این بنا که قدمت آن به دوره قاجاریان بازمی‌گردد توسط حاج محمد تقی معین التجار و محمد حسن خان سعدالدوله و در راستای پیشرفت کار تجارت ساخته شد و به ‌دلیل راهی که از طریق رود کارون به دریا داشت، تجارت در آن رایج بود.

از سرای معین التجار اهواز چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، سرای معین ‌التجار اهواز متعلق به دوره قاجار است و از بناهای ارزشمند بافت قدیم این شهر است. پس از اعطای امتیاز کشتیرانی در رودخانه کارون به دولت انگلیس (سال ۱۲۶۶ش) یکی از تجار ایرانی نیز که از این امتیاز برخوردارشد مالک همین بنا بود. این بنا سرای بازرگان سرشناس، حاج محمد تقی معین ‌التجار است که با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. این بنا در راستای پیشرفت کار تجارت ساخته شد و به ‌دلیل راهی که از طریق رود کارون به دریا داشت، تجارت در آن رایج بود. سرای معین ‌التجار متاسفانه در سال ۱۳۷۴ دچار آتش ‌سوزی گردید و آسیب‌ های جدی به آن وارد شد. این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ ثبت ۲۱۵۸ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از سرای معین التجار اهواز چه می‌دانید؟

از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سرشناس حاج محمد تقی معین التجاراست که در دوره قاجار با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. معین التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به دلیل اصالت بوشهری به معین التجار بوشهری نیز معروف بود. وی شرکتی به نام شرکت ناصری برای کشتی ‌رانی در کارون تأسیس کرده و مجموعه‌ ای از بناها در بندر ناصری (اهواز امروزی) احداث کرد. وی در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تأسیس نمود و در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث کرد که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام (بیمارستان جندی شاپور) امتداد می ‌یافت.

از سرای معین التجار اهواز چه می‌دانید؟

معین التجار با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس، معروف به مسجد سرسچه، مال التجاره ‌ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می شد با واگن‌ های اسب کش تا این محل انتقال می‌ داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی در سه فرسنگی شوشتر می ‌رسانید. از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۲ کشتی ‌های تجاری بار خود را در سرای این تاجر تخلیه می ‌کردند. تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه-غرفه یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌ گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۴ بر اثر آتش‌ سوزی بخش زیاد آن از بین رفت و بیشتر ستونها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید شد.

از سرای معین التجار اهواز چه می‌دانید؟

این سرای تاریخی قرار است به عنوان بازارچه موقت صنایع دستی تعریف کاربری شود و در اختیار صنعت ‌گران خوزستانی قرار گیرد، همزمان این سرا به محلی برای استقرار انجمن ‌های دوستداران میراث فرهنگی نیز تبدیل می ‌شود.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید