بر اساس کدام قاعده بین‌المللی اقدام مالی کره جنوبی را با اقدام نظامی جواب دهیم؟ آن هم کره جنوبی که تا یپش از تحریم شریک ایران بود و نسبتش شبیه نسبت ایران با بریتانیا، فرانسه یا آمریکا نیست.

حسین شریعتمداری، بستن تنگه هرمز و کره جنوبی

سلام نو سرویس سیاسی: حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان  چندی پیش بار دیگر ایده قدیمی خود را تکرار کرد و حرف از بستن تنگه هرمز زد. او این بار این ایده را برای نقد کردن پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی طرح کرده است.

شریعتمداری در کیهان نوشت:

چرا باید کشوری مانند کره جنوبی ۷ میلیارد دلار دارایی ایران را مسدود کرده و از پرداخت آن تنها به این علت که آمریکا موافق نیست، خودداری کند؟! این کار کره جنوبی با راهزنی دریایی چه فرقی دارد؟! و در حالی که ایران اسلامی از اهرم‌های قدرتمندی برای مقابله برخوردار است، چرا باید به این زورگویی‌ها تن بدهیم؟!  ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری کرده‌اند ببندیم و مادام که ۷ میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند به آنها اجازه تردد از تنگه هرمز را ندهیم.

این اظهارت باعث احضار سفیر ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه آن کشور شد. معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه، سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران در سئول را به خاطر گزارش اخیر روزنامه کیهان مبنی بر این که ایران باید به دلیل [عدم آزادسازی] پول‌های بلوکه شده تهران در بانک‌های کره جنوبی، مانع کشتی‌های این کشور در تنگه هرمز شود، فراخواند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه کره جنوبی، بادامچی در این دیدار گفت که مطلب این روزنامه در راستای موضع رسمی تهران نیست و موضع ایران را درباره این موضوع تشریح کرد.

شریعتمداری بعد از این اقدام کره جنوبی دوباره نوشت:

انتظار آن است که مسئولان محترم جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری کرده‌اند، از حق قانونی ایران اسلامی در تامین منافع ملی کشورمان دفاع کنند و مادام که کره جنوبی بدهی ۷ میلیارد دلاری خود و خسارت‌های ناشی از آن را پرداخت نکرده است به شناورهای آن اجازه عبور از تنگه هرمز را ندهیم.

اما نکته‌ای که باید به حسین شریعتمداری یادآوری کرد این است که فارغ از جایگاهش، او و هر فعال سیاسی یا رسانه‌ای دیگری باید مواضعی عقلانی و کارآمد اتخاذ کند. اگر قرار باشد برای طلب ۷ میلیارد دلاری جلوی کشتی‌های کره جنوبی را بگیریم به خاطر پول‌های مسدود شده چند ده میلیارد دلاری که در چین مسدود شده با کشتی‌ها چینی چه کنیم؟

بر اساس کدام قاعده بین‌المللی اقدام مالی کره جنوبی را با اقدام نظامی جواب دهیم؟ آن هم کره جنوبی که تا یپش از تحریم شریک ایران بود و نسبتش شبیه نسبت ایران با بریتانیا، فرانسه یا آمریکا نیست.

حالا اگر تمام این اما و اگرها حاصل شده اساسا بستن تنگه هرمز برای این مسئله اقدامی موثر و معقول است؟ بستن تنگه هرمز پیام عدم امنیتی همه جانبه را منتقل می‌کند و کارت برنده را به دست آمریکا می‌دهد. به جز این باید فهیمد تنگه هرمز با وجود اهمیتش دیگر اهمیت سه دهه پیش را ندارد و هر گونه اقدامی شبیه اقدام مورد نظر کیهان- اگر سودی داشته باشد- سودی بسیاری کوتاه مُدت و ضرری بسیار بلند مدت خواهد داشت.

پس بهتر است حسین شریعتمداری در گام نخست حرمت حکم رهبر انقلاب و نسبتی که با ایشان دارد را حفظ کند و در گام بعد اظهارات منطقی و پرسودتر داشته باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید