مملیکا؛ عاشق ایران و ایرانگردیه، اون سفرهاش رو به ایران و جهان از سال ۹۲ شروع و در ۴ قاره سفرهای گروهی برنامه‌ریزی و اجرا کرده. مملیکا عاشق نوشتن، عکاسی، تدوین، کار تیمی، روابط اجتماعی، خلاقیت، مدیریت، تأثیرگذاری، استقلال فکری و مالی و کارآفرینیه. اون با توجه به تجربه سفرهایی که به ۲۸ کشور دنیا داشته، راجع به «فرهنگ انعام دادن»، این موضوع مهم و قابل اعتنا توضیحات جالبی می‌ده. با ما همراه باشید تا با مملیکا بیشتر از این فرهنگ در سفرهای خارج از ایران بدونیم.

فرهنگ انعام دادن در سفر، توصیه‌های مملیکا به عنوان جهانگرد و راهنمای تور

سلام نو - سرویس گردشگری: مملیکا از برگزاری تورهای گروهی در خارج از ایران و چالشی که با انعام ندادن ایجاد می‌شه می‌گه: "در سفرهای خارجی که برگزار می‌کنم، یکی از چالش‌هایی که مواجه می‌شم دادن انعام هست. ایرانی‌ها معمولا عادت به دادن انعام ندارند و خیلی اوقات کارکنان خدماتی هتل‌ها رو می‌بینم که زمان ورود و خروج مسافرها به آن‌ها کمک می‌کنند و چمدان‌ها را جا به جا می‌کنند یا در موقعیت‌های مختلف اطراف مسافر هستند و سعی می‌کنند خوشحال‌شان کنند، اما در پایان سفر می‌بینند که مسافرها فقط با اون‌ها دست تکون می‌دهند و خداحافطی می‌کنند و می‌روند."

اون به دلیل اینکه رفتار مسافر ایرانی باعث ناراحتی این کارکنان نشه و یا این رفتار رو به عنوان بی‌احترامی ایرانی‌ها حساب نکنند، نکات درخور توجهی می‌گه تا به قول خودش؛ «شاید کمکی باشه». اون تجربه بودن فرهنگ انعام دادن رو این‌طور روایت می‌کنه: "خیلی از ایرانی‌ها فرض می‌کنند که همه هزینه‌ها حساب شده و همه کسانی که خدمات می‌دهند، حقوقشان محاسبه شده و هزینه آن گرفته شده است. تجربه شخصی من نشون داده که هر جایی که فرهنگ انعام بوده، کیفیت خدمات کمی بالاتر بوده. برای مثال در همین ایران، راننده اتوبوس و میدل باس‌هایی داشتیم که هم تورهای داخلی برای ایرانی‌ها برگزار می‌کردند و هم تور برای توریست‌های خارجی. خود این دوستان می‌گفتند که ما برای تورهای خارجی، بهترین لباس‌ها رو می‌پوشیم، به همه مسافرها سرویس‌های عالی می‌دهیم و به امید این هستیم که در پایان سفر، یک پاکت انعام مسافرین رو دریافت کنیم. و البته یک پاکت انعام هم برای لیدر و کمک لیدر جداگانه جمع‌آوری می‌شود."

فرهنگ انعام دادن در سفر، توصیه‌های مملیکا به عنوان جهانگرد و راهنمای تور

مملیکا از کاری که خودش در زمان اجرای تور انجام می‌ده، می‌گه و این توصیه‌ها رو برای انعام دادن داره: "من معمولا به عنوان سرپرست برنامه‌ها، در سفرهای خارجی این توصیح رو به اون‌ها می‌دهم که ایرانی‌ها با فرهنگ انعام زیاد آشنا نیستند، و از این طرف هم به همسفرها توضیح میدم که اون‌ها توقع انعام دارند. و در اخر امیدوارم که بهترین اتفاق بیوفته و هر دو طرف خوشحال و راضی باشند. می‌تونید عبارت «Tipping around the world» رو در گوگل جستجو کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا برای هر کشور(مثلا برای کنیا) عبارت «Tipping in Kenya» رو گوگل کنید. دانستن عرف‌ها باعث می‌شه نه خیلی زیاد از شما انعام بگیرند، و نه باعث بشید که کسی ناراحت بشه. حتی دادن یک مقدار کم بهتر از ندادن هست. و اینکه لطفا پول ایران ندهید چون نمی‌تونن استفاده کنند."

اون در ادامه به چند نکته از فرهنگ انعام دادن(Tip) اشاره می‌کنه:

"1- در بسیاری کشورها، همه یا بخش زیادی از حقوق کارکنانی که خدمات می‌دهند از انعام مشتریان تأمین می‌شود. مثلا گارسون‌ها در رستوران و کافه‌ها، یا کسانی که چمدان‌های شما را در هتل جابه‌جا می‌کنند یا خدمات مختلف می‌دهند و یا حتی کارکنان سرویس‌های بهداشتی.

2- در صنعت گردشگری نیز، لیدرها و کمک لیدرها و راننده‌ها در اکثر کشورها توقع گرفتن انعام دارند. معمولا انعام به کسانی داده می‌شود که ارتباط مستقیم با شما دارند و خدمات مستقیم به شما می‌دهند.

3- دادن انعام یا تیپ نشان‌دهنده رضایت شما از خدمات ارائه شده نیز می‌باشد و کسانی که به شما خدمات می‌دهند، تشویق می‌شوند که خدمات بهتری به شما ارائه کنند. در صورتی‌که انعام ندهید، نشان دهنده عدم رضایت شما و یا ناراحتی شما می‌باشد.

4- در برخی کشورها مثل آمریکا و کانادا در حدود 15 الی 20 درصد مبلغ فاکتور به عنوان خدمات روی فاکتور حساب شده و ذکر می‌شود که حدود 10 درصد است و شما فقط چند سکه به عنوان تشکر انعام می‌دهید.

فرهنگ انعام دادن در سفر، توصیه‌های مملیکا به عنوان جهانگرد و راهنمای تور

5- در بسیاری رستوران‌ها و کافه‌ها، باید خود شما پس از پایان غذا درخواست رسید کنید (با دست خود حرکت نوشتن را اجرا کنید تا متوجه شوند) و سپس جزئیات رسید یا فاکتور را بخوانید. اگر خدمات روی فاکتور حساب شده، می‌توانید فقط مبلغ خیلی کمی انعام دهید یا ندهید.

6- در خیلی هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، پیش‌خدمت یا کارکنان خدماتی مرتب اطراف شما می‌آیند و می‌پرسند خوشحال هستید یا نه، یا چیزی نیاز ندارید یا با شما صحبت می‌کنند. معمولا این کارها به خاطر اطمینان از رضایت شما و به امید گرفتن انعام بیشتر است.

7- در اروپا معمولا انعام کمتری پرداخت می‌شود و برخی جاها حقوق کارکنان خدماتی کامل پرداخت می‌شود. اما با این حال دادن انعام امر پسندیده‌ای است، اما ضروری نیست. به همین دلیل نیز معمولا توریست‌هایی که از آمریکا و کانادا هستند، در سفرها انعام بیشتری می‌دهند و توریست‌های اروپایی خیلی کمتر انعام می‌دهند.

8- مبلغ انعام و فرهنگ آن در هر کشور متفاوت است. حتی در اروپا کشور به کشور ممکن است متفاوت باشد. این روزها با کمک اینترنت و جستجو در وبسایت‌ها می‌توان تا حدودی متوجه مقدار حدودی متعارف هر کشور و هر موقعیتی شد.

9- درکشورهای آسیای شرقی عدد انعام کمتر است و حتی در ژاپن ممکن است توهین حساب شود. در خاورمیانه نیز برخی جاها مرسوم نیست، مثلا ایرانی‌ها عادت به انعام ندارند، اما توریست‌های خارجی معمولا در ایران نیز انعام می‌دهند."

فرهنگ انعام دادن در سفر، توصیه‌های مملیکا به عنوان جهانگرد و راهنمای تور

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید