به گفته وی، طی یک ماه فردی ۲۵ ساله در ساعات مختلف شبانه‌روز با مرکز اورژانس جم تماس می‌گرفت و مزاحمت ایجاد می‌کرد که به مراجع قضائی معرفی و برای او پرونده تشکیل شده است.

گرفتن تعهد از والدین جوان ۲۵ ساله که دیگر به اورژانس زنگ نزند

آیا تا به حال پشت خط تلفن نیرو های امدادی مانده‌اید؟ شاید از سخت‌ترین لحظات زندگی هر فردی، لحظاتی باشد که‌ برای جان کسی نیاز به‌ کمک دارد، اما امکان دسترسی به کمک برایش فراهم نمی‌شود. آن لحظه که دچار تصادفی شدید شده، یا یکی از افراد خانواده‌اش دچار حمله قلبی شده و ... اما پس از تماس با تلفن نیرو های امدادی صدایی جز بوق نمی‌شنود.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، آمار بالای مزاحمان تلفنی، یکی از دلایل قابل توجهی است که گاهی به سختی می توانیم با نیرو های امدادی ارتباط برقرار کنیم. آن سوی دیگر ایجاد مزاحمت تلفنی برای نیرو های امدادی، بی‌تابی افرادی است که نیاز جدی به کمک دارند. 

دردسر مزاحمان تلفنی برای سازمان اورژانس موضوع تازه‌ای نیست. مسئولان فعلی و سابق این سازمان بارها در این خصوص گلایه هایی را مطرح کردند و آماری را در این خصوص ارائه داده‌اند که نه تنها قابل توجه بوده که در مواردی عجیب هم هست؛ مزاحمت‌هایی که نه تنها موجب آزار دیسپچ اورژانس می شود، که امدادرسانی به افرادی که واقعا نیاز به کمک دارند را هم مختل می‌کند و گاهی موجب می‌شود افرادی که واقعا نیاز به کمک دارند پشت خط منتظر بمانند و این یعنی بازی با جان دیگر آدمها. 

البته همه افراد با قصد مزاحمت با اورژانس تماس نمی‌گیرند و برخی از تماس گیرندگانی که مزاحم تلقی می شوند، افراد سالمند تنها، کودکان و ... هستند. با این حال بسیاری از مزاحمان تلفنی اورژانس نیز افراد بالغ و جوانی هستند که با انگیزه سرگرمی با اورژانس تماس می گیرند و  تعدادی از این افراد نیز اشخاص ثابتی هستند. 

اما آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان اورژانس حکایت از آن دارد که طی گذر زمان، میزان مزاحمت‌های تلفنی برای این سازمان کاهش چشمگیری نداشته و هنوز دردسر آن برای اورژانسی‌ها باقیست به طوری که شهریور ۱۴۰۰، دکتر پیمان صابریان -رییس سابق سازمان اورژانس تهران- اظهار کرده بود: حدود ١٠ تا ٢٠ درصد تماس‌ها معمولا مزاحمان تلفنی هستند این در حالیست که در اسفند سال گذشته نیز یحیی صالح طبری -سرپرست فعلی مرکز اورژانس تهران- در نشست خبری پایان سال این مرکز گفت: مزاحمت‌های تلفنی در اورژانس تهران وجود دارد و روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد یعنی ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مزاحمت تلفنی در اورژانس تهران داریم.

البته آمار مزاحمت‌های تلفنی فقط مختص شهر تهران نیست و سایر شهر های کشور نیز با این معضل برای نیرو های امدادی رو به رو هستند. اسفند ۱۴۰۰ مجتبی خالدی -سخنگوی سازمان اورژانس کشور- درباره آمار مزاحمت‌های تلفنی کشور اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد تماس‌های تلفنی اورژانس، مزاحمان تلفنی هستند اما بسیاری از این مزاحمت‌ها نیز ناآگاهانه است. طی همین ماه، جواد مطیعی -مسئول فوریت‌های پزشکی اردستان- نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۱۵۸۴۰ تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان اردستان گرفته شد که در کمال تاسف و تعجب ۳۰ درصد از تماس‌ها با شماره ۱۱۵ از سوی مزاحمان تلفنی بوده است. 

شاید طی دهه‌های گذشته، مسئله مزاحمت‌های تلفنی بیش از حالا وجود داشت اما حالا با فرهنگ سازی های صورت گرفته، تعداد مزاحمان تلفنی کاهش چشمگیری یافته است؛ اما سوال اینجاست که چرا هنوز سازمانی که سر و کارش با نجات جان افراد است باید همچنان با مشکل مزاحمان تلفنی دست و پنجه نرم کند؟ آیا تا کنون پیگیری های لازم انجام نشده است؟. 

در این خصوص خالدی -سخنگوی سازمان اورژانس کشور- در اسفند سال گذشته درباره پیگیری انجام شده از سوی این سازمان برای برخورد با مزاحمان تلفنی گفت: سازمان اورژانس کشور حدودا یک ماه است که این مسئله را به صورت کاملا جدی پیگیری می کند و بخش حقوقی سازمان متولی این پیگیری است. طبیعتا با دستگاه قضایی نیز در ارتباط هستیم و امیدواریم این ارتباط برقرار شود تا مجازات بازدارنده‌ای در این خصوص لحاظ شود. اگر این امر محقق شود می‌توانیم شاهد این باشیم که مزاحمت‌های تلفنی کاهش پیدا می کند؛ البته به واسطه سیستم های جدید مخابراتی افراد راحت شناسایی می شوند، شاید تا پیش از این یکی از معضلات شناسایی افراد بود که حالا این موضوع رفع شده است. 

خالدی اظهار کرد: همچنان نگرانی اورژانس در خصوص قطع خطوط تلفن ثابت افراد مزاحم وجود دارد که اگر تلفن ثابت افراد مزاحم قطع شود و کسی در آن منزل دچار مشکل شود، طبیعتا دسترسی به اورژانس کم خواهد شد. این نگرانی ها را داریم و امیدواریم که با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی و به خصوص تلاش والدین، آموزش های لازم ارائه شود تا شاهد کاهش آمار مزاحمت‌های تلفنی باشیم.

همچنین پژمان آقازاده -معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران- در بهمن پارسال گفته بود: راهکار مهمی که می توان برای کاهش مزاحمت‌های تلفنی پیش گرفت برخوردهای قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می شود با یکدیگر توازن ندارد. به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم‌کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم‌کارتش را می سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی تواند بازدارنده باشد. 

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اشاره به برگزاری جلساتی با دادستانی تهران و سایر سازمان‌های همکار و پشتیبان در امر امدادرسانی، گفت:  این جلسات در سطح وزارتخانه تشکیل می شود و موضوع جلسات این است که چه جرمی برای مزاحمان تلفنی در نظر گرفته شود که حتی در این جلسات پیشنهاد دو تا شش ماه حبس در صورت محرز شدن جرم نیز مطرح شد.

به گفته وی، ادامه پیدا کردن این جلسات که منجر به یک نتیجه شود بسیار مهم است و می تواند کمک کننده باشد.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان اورژانس کشور و مرکز اورژانس تهران، پیگیری برای برخورد با مزاحمان تلفنی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد اما برخورد با این افراد چگونه انجام می شود؟. 

 مرداد سال ۱۴۰۰ ، سیروس اسدی -مسئول اورژانس شهرستان جم- گفت: یک مزاحم تلفنی که در یک ماه گذشته ۱۶۳۷ تماس با اورژانس این شهرستان تماس گرفته بود، دادگاهی شد.

به گفته وی، طی یک ماه فردی ۲۵ ساله در ساعات مختلف شبانه‌روز با مرکز اورژانس جم تماس می‌گرفت و مزاحمت ایجاد می‌کرد که به مراجع قضائی معرفی و برای او پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این فرد در دادگاه حاضر و حکم قضائی برایش صادر شد. همچنین از والدین او تعهد کتبی گرفته شد که از انجام دوباره این کار جلوگیری شود.

به نظر می رسد با وجود اینکه برخورد با مزاحمان تلفنی در دستور کار قرار گرفته و قدم به قدم در حال اجرا شدن است اما شاید بتوان راهکار دیگری را هم برای رفع ریشه‌ای این مشکل در نظر گرفت.

بختیاری - روانشناس- با اشاره به اینکه برخی از مزاحمان تلفنی دارای مشکلات فکری هستند گفت: طبیعتا در اغلب موارد فردی که با قصد تفریح مزاحم نیرو های امدادی می شود در خصوص پیامد اقدام ناشایست خود اطلاع دقیقی دارد. این فرد ممکن است دچار مشکلات فکری باشد که دست به انجام چنین کاری می زند. 

وی ادامه داد: در خصوص اینکه برخورد قانونی با این افراد چگونه باید باشد، قطعا باید کارشناسان حقوقی و افراد با تجربه در این حوزه نظرات خود را ارائه کنند؛ اما شاید یک راهکار دیگر برای کمک به این افراد و حل مشکل مزاحمان تلفنی، این باشد که آن ها  به روانشناسان و مشاوران ارجاع داده شوند. ممکن است فردی که با آگاهی برای دیگران مزاحمت ایجاد می کند، از آن لذت می برد و آن را تکرار می کند، نیاز به کمک و درمان داشته باشد. 

این روانشناس گفت: همچنین یکی از راهکار های دیگر، کمک گرفتن از این افراد در کار های داوطلبانه یا حتی اورژانسی است که بتوانند متوجه رفتار اشتباه خود بشوند. 

انتهای پیام 

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید