این کوه حدود ده قله دارد که بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارند. از جمله این قله‌ها می‌توان به پک سرون، بازگه، کل ول ۱ و کل ول ۲ اشاره کرد که بلندترین آنها ۳۱۷۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوه خامی دارای طبیعتی بکر، زنده و دارای پوشش گیاهی متنوع آمیخته با گونه‌های متفاوت  درختان از جمله بلوط است.

آشنایی با خامی آبشاری پوشیده از درختان بلوط

به گزارش سلام نو، آبشار خامی باشت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. این آبشار در تنگه ای زیبا بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشیده از درختان سرسبز بلوط و بیشه زارهای مورد و چشمه سارها و رودخانه های زیبا است.

رشته کوه زاگرس در این منطقه از زیبایی خاصی برخوردار است. عظمت و شکوه  کوه خامی را می توان در یک نگاه احساس کرد و شاید تنها نقطه کوهستانی در ایران باشد که می توان در آن به طور یک جا از جنگل بلوط، چشمه ساران، آبشارها، علفزارها، گیاهان، رودخانه ها و حیات وحش سخن به میان آورد.

آشنایی با خامی آبشاری پوشیده از درختان بلوط

کوه خامی یا "خامین"(به معنی تازه و سرزنده) یکی از کوههای استان کهگیلویه است و در نزدیکی شهر باشت واقع شده که یکی از کوههای زیبا و در نوع خود منحصر به فرد رشته کوه زاگرس می‌باشد. این کوه  در غرب و شمال غرب شهر باشت و مابین باشت و شهرستان گچساران به صورت رشته کوهی ممتد دیده می‌شود. این کوه حدود ده قله دارد که بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارند. از جمله این قله‌ها می‌توان به پک سرون، بازگه، کل ول ۱ و کل ول ۲ اشاره کرد که بلندترین آنها ۳۱۷۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوه خامی دارای طبیعتی بکر، زنده و دارای پوشش گیاهی متنوع آمیخته با گونه های متفاوت  درختان از جمله بلوط است.

آشنایی با خامی آبشاری پوشیده از درختان بلوط

آبشار خامی نیز در منطقه باشت گچساران در موقعیت جغرافیایی E۵۰۵۷ N۳۰۳۲ واقع است. این آبشار یک آبشار دائمی است. از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های اطراف این آبشار طبیعت پوشیده از درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه های زیبا است که از نقاط بکر و دست نخورده کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود. آبشار خامی باشت، آبشاری دایمی است که در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تل چگاه واقع است. منطقه باشت در مسیر گچساران (دوگنبدان) به یاسوج و در شصت کیلومتری گچساران قرار گرفته و طبیعتی زیبا و کم نظیر دارد. از مسیر باشت نیز مسیری در حدود ۳۲ کیلومتر، پس از گذشتن از روستای آب دهگاه به تل چگاه و شادگان خواهد رسید. آبشار خامی باشت با حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان دره زیبای برا  نمایان می شود. بهترین فصل بازدید از این آبشار، اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه است.

در کنار درختان بلوط که عمده ترین و بارزترین نماد جنگلی در کوه خامی به شمار می رود درختانی همچون کیگم،پسته وحشی (بن) ،کلخنک،ارزن ،بادام ،زالزالک و تاگ است که عرض اندام می کنند و در کنار این درختان زیبا درخت شگف انگیز دیگری به اسم (وول) وجود دارد که به گفته ساکنین محلی وقتی که عمرش به پایان می رسد خود بخود آتش می گیرد.

آشنایی با خامی آبشاری پوشیده از درختان بلوط

همچنین گیاهانی با خواص دارویی مثل پونه کوهی، آویشن، ریواس، جاشیر، اوهندول، چویل و همچنین گیاهانی مانند  گل شیپوری ( کارده ) و بن سرخ (لیزک) نیز از گیاهان این منطقه هستند.

ناگفته نماند  که گیاهی به نام اوشنم هم در کوه خامی می روید که در گذشته به عنوان پاک کننده  بخصوص در شستشوی لباس کاربرد داشته است.

هر ساله کوهنوردان و گردشگران زیادی از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین استان های هم جوار به کوه خامی می آیند تا نظاره گر مناظر دل فریب و چشم اندازهای زیبای کوه خامی باشند.
کوه خامی دارای ایستگاه ها و استراحتگاه هایی برای کوهنوردان و اهالی منطقه است که از مهم ترین آن ها می توان به (گو ونا،اونو و بازگه) اشاره کرد.

بلندترین نقطه قله خامی به کل وول شهرت دارد که منطقه ای برف گیر است.  علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند  یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد؛ مثل تنگ برف گیر قیه (قیه همان پیاله و کاسه در اصطلاح محلی  است).

از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر اشاره کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار می باشد.

آشنایی با خامی آبشاری پوشیده از درختان بلوط

جاذبه‌های گردشگری منطقه

چشمه دوپیردل و چشمه سرد و نیز در این منطقه شهرت بسیاری دارند. طبیعت اطراف روستای شادگان یکی از زیباترین مناطق استان کهگیلویه را رقم زده است. آبشار این منطقه، به نام آبشار گله جهنمی (گله جنی)، محل تفرج و استراحت اهالی شهرهای چرام، گچساران، دهدشت و باشت می باشد.
  منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید