اینچه در گویش ترکمنی به معنی باریک و برون به معنی دماغه و اینچه برون به معنی دماغه باریک است.دریاچه اینچه در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است، این تالاب با مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار و با ارتفاع هفت متری از سطح دریا واقع شده و شوری حدود ۲۸۰ گرم در لیتر دارد که در گروه تالاب های داخلی، لب شور و دائمی ایران قرار می‌گیرد.

آیا به تالاب و گل فشان اینچه سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، از دیدنی‌ های طبیعی شهرستان آق قلا در استان گلستان می ‌توان به تالاب اینچه که در ۲۳ کیلومتری شمال شهرستان آق قلا قرار دارد، اشاره کرد. در نزدیکی  تالاب، گلفشان اینچه قرار دارد که از جذابیت توریستی بالایی برخوردار است. این تالاب محل زیست پرندگان مهاجر گوناگونی چون فلامینگوها، قوها، غازها، حواصیل و… است.

آیا به تالاب و گل فشان اینچه سفر کرده‌اید؟

سفرهای تابستانی فرصتی مناسب برای شناخت جاذبه های طبیعی و ناشناخته استان گلستان است. دریاچه اینچه در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است، این تالاب با مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار و با ارتفاع هفت متری از سطح دریا واقع شده و شوری حدود ۲۸۰ گرم در لیتر دارد که در گروه تالاب های داخلی، لب شور و دائمی ایران قرار می گیرد. به دلیل مجاورت با معدن ید اینچه این تالاب تحت تاثیر پساب های اسیدی حاصل از استخراج ید قرار گرفته و در مناطق مختلف pH تالاب از ۲.۸ تا ۶.۵ متغیر است. با توجه به اکوسیستم منحصربفرد این تالاب، منبعی بسیار مناسب جهت جداسازی و شناسایی میکروارگانیسم های جدید از جمله آرکی های نمک دوست به شمار می رود. از ماهیان این تالاب‌‏ها می ‏توان به کولی، اورنج، سیم پرک و شیشه ماهی اشاره کرد که فصل صید آن طبق مجوز اداره محیط زیست گنبد از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ اسفند ماه هر سال می ‏باشد. از آنجا که این مجموعه تالاب‏ ها و مرداب‏ ها دارای راه ‏های دسترسی، محوطه‏ های اطراق، چشم‏اندازهای دشتی، مرغزارهای وسیع و پرندگان بومی و مهاجر، همچنین استفاده ‏های طبی می‏ باشند، مورد توجه گردشگران واقع شده اند.

آیا به تالاب و گل فشان اینچه سفر کرده‌اید؟

گل فشان

بخش شمالی دریاچه را شوره زار تشکیل می دهد و آبهای ناشی از طغیان رودخانه اترک و هرز آب های موضعی، نمک ها را در خود حل کرده اند و پس از ورود به دریاچه باعث بالا رفتن شوری آن می شود. به همین دلیل در مواقع کم آبی قشر سفیدی از نمک در کناره ها و بستر این گل فشان قابل مشاهده می باشد. در این گل فشان گودال مدور به عمق ۱۰ و قطر هشت متر وجود دارد که از آن گاز، آب حاوی کلرید سدیم و مواد نفتی آروماتیکی خارج می شود که آثار سکوی حفاری نفتی درآن ملاحظه می گردد. این ‌گل ‌فشان در ارتفاع ۷- متر از سطح آب‌ های آزاد جهان در مختصات جهانی ۳۸/۴۱۲۳۱۲۵ متر شرقی و ۶۳/۲۸۰۲۲۴ متر شمالی قرار دارد 

خواص درمانی و اکوتوریسم گل‌ فشان‌ها

از معدود آثار و جاذبه های طبیعی استان، گلفشان ها می باشند این پدیده ها از زیباترین پدیده های طبیعی به اشکال مخروط‌های کوچک آتشفشانی از جنس گل یا ماسه هستند که ابعاد آنها از چند سانتیمتر تا چندین متر متغیر است. امروزه در دنیا از گل آماده ‌ای که از گل ‌فشان‌ ها بیرون می ‌آید استفاده‌ های درمانی متنوعی می ‌شود زیرا این گل ‌ها دارای ترکیبات ارگانیک و غیر ارگانیک بوده و با توجه به مطالعات تجربی که روی حیوانات مختلف صورت گرفته، هیچ گونه ماده سمی در گل فشان‌ ها مشاهده نشده و در عین حال اثبات شده که در درمان بیماری‌ هایی نظیر دردهای مفاصل و ستون فقرات، سفتی مفاصل، بیماری‌ های عصبی، تنگی عروق و انقباض ‌های عضلانی و بیماری ‌های زنان و... بسیار سودمند هستند. روش‌های استفاده درمانی از آن بیشتر به صورت اماله، تزریق، استحمام، شست و شو، کمپرس گرم و... است. علاوه بر موارد درمانی یاد شده، گل ‌فشان ‌ها با ایجاد مناظر زیبا و بدیع خود می ‌توانند دیدنی‌ های متنوع و تماشایی را برای گردشگران به نمایش بگذارند.

آیا به تالاب و گل فشان اینچه سفر کرده‌اید؟

معضلات

گلستان تنها استان استخراج کننده ید ایران است. کارخانه تولید ید کانسار خزر در ۲۷ کیلومتری شمال آق ‌قلا و در نزدیکی مرز اینچه برون قرار دارد. ده سال است که پساب شرکت های فرآوری ید گلستان به سوی تالاب اینچه هدایت می شود و در نتیجه آن ظرفیت دریاچه پذیرنده این فاضلاب صنعتی در شمال آق قلا پر شد تا این که بالاخره حاشیه دیواره شکست و میلیون ها لیتر پساب روانه مراتع واقع در حوزه آبریز و پیرامون تالاب شده است.

تالاب‌های نزدیک

این مجموعه در قسمت جنوبی رودخانه اترک واقع شده و مشتمل بر تالاب ‏ها و مرداب ‏های اینچه، آلماگل، آلاگل، اینجه برون، بی ‏بی شیروان، آجی گل، نمک و دانشمند است که مجموع مساحت آنها ۱۲۵۰ هکتار تخمین زده می ‏شود. برخی از این تالاب‏ ها از جمله تالاب آلاگل در فهرست کنواسیون تحقیقات بین ‏المللی پرندگان آبزی و مهاجر در سال ۱۳۵۰ به ثبت رسیده است  فاصلة تالاب‏ ها از یکدیگر بسیار نزدیک است و آب و هوای محدودة آ‏نها مدیترانه ‏ای گرم با تابستان ‏های خشک و گرم و زمستان ‏های ملایم می ‏باشد. سطح آب تالاب ‏ها در زمان پرآبی به بیش از ۲۵۰۰ هکتار نیز می ‏رسد. تالاب‏ های یاد شده محل زیست پرندگان مهاجر متنوعی است که از جمله آنها می ‏توان به فلامینگوها، قوها، غازها، حواصیل و ... اشاره کرد. فصل شکار طبق تقویم ادارة محیط زیست از اول پاییز تا آخر زمستان هر سال و هر هفته دو روز (چهارشنبه و جمعه) می‏ باشد. از ماهیان این تالاب ها نیز می ‏توان به کولی، اورنج، سیم پرک و شیشه ماهی اشاره کرد که فصل صید آن طبق مجوز ادارة محیط زیست گنبد از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ اسفند ماه هر سال می ‏باشد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید