این اداره کل هشدار زرد صادر کرد. ستاد مرکزی سازمان هواشناسی نیز اقدام به صدور دو هشدار هواشناسی کرد که یکی در سطح نارنجی و دیگری در سطح زرد بود و این هشدارها در سایت هواشناسی نیز قابل‌دسترسی است. وی گفت: از نظر هواشناسی، گرد و خاک دید ما تا ۳۵۰۰ را فقط کاهش داده است. در کل کشور مناطقی زیر دید ۲۰۰۰ متر خیلی کم داریم البته در شهر تهران موضوعی که باعث افزایش آلودگی می‌شود، افزوده شدن آلاینده‌ها به هوای تهران است. درنتیجه شاخص کیفیت هوا افزایش پیدا کند والا از نظر «دید» میزان گرد و خاک را در حد هشدار زردرنگ است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بابیان اینکه گرد و خاک تهران هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد، گفت: بخش زیادی از منشا گرد و خاک پایتخت داخلی و بخشی از منشا آن خارجی است. خیزش گرد و خاک در حال حاضر در برخی استان‌های کشور از دو کانون جداگانه انجام می‌شود؛ یکی از کانون‌های داخلی است که مناطقی از کشور را درگیر کرده است و وزش باد شدید راداریم.
ضیاییان اضافه کرد: امروز (۱۹ اردیبهشت ماه) کماکان ماندگاری گرد و خاک در اغلب مناطق کشور وجود دارد. از روز سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) استان‌های غربی کشور درگیر گرد و خاک ناشی از منابع خارجی می‌شود.
اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوای پایتخت توسط وزارت بهداشت
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: از روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نمایندگی از وزارت بهداشت اعلام شرایط اضطرار کرده بود اما متأسفانه جلسه تصمیم‌گیری دیر برگزار شد.
دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شاخص فعلی هوای پایتخت در محدوده خیلی ناسالم است، گفت: روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نمایندگی از وزارت بهداشت اعلام شرایط اضطرار برای روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت کرد اما متأسفانه جلسه تازه ساعت ۸ صبح روز یکشنبه تشکیل داده شد که علی‌رغم اعلام ما مبنی بر شرایط اضطراری، خیلی دیرهنگام بود.
شاهسونی درباره پیش‌بینی‌ وضعیت هوا برای روزهای آتی،‌ تصریح کرد: همچنان هوا خیلی ناسالم و یک‌مرتبه بالاتر از ناسالم برای همه‌ گروه‌ها خواهد بود. اما احتمالاً از شدت آن کاسته می‌شود. وی افزود: بر اساس دستورالعمل توصیه‌شده مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز می‌بایست از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند.

مرگ زودرس ۴۱ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا
رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به ۸ میلیون مرگ زودرس در دنیا و ۴۱ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا در سال، بر ضرورت توسعه زیرساخت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، انوشیروان محسنی بندپی، با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت تحت عنوان «سیاره ما، سلامت ما»، و نام‌گذاری یکشنبه ۱۸ اردیبهشت با عنوان «نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در دستیابی به انرژی پاک»، اظهار کرد: عوامل محیطی تأثیر مستقیم بر سلامت تمام ساکنان کره زمین دارد و اگر این اثرات سو باشد، انسان‌ها را در ایفای نقش مؤثر در جامعه دچار مشکل می‌کند.
محسنی بندپی، نفت، گاز و زغال‌سنگ را سوخت‌های فسیلی اصلی اعلام کرد و افزود: سوزاندن این سوخت‌ها منجر به تولید انواع گازهای گلخانه‌ای نظیر دی‌اکسید کربن مونوکسید کربن، اکسیدهای ازت، متان و همچنین ذرات معلق می‌شود که منبع اصلی آلایندگی هوا است. استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از بروز ۸ میلیون مرگ زودرس در دنیا و ۴۱ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا، به عنوان چهارمین عامل اصلی بروز مرگ زودرس در دنیا خبر داد و گفت: برای تأمین امنیت ملی و جهانی باید به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و توسعه زیرساخت تأمین انرژی‌های پاک حرکت کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید