سولماز اصل دینی؛ نویسنده و عاشق سفره، اون دانش‌آموخته‌ی ادبیات فارسیه و کتاب چمدان خاطره رو در دو جلد نوشته. سولماز در سفری به کشور ارمنستان، مدتی رو در شهر زیبای ایروان سپری می‌کنه و حال و هوای این شهر رو در روزها و شب‌های عید پاک به زیبایی توصیف می‌کنه. با ما همراه باشید تا با روایت سولماز از ایروان و ارمنستان بیشتر و بهتر بدونیم.

تجربه حضور در ارمنستان در ایام عید پاک، روایت سولماز اصل‌دینی

سلام نو - سرویس گردشگری: سولماز از مواجهه اولش با شهر ایروان بعد از اقامت در هتلی در نزدیک‌ترین فاصله با کلیسایی کاتولیک این‌طور می‌گه: "دقایقی بیش نیست که پا به شهر ایروان گذاشته‌ام و مشغول استراحت در اتاق هستم که ناقوس کلیسا به صدا درمی‌آید پرده را کنار می‌زنم و نگاهی به بیرون می‌اندازم در دورنمای مقابل مجسمه‌ی مادر ارمنستان به خوبی به چشم می‌خورد می‌گویند محافظ شهر است و مفهومی انتزاعی از وطن‌پرستی و شجاعت،به نمایش گذاشته است. ناقوس کلیسا همچنان می‌زند و آمبیانسی از صدای موعظه‌ی کشیشی شنیده می‌شود که او هم بی‌وقفه کلماتی را مانتراوار تکرار می‌کند. ساعتی گذشته اما صدای ناقوس و کشیش هم‌چنان به گوش می‌رسد.کنجکاو می‌شوم و از هتل خارج می‌شوم. حالا در کنار منبع صدا و در کلیسای کاتولیک مشهور مریم مقدس هستم که در چند قدمی هتل است .کلیسایی باقی مانده از قرون وسطی که گویا برای مردم ارمنستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اکنون مردم در حال برگزاری مراسمی ویژه هستند و ما برحسب اتفاق درست در ایام عید پاک به ارمنستان آمده‌ایم."

تجربه حضور در ارمنستان در ایام عید پاک، روایت سولماز اصل‌دینی

اون در ادامه از خوانا بودن عناصر شهری در ایروان می‌گه، به مکان‌های مختلف و زنده در شهر اشاره می‌کنه و از ثبت جهانی نانی نام آشنا تعریف می‌کنه: "از کلیسا عبور کرده و به مسیرمان ادامه می‌دهیم. سالن اپرای زیبای شهر از دور پیدا می‌شود هیچ نیازی به نقشه و راهنما نیست و شهر خود راهنمایمان می‌شود چرا که شور و حالی وصف‌ناپذیر از مردمی که در امتداد پارک زیبا و سرسبزی به سمت خیابان شمالی در حرکت هستند راه را نشانمان می‌دهد. رستوران‌ها و کافه‌ها مملو از جمعیت است بر روی هر میزی یک سینی سبزه با چند تخم‌مرغ رنگی گذاشته‌اند از همان سبزه‌هایی که ما چند روز پیش و در سیزدهمین روز بهار به آب داده‌بودیم. نان فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها یک نوع کیک استوانه‌ای با تزئینات رنگارنگی پخته‌اند که پاسکا نام دارد و شکل برجسته‌ی آن نمادی از کوه گلگتاست که مسیح بر بالای آن به صلیب کشیده‌شده‌است. از این نان شیرینی که بگذریم نان لواش در همه‌جا حضوری چشمگیر دارد و به نام این ملت ثبت جهانی شده‌است."

تجربه حضور در ارمنستان در ایام عید پاک، روایت سولماز اصل‌دینی

سولماز از مشخصه‌ی بارز کشور ارمنستان می‌گه و شادمانی مردم رو که هم‌پوشانی با تولدش داشته به فال نیک می‌گیرده: "شاید اگر ایروان را لولیِ شهرهای قفقاز بنامم بیراه نگفته‌ام چرا که از لحظه‌ی ورود به شهر بیشترین چیزی که به چشم می‌آید فراوانی نوشیدنی‌های الکلی‌ست که یکی از محصولات صادراتی عمده‌ی این کشور هم محسوب می‌شود. قدم به قدم در مسیرمان با اجراهای خیابانی مواجه می‌شویم و شادی مردمی که مشغول پایکوبی هستند. اما اوج لذت زمانی بر جانمان می‌نشیند که در انتهای خیابانی شلوغ و پرهیاهو ناگهان سر از مشهورترین میدان شهر درمی‌آوریم که اتفاقاً در همان لحظه نمایش زیبایی از فواره‌ها با موزیکی دلنشین در حال اجراست. حس عمیقی از شادی به همراه شکرگزاری دلم را گرم می‌کند. شب تولدم هست و شهر شور و شعفی سرخوشانه با طعم زردآلو به من هدیه داده است."

تجربه حضور در ارمنستان در ایام عید پاک، روایت سولماز اصل‌دینی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید