عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به کشورها اعلام کرده است که نشست فوق العاده این مجمع صبح پنجشنبه به وقت محلی تشکیل خواهد شد.

درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر امروز تصمیم‌گیری می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست آمریکا و متحدانش امروز پنجشنبه تشکیل خواهد شد تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای‌گیری کند.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده اند و اکنون در پی واقعه "بوچا"، روسیه را متهم به انجام این واقعه با ابعاد مبهم و رمزآلودش می‌کنند و معتقدند روسیه به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

نمایندگان ۱۱ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا، اوکراین، مولداوی، ژاپن، کلمبیا و نیز رئیس هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور این اتحادیه روز سه شنبه همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وقایع بوچا، از "عبدالله شهید" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نشست فوق العاده و اضطراری این مجمع را درخواست کردند تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای گیری شود.

عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به کشورها اعلام کرده است که نشست فوق العاده این مجمع صبح پنجشنبه به وقت محلی تشکیل خواهد شد.

برخی منابع خبری از رایزنی های روسیه با برخی کشورها برای مخالفت با قطعنامه ضدروسی خبر داده اند.

  شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند و روسیه یکی از این اعضا است که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا باشد.

به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا، با استناد به ماده هشت اجرایی قطعنامه تاسیس شورای حقوق بشر۲۵۱/۶۰ مصوب نشست شصتم مجمع عمومی سازمان ملل در پی تعلیق عضویت روسیه در این شورا است.

بر اساس این ماده، اگر یک عضو شورای حقوق بشر، اقدام به نقض عمده و سیستماتیک حقوق بشر کند، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند با رای دو سوم اعضای مجمع (مجموع آرا  مثبت و منفی)، عضویت آن کشور را در شورای حقوق بشر تعلیق کند.

چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی که دارای ۱۹۳ عضو است، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱، لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

پیگیری تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل از همان ابتدای جنگ اوکراین از سوی آمریکا پیگیری شده و اکنون پس از واقعه مبهم "بوچا"ی اوکراین در حالیکه هنوزهیچ تحقیق مستقل بین المللی برای روشن شدن ابعاد نامعلوم آن صورت نگرفته، این موضوع سرعت گرفته است.

انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" که جهان را بهت‌زده کرد، همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت، از کنترل نیروهای روسیه صورت گرفت.

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد.

 دوسوم اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش از واقعه بوچا به قطعنامه نقض حقوق بشر در اوکراین که کی‌یف آن پیشنهاد داده بود، رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند. از میان اعضا، تنها روسیه و کشور اریتره به این قطعنامه رای منفی دادند.

 در پی فشار آمریکا و متحدانش، مجمع عمومی سازمان ملل برای سومین بار از زمان جنگ اوکراین، صحنه زورآمایی دو ابرقدرت آمریکا و روسیه بر سر اوکراین خواهد بود که صف بندی سیاسی را در این نهاد بین‌المللی پررنگ تر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید