شهر ایلام در حصاری از کوه‌ ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. زبان اهالی شهر ایلام کردی ایلامی است که از زیر شاخه های کردی جنوبی به شمار می‌رود.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟

به گزاش سلام نو، استان ایلام یکی از استان های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته‌ است. مرکز این استان شهر ایلام است. استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه‌ است. این استان از استان‌ های کمابیش جنگلی ایران است.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟

ایلام یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان ایلام است که بعد از شهر های کرمانشاه و سنندج سومین مرکز جامعه کرد در ایران است. ایلام در دورهٔ قاجار به این علت که مقر تابستانی والی بود به پشتکوه معروف بوده است و در شهریور سال ۱۳۰۷ شمسی به ایلام تغییر نام یافته‌ است. شهر ایلام در حصاری از کوه‌ ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. زبان اهالی شهر ایلام کردی ایلامی است که از زیر شاخه های کردی جنوبی به شمار می‌رود. مانشت، سیاهکوه و گچان از کوه‌های مهم این شهرستان بشمار می آیند و از رودخانه های مهم شهرستان می توان رودخانه گدارخوش، تلخاب و رودخانه قلا (قلعه) را نام برد.

ایلام دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است که ناشی از اقلیم و طبیعت جغرافیایی آنست. از جمله جاذبه های گردشگری ایلام آبشارهای زیبای طبیعت ایلام است که به معرفی برخی از آنها میپردازیم.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟

آبشار چم او: این آبشار در موقعیت جغرافیایی E۴۶۵۱ N۳۳۳۷ در استان ایلام و شهر ایلام واقع است. این آبشار در دامنه کوه برآسمان و در امتداد رود زیبای چم او، یکی از زیبایی های طبیعت ایلام است. در مسیر ایلام به صالح آباد و بعد از گذشتن از تونلی بزرگ در سمت راست جاده، یک مسیر فرعی پانزده کیلومتری شما را به روستای چم او راهنمایی می کند. قبل از روستای چم او و در میان کوه های زیبای منطقه، آبشار چم او از ارتفاع بلندی به پایین سرازیر می شود که دسترسی به آن با یک پیاده روی نیم ساعته امکان پذیر است. آب این آبشار پس از طی مسافتی کوتاه به رودخانه گدارخوش می ریزد. نکته قابل ذکر این است که به علت آلوده شدن آب رودخانه های این ناحیه با پساب های صنعتی و خانگی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد شده است. در ادامه مسیر چم او و پس از گذشتن از روستا نیز آبشاری فصلی از فراز صخره ای هلالی شکل و بزرگ به پایین سرازیر می شود که در فصول مناسب سال منظره جالبی را به وجود می آورد. این آبشار سه پله ای در فصل تابستان به مرور خشک می شود. یادی از طبیعت بسیار زیبا و کم نظیر غار زینگان در صالح آباد نیز خالی از لطف نیست. طبیعتی متنوع که نیاز به حراست و محافظت دارد.
این آبشار در فاصله هجده کیلومتری مسیر ایلام به صالح و درحد فاصل روستای چم آو و منطقه عمومی ماربره در میان تخته سنگ ها جریان دارد. آب این آبشار که از کوه های ایلام سرچشمه می گیرد، پس از طی مسافتی کوتاه به رودخانه گدارخوش می ریزد.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟

آبشار اَما: آبشار اَما با ارتفاع حدود ۲۰ متر در نزدیکی روستای اَما در ۲۵ کیلومتری جنوب ایلام و پشت سد ایلام واقع شده است. برای دسترسی به این محل باید از میدان قرآن ایلام به سمت ملکشاهی حرکت نمود. بعد از روستای چشمه کبود یک مسیر فرعی بسیار زیبا وجود دارد که دارای جنگل زیبایی از درختان بلوط میباشد. آبشار روستای اما در میان دره‌ای واقع شده و آب آن به سمت دریاچه سد ایلام جریان دارد. ادامه مسیر فوق به روستای مهر و در نهایت به شهر ملکشاهی منتهی می‌ شود.

آبشار سرطاف: یکی از جلوه‌ های زیبای طبیعت در شهرستان ایلام است که در شرق روستای شهید کشوری و جنوب شهرستان ایلام قرار دارد. این آبشار چند پله‌ ای محوطه وسیعی را دربر میگیرد و معمولاً در فصول کم‌ آبی، خشک می‌ شود. این آبشاریکی از تفرجگاه‌ های شهرستان ایلام محسوب می‌ شود و همواره بازدیدکنندگان بسیاری از دور و نزدیک به این منطقه مراجعه می‌ کنند. آب این آبشار نیز مانند آب رودخانه چم او، از آلودگیهای زیست محیطی بی بهره نمانده است و محیط پیرامون آن نیز، نیاز به توجه و محافظت بیشتری دارد. در ادامه مسیر این آبشار به روستای مهدی آباد و باغات زیبای میوه خواهید رسید که از باغات گردو، انار و زردآلو تشکیل شده است. منظره کوه اسرارآمیز قلاقیران از دور بر زیبایی طبیعت اطراف افزوده است. از دیگر آبشارهای قابل ذکر در این منطقه آبشار وه ریز است که در نزدیکی روستای چشمه کبود در هفت کیلومتری جنوب ایلام به سمت قلعه ملکشاهی واقع است. مسیر دسترسی به این آبشار کوچک ولی زیبا نیز از میدان قرآن ایلام آغاز می شود. صخره های هلالی شکل این منطقه در نوع خود جالب توجه است.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟


آبشار وه ریز: این آبشار در نزدیکی روستای چشکه کبود واقع در ۵ کیلومتری جنوب ایلام در مسیر جاده ارتباطی ایلام به بدره قرار گرفته است. چشمه کبود (ایلام)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام است. ارتفاع آبشار در حدود ده متر است و از روی صخره ای هلالی شکل به پایین می ریزد. این آبشار از ارتفاعات کبیرکوه در غرب ایلام سرچشمه می گیرد. کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود . این رشته از دیوارهای جنوبی درة رودخانة آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد . دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره ، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود. طول این رشته کوه حدود ۱۶۰ کیلومتر و عرض آن ۶ الی ۷ کیلومتر است که مانند دیوار عظیمی در منطقه ایلام از شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته است.کبیرکوه یکی از مناطق پرباران و پرآب و سرسبز واحد کوهستانی زاگرس است.

آیا به آبشارهای شهر ایلام سفر کرده‌اید؟

آبشار گچان: آبشار گچان در ۱۵ کیلومتری شمال شهر ایلام و در میان تنگ که خود یکی از تفرجگاه‌های ایلام است قرار دارد. در این منطقه که کو ههای زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده‌ اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. به گونه‌ ای که در فصول بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان بعلت دسترسی تقریبا راحت آن پذیرای خیل عظیم دوستداران طبیعت است.
  منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید