گونه نادر و در حال انقراض آن ارغوان و گونه‌های همراه شامل بلوط ، دافنه ، کیکم و زالزالک، گون، طویلک و قارچ می‌باشد.این تنگه جزو مناطق سردسیر استان بوده و زادگاه اصلی درختچه ی ارغوان تنگه گاوز در شمال شرقی شهر ایلام می‌باشد.

تنگه ارغوان مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، تنگه ارغوان در سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچعلی و در مسیر رودخانه ای و درختانی با گلهای ارغوانی قرار داشته که تنوع رنگ طبیعت و جنگل‌های سبز این تنگه چشم هر بیننده ای را محسور می کند. از همین رو تنگه ارغوان یکی از تفرجگاه های اصلی ایلام به شمار می آید و ساکنان ایلام اغلب اوقات فراغت خود را در این تنگه سپری می کنند.

تنگه ارغوان مقصدی مناسب برای گردشگری

این تنگه فوق العاده زیبا و رویایی جزو مناطق سردسیر استان و زادگاه اصلی درختچه ارغوان به حساب می آید. این منطقه در گذشته به "گاوز" معروف بوده و محل رشد گونه های متنوع گیاهی از جمله بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک بوده ولی متاسفانه اصلی ترین گونه گیاهی این منطقه که درختچه ارغوان است در حال انقراض میباشد. در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی اطراف آن صنعت زنبورداری عسل ناب، رونق دارد.

تنگه ارغوان مقصدی مناسب برای گردشگری

تنگه ارغوان در موقعیت جغرافیایی N۴۶۲۸۳۸ E۳۳۳۷۵۱ در استان ایلام و به وسعت ۱۷۰ هکتار در شمال شرقی شهر ایلام واقع گردیده است. (درفاصله ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام، درمسیر تنگه قوچعلی) تنگه ارغوان در مسیر رودخانه‌ای با گل ها و درختان ارغوانی مخصوصا در فصل بهار و بویژه در اردیبهشت زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت و جنگل های سبز آن دیار بخشیده است. زیبایی رنگ آنها چشم هر بیننده ای را به خود خیره مسازد. این تنگه جزو مناطق سردسیر استان بوده و زادگاه اصلی درختچه ی ارغوان تنگه گاوز در شمال شرقی شهر ایلام می‌باشد. معمولا شاخه های این درختچه ی زیبا نازک و شکننده هستند. منطقه رویایی و بکر گاوز با اسم امروزی تنگه ی ارغوان در ورودی راه شمالی مسیر کرمانشاه به  ایلام در حوزه استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) قرار دارد.

تنگه ارغوان مقصدی مناسب برای گردشگری

این درختچه در کناره ی رودخانه های سیلابی و فصلی که خاکی سبک و رسوبی دارند به خوبی رشدکرده و به سبب نرمی شاخه ها مجبور است از ریشه به صورت چند شاخه ای رشد کند تا شاخه ها به کمک هم بلند شوند و کمتر آسیب ببینند. درخت ارغوان از طریق بذری که در غلاف لوبیا مانند است تکثیر می شود و فقط یک سال مراقبت از آن کافی است تا در سال های بعد گل بدهد. همه ساله در اوایل بهار و هنگامی که دمای روز به بیش از ۱۵ درجه برسد شکوفا شده و شکوفه های ارغوانی آن تا دو هفته دوام دارند. هر چند در زمان جنگ هزاران اصله از این درختچه برای مصرف سوخت و دیرک چادر های آوارگان جنگی از بین رفت اما اگر از ذخیره گاه اصلی آن در دره ی گاوز مراقبت شود و برای پراکنش غیر طبیعی آن چاره‌ای بیاندیشند در  طول چند سال می توان ایلام را به محلی برای تولید و تکثیر آن تبدیل کرد .

تنگه ارغوان مقصدی مناسب برای گردشگری

گونه گیاهی نادر و در حال انقراض آن ارغوان و گونه های همراه شامل بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک میباشد. جود جنگل انبوه بلوط دردو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای کوهستان و گردشگاههای مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگ‌ها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهی مانند گون، طویلک، قارچ و استفاده از گیاهان معطر در محدودة این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردکان و سورگه صنعت زنبورداری رادر تهیه عسل ناب ایلامی رونق بخشیده است.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید