با نزدیک شدن به ۱۱ آوریل یعنی ۲۲ فروردین ماه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره این بیماری شایع در جامعه امروزی با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

بیماری پارکینسون چیست و چه علامت‌هایی دارد؟ به بهانه یازدهم آوریل روز جهانی بیماری پارکینسون

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: بیماری پارکینسون یا پی دی اف برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون کشف شد. این بیماری که در سال ۱۸۱۷ توسط دکتر پارکینسون توصیف شد نوعی فلج لرزان است که در واقع همه افراد مبتلا به پارکینسون علائم لرزش اعضای بدن را ندارند. بیماری پارکینسون از شایع‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان به شمار می‌آید به طوری که مغز بخشی از سیستم اعصاب خود را تخریب می‌کند و در نهایت این بیماری بروز می‌کند. با نزدیک شدن به ۱۱ آوریل یعنی ۲۲ فروردین ماه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره این بیماری شایع در جامعه امروزی با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یا pdf یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مخرب اعصاب و روان به شمار می‌رود. در این بیماری فعالیت سلول‌های موجود در جسم سیاه مغز که ساخت دوپامین یعنی ماده شیمیایی ارتباط سلول‌های عصبی هستند را برعهده دارند، کند می‌شوند. دوپامین پیام‌های لازم درباره چگونگی حرکت و زمان حرکت عضلات را از طریق مغز به آنان ارسال می‌کند و کم شدن سطح آن در بدن منجر به از بین رفتن تدریجی کنترل عضلات بدن می‌شود. در نتیجه کاهش کنترل عضلات بدن توسط مغز ممکن است فرد به کندی حرف بزنند و یا لکنت زبان پیدا کند. از دیگر علائم بیماری پارکینسون این است که فرد ممکن است در انجام دادن فعالیت‌هایی مانند نوشتن، کار کردن، لباس پوشیدن و یا پلک زدن مشکل پیدا کند. علائم پارکینسون معمولا پس از سن ۵۵ و یا ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد و این در حالی است که افراد جوان‌تر نیز می‌توان به این بیماری مبتلا شوند. نکته حائز اهمیت در بیماری پارکینسون این است که مردان نسبت به زنان بیشتر در خطر ابتلا به پارکینسون قرار دارند.

نشانه‌های پارکینسون چیست؟

نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون این است که یک سمت بدن نسبت به سمت دیگر کندتر می‌شود و این کند شدن به مرور کل بدن را در بر می‌گیرد. علائم دیگری مانند بی قراری در خواب و خستگی‌های مکرر در طول روز، دشواری در بلع، صدای یکنواخت و لکنت زبان مشکلات زوال عقل و لرزش دستها می‌توانند علائم پارکینسون باشند. البته این بیماری پیچیده‌تر از این است که بتوان آن را به راحتی تشخیص داد و باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

علت مبتلا شدن به پارکینسون چیست؟

محققان و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند علت اصلی ابتلا به پارکینسون را بیابند، اما تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند نشان می‌دهند که عواملی همچون ژنتیک، عادات غذایی نامناسب و عوامل محیطی می‌توانند در بروز پارکینسون مؤثر باشند. عوامل ژنتیکی از قویترین عوامل ابتلا به این بیماری هستند. قرار گرفتن در معرض مواد سمی و یا فاکتورهای محیطی و همچنین قرار گرفتن در معرض انواع حشره کش‌ها به طور مداوم می‌توانند باعث بیماری پارکینسون شوند و این درحالی است که ریسک مبتلا شدن به پارکینسون از طریق عوامل محیطی بسیار کم است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی استفاده از انواع سبزی‌ها، و حبوبات می‌تواند احتمال ابتلا به پارکینسون را کاهش دهند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید