۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 55343933

این بنا آرامگاه چیش پش، جد کوروش بزرگ هخامنشی است. بنای گور دختر یکی از قدیمی‌ترین آثار معماری شهرستان دشتستان در استان بوشهر است که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این بنای تمام سنگی در محلی به نام دشت «پشت پر» واقع شده است.

گوردختر؛ آرامگاه جد کوروش بزرگ

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، این آرامگاه متعلق به جد کوروش بزرگ هخامنشی، چیش پش است. باستان شناسان تایید کرده‌ اند که این اثر متعلق به سال ۶۰۰ پیش از میلاد، دوره هخامنشیان است. این آرامگاه حدود صد سال قبل از کوروش بزرگ بنا شده که شبیه آرامگاه کوروش بزرگ اما در اندازه کوچکتر ‌است و دارای سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است.
گور دختر در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گوردختر؛ آرامگاه جد کوروش بزرگ

بنای گور دختر یکی از قدیمی‌ ترین آثار معماری شهرستان دشتستان در استان بوشهر است که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمیگردد. این بنای تمام سنگی در محلی به نام دشت «پشت پر» واقع شده است.
در میانه دشت پشت پر بنایی تمام سنگی وجود دارد که در میان مردم محل به گوردختر شهرت یافته است. دلیل اینکه چرا این بنا به گوردختر معروف و خوانده میشود، به درستی معلوم نیست. بسیاری از مردم بر این باورند که این بنا آرامگاه دختر کورش، بنیانگذار سلسله هخامنشیان است. در حالی که صحت ندارد، زیرا کوروش بزرگ هخامنشی حدود یک قرن بعد از قدمت این بنا متولد شده و روی کار آمده است.
گوردختر اولین بار به وسیله «لویی واندنبرگ» باستانشناس شهیر بلژیکی در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کشف شد. گوردختر که قدمتش به قرن هفتم یا ششم قبل از میلاد می‌ رسد، از ۲۴ قطعه سنگ بزرگ تشکیل شده است که در سنگها سوراخ هایی تعبیه شده و سنگها با بست های آهنی به هم وصل شده‌ اند.

هیچ گونه سنگ نبشته یا سنگ نگاره ای بر روی این بنا دیده نشده است، اما شباهت بسیار آن به آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد و همچنین شیوه ی معماری و به ویژه تراش سنگ های این آرامگاه سراسر سنگی به روشنی گویای این است که این اثر یک بنای هخامنشی است. شباهت این آرامگاه به آرامگاه کوروش بزرگ به اندازه ای است که هر بیننده ای در نخستین نگاه، به یاد آرامگاه کوروش بزرگ می افتد.

گوردختر؛ آرامگاه جد کوروش بزرگ

مشخصات معماری

کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و بوسیله بست‌ های دم چلچله‌ ای به یکدیگر متصل شده‌ اند. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌ های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌ است. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه‌ ای مربوط به آن بوده‌ است.  ارتفاع واقعی بنا چهار و نیم متر است.
برای وارد شدن به داخل این آرامگاه می‌ بایست از ورودی آن که با ابعاد ۹۰ ×۶۷ سانتیمتر است، به طور خمیده گذشت و به داخل اتاق اصلی رفت. در انتهای اتاق و در کف آن، چسبیده به ضلع جنوبی یک گودی بیضی شکل در کف سنگ کنده شده که معلوم نیست به چه منظوری حجاری و تعبیه شده است. سقف آرامگاه به وسیله دو تخته سنگ بزرگ پوشیده شده و بر بالای سقف سنگ دیگری به شکل نیمه‌ استوانه که درون آن خالی است، قرار دارد و به طرز بسیار جالب و معماری خاصی حجاری و قرار داده شده است و در دو سر آرامگاه و در قسمت فوقانی بام دو تخته سنگ بزرگ به شکل مثلث قرار دارد. پروفسور «واندنبرگ» عقیده دارد که گوردختر مقبره «چیش پش» دوم (۶۴۰ ـ ۶۷۵ ق‌.م) یکی از اجداد کورش سوم (موسس سلسله هخامنشیان) است. از آنجایی که گوردختر شبیه آرامگاه کورش است، گفته می‌ شود آرامگاه کورش در پاسارگاد به تقلید از آرامگاه یکی از اجداد او یعنی «چیش پش» ساخته شده است. همچنین آرامگاه کورش که حدود یک قرن و نیم بعد از آرامگاه «چیش پش» ساخته شده، از لحاظ تکنیک و ابعاد بزرگ‌ تر و پیشرفته تر از آن است و این خود بهترین دلیل بر قدیمی‌ تر بودن آرامگاه گوردختر است.

گوردختر؛ آرامگاه جد کوروش بزرگ

مسیر دسترسی:

گور دختر در دشت «میانکوهی پشت پَر» در تنگ ارم در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر و در جاده برازجان–کازرون قرار دارد.
برای رسیدن به دشت «پُشت پَر» و دیدن گوردختر باید با خودرو از برازجان مرکز دشتستان حرکت کرد و پس از عبور از شهر «دالکی» در جاده برازجان ـ شیراز به محل پل «نمازگاه» رسید و در انتهای این پل وارد جاده‌ ای فرعی شد. پس از ورود به جاده فرعی باید از راهی پرپیچ و خم و کوهستانی گذشت و روستاهای «تنگِ دَرکش» و «رود فاریاب» را نیز پشت سر گذاشت و به شهر «تنگ ارم» مرکز بخش زیبای «ارم» دشتستان رسید.

گوردختر؛ آرامگاه جد کوروش بزرگ

در فاصله ۲ کیلومتری جنوب تنگ ارم نیز جاده‌ ای آسفالته از راه اصلی جدا می‌ شود که باید وارد این جاده فرعی شد و به راه خود ادامه داد و پس از عبور از روستاهای «آقا میراحمد» و «کفتارو» به گردنه‌ ای طولانی به نام «گردنه تخته» می‌ رسیم که با سر بالایی‌ ها و شیب‌ های تند خود به جانب دشت پشت پر کشیده شده است. دشت پشت پر تا قبل از سال ۱۳۵۷ خالی از سکنه یکجانشین بود و آبادی در آن وجود نداشت، اما از بعد از انقلاب اسلامی و طی سال‌ ها عشایر مورد نظر در این دشت یکجانشین شده و با خانه‌ سازی روستای بزرگی را به وجود آورده‌ اند
یادگاری نویسی روی بنا و ساخت و ساز خانه‌ های روستایی در حریم درجه یک وضعیت و شکل اسفباری به این محوطه تاریخی داده است. نخستین دست‌اندازی توسط اداره برق منطقه‌ای استان با نصب تیرک چراغ برق در فاصلهٔ چهار متری آن صورت گرفت. در سال ۱۳۹۱ گزارش شد در داخل این بنا مرغ و خروس و گوسفند نگهداری می‌ شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۱۷۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 92
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 79
  • حیدری IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    73 51
    از کجاتون در آوردید که اینجا گور جد کورش هستش
    • فرزند کوروش IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      25 29
      خداوکیلی اگه چیزی فهمیدی به منم بگو منم نفهمیدم چی شد😂
    • حجت NL ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      29 15
      توهم زدن‌تو‌خون شماهاست
    • GB ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      23 22
      واقعا باعث دلخوریه . همه چیز رو به تمسخر گرفتن .‌همون پادشاهان که قبولشون نداری .این مملکت رو به ارث گذاشتن .‌حالا واسه خودت به اونا بی حرمتی میکنی .
    • یونس IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      17 21
      کورش بزرگ بابا ول کنیداین حرفارو
  • اریا IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    75 10
    تاریخ کهن ما داره فنا می‌ره و یه مشت تاریخ مزخرف بهمون اضافه شده لطفا بررسی کنید
    • حسین IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      4 10
      کدوم تاریخ؟
  • طاها IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    34 18
    جش پش پادشاه پارسوماش بوده . مقبرش در بوشهر با حکومتش جور در نمیاد. بعد اسمش گور دختره یعنی مقبره دختر نه پادشاهی که قطعا مرد بوده.
    • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      16 7
      چه قطعیتی وجود داره که پادشاهان همه مرد بوده باشند
  • کوروش IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    درود بر کوروش بزرگ و فرزندان آیین راه راستین
  • ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    15 3
    از کازرن بالاده بری نزدیکتره
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    15 3
    خیلی خوب
  • رامین گودرزی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    66 10
    درود-مرغ و خروس؟در آثار ملی؟ به خدا قسم اگه واقعیت داشته باشه،عقب مانده تر از طالبانیم
  • M.s IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    53 44
    این اطلاعات هیچگونه پیشینه تاریخی ندارد و وایدنبرگ و خیلی از تاریخ نویسی های غربی و داخلی که الگویی آنها همون تاریخ نویس های غربی هست به دلایل نامعلومی تاریخ ایران جعل کردند ، واقعا برای شما متاسفم همچین چیزهای نشر میدید گرچه بهتر و مستندتر از این برای نشر وجود داره...
    • US ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      29 21
      این آثار وجود دارن متعلق به تاریخ این سرزمین هستن حقیقت هم دارند اما اینکه متعلق به چه دوره ای هستن ثابت نشده احتمالا متعلق به دوره هخامنشیان هستن
    • امیر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      52 35
      شما تورکها چرا با قدمت و تاریخ ایران مشکل دارید چون جمهوری آذربایجان قدمتش ۲۳ سال بیشتر نیست ؟؟؟؟
  • خسرو تورک قشقایی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    42 93
    ما تورکان دارای فرهنگ و اصالت هستیم و این آرامگاه جد کوروش که یک تورک سکایی هست می باشد هخا یک کلمه الصاقی تورکی که همان آقا یا لفظ جدیدش سکا هست می باشد.هخامنشیان تورک تبار هستند.محقق خسرو تورک قشقایی از اهواز
    • سروش US ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      77 50
      خیلی خندیدم. مولوی دزدیدین اسم اذربایجان و کلی چیز دیگه هم دزدیدین حالا هم میگی سکا ها ترک بودن هخامنشیان هم ترک بودن؟ وقتی تاریخ درست و حسابی ندارید مجبورید تاریخ بقیه رو بدزدید🤣
    • م IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      38 43
      منظور شما از ترک چیه؟ ترک قشقایی یا ترک آذری. ترکهای ترکیه که نه دستور زبان دلرن نه حروف الفبا دارن. من نمیدونم به چیه این ترکها مینازین؟ آذری ها هم ایرانی هستند. ستار خان وباقر خان هم آذری بودن و خودشون رو ایرانی اصیل میدونستن. اینقدر آگاهانه یا نا آگاهانه تفرقه پراکنی نکنین. همه اقوام ایران، ایرانین و حتی ژنتیکشون هم با هم یکیه. خود ترکهای ترکیه بسیاری از نام هاشون ایرانیه
    • ناسا. اصفهان IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      29 33
      ما اریایی ها از سمت روسیه به خاورمبنه و دور بر پخش شدیم و حتی بعضی کشور مثل المان هم اصالتشون به اریایی بر میگرده وقتی ایران مرض و بوم هاش ول شد عشایر ترک تبار کم کم به ایران اومدن و حدود چند صدسال پیش بود در صورتی هخامنشیان هزاران سال قبل بر ایران حکومت میکرند و اصلا اصالت ترک ها به انها بر نمیگرده و قبل از سخن گفتن هم حتما مطالعه کامل داشته باشید و کسی این حرف رو زده حتما در جهل و خرافات غرق شده که من نه ساله اینو میدونم ولی شما..... و تنها قومی که اصالتا اهل ایران لر هاست که تقریبا صحبت هایشان هم برای فارس ها راحت تر ترجمه میشه همه قوم ها برای ما عزیزند و قصد توهین نداشتم فقط میخواستم اطلاعاتم و در اختیارتون بزارم که جایی این حرفو گفتید کسی بهتون نخنده.
    • مسعود IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      37 13
      منم ترکم ولی باید قبول کنیم که کوروش هیچ وقت سکا نبود ، چون چند سال بعد داریوش با سکاها جنگ کرد اونا را شکست داد.
    • ایرانی بیچاره IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      16 7
      با سلام خدمت محقق تورک،لطفاً لطفاً کتاب ایران سرزمين جاوید را مطالعه بفرمایید. من حس میکنم شما در اطراف و اکناف تاریخ کهن ایران تحقیق حقیقی نداشته اید(جنگ بین کوروش و سکاها وسپس جنگ بین کمبوجیه و سکاها) مؤید نبود قومیت مشترک میان هخامنشیان و سکاهاست
    • اهورا KZ ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      9 12
      آقای خسرو تورک قشقایی، شما ظاهرا دشتهای مغولستان و اِستِپ های آسیای میانه رو با سرزمین پارس اشتباه گرفتین دوست عزیز!!! برای پیدا کردن ریشه های اصیل تورکی تان شما رو دعوت میکنم به کشور مغولستان و اِستِپ های آسیای میانه(سرزمین باستانی تورکان) تشریف بیارید.
    • یک ایرانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 3
      ترک.لر. فارس بلوچ .کرد و.... فرقی ندارن ما همه ایرانی هستیم پس بیاییم از تاریخ و تمدن سرزمین خود محافظت کنیم و هیچ وقت فراموش نکنیم که ما ایرانی هستیم پرچم بالا⁦)⁩:
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    جاعلان ایرانی برای پیدا کردن یا ساخت هرگونه آثار باستانی به هر نیرنگی دست میزنند تا به افکار مردم نفوذ کنند ! برای یادآوری بگم که کوروشی در تاریخ ایران وجود نداره که مادر یا مادر بزرگی هم داشته باشه
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      41 27
      حدوداً چهل کیلومتری شمال پایتخت کوروش یک شهر در عمق بیش از سه متر در زیر زمین مدفون است که به علت عبور رودخانه و شست وشوی زمین دیوارهای سازه ی شهر که از آجر است آشکار شده است که بنده خودم شخصا از آن بازدید کردم ولی متاسفانه به علت بی تفاوتی مسئولین هنوز کاوش نشده است آیا این هم جعلی است
    • مازیار IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      45 33
      فک میکنم خود شما از هر کس دیگه ای جعلی تر باشی که دارین ی چیز مشخص و ثابت شده رو انکار میکنی.این انکار به دلیل کمبود های بسیار زیادی در شما میتونه باشه.
    • علی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      17 11
      شما باز یادت رفت قرصت را بخوری؟
    • کاربر IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      16 7
      خدا شفات بده
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    20 6
    الهی دورتون بگردم .
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    60 20
    گور هر كسى هست از سر ما بى لياقت ها زياده اين بناى قديمى هر جاى دنيا بود الان حرمت و احترامى داشت نه اينكه مرغ و خروس توش نگه دارند دو هزار و ششصد سال قدمت داره درحالى كه خيلى از كشورهاى پرمدعا ى دنيا دويست سيصد سال بيشتر از عمرشون نميگذره
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    47 35
    برای تاریخ سازی خیلی خوبه بیاییداسم اینجا راهم قبرمادرگوروش بزرگ بگذاریم
  • مجید محاوی JP ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    45 19
    نمیدانم چرا ازمایش دی ان ای نمیزارید بگیرن مشخص میشه یا حفادی کنند این سبک بناها رومی هستن برای دفن فرماندهای سرباز در ایتالیا پر از این نوع فقط ازماش
    • کامبیز AT ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      1 3
      دوست گرامی! ۲۶۰۰ سال پیش رومی وجود نداشت که همچنین بنایی را درین کرده باشند..10
  • واتو واتو IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    25 13
    خیلی جوکهای خوبی هستند.😅
  • سمیر IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    41 54
    این خزعبلات چیه دراوردید ..لامصبا یکمی تاریخ بخونید بعد مطلب بزنید .بوشهر کجا و کورش کجا .یعنی میخوایید بگید که اون زمان بوشهر جزئی از ایران بوده هههههههههه.شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گهی دانه دانه ههههه
    • مرضیه IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      12 6
      اصلا مهم نیست که این بنا ها از کدام نژاد ند مهم این است که ما به آثار تاریخی و باستانی احترام بگذاریم و در حفظ و نگهداری آن ها بکوشیم
    • امیر NL ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      14 6
      اخه یکم تاریخ بخون زمان هخامنشیان نصف دنیا ماله ایران بود بوشهر که یک جای کوچیکه
    • ارش US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      1 2
      ببخشید دوست عزیز یعقوب لیث چه ربطی به خوزستان داره که الان به احتمال زیاد مقبرش در خوزستان ایشون اصالتا سیستانی هستن دلیلش لشکر کشی اما درمورد کوروش یک کاخ در شهر برازجان داشت درست میگرده البته منصوب به کوروش ولی اینکه مربوط به هخامنشیان درش شکی تقریبا نیست کلی کتیبه پیدا شده من خودم برازجانی هستم در نزدیکی همون منطقه یه بخش هست که مردم در اونجا تقریبا زندگی میکردند چند مدت پیش یکی از مسولین گفت با دستگاه های جدید نزدیک همون منطقه که گفتم مکان هایی پیدا کردن که احتمال میدن شهر های باستانی باشه توی همون مناطق بار ها مردم محلی کتیبه و چیز هایی از این دست پیدا کردن لطفا از این به بعد با اطلاعات کامل تری صحبت کنید این که شما یک مسأله رو نمی‌دونید دلیل بر این نمیشه که غلط باشه یا وجود ندارد
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    14 12
    چرت و پرت ول کنید نون داره
  • مهدی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    48 30
    اتفاقا قبر پدر کورش است چطور کوروش نبوده اجنبی تو که میگی اصلا کورشی نبوده تو هم ایرانی نیستی
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      8 19
      ببخشید اشتباه منفی دادم،
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    35 13
    آقای سمیر اگر بوشهر جز ایران نبوده جز کجا بوده
  • ایرج IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    16 5
    ‌تاریخ‌را‌بدون‌مدرک‌وسند‌نمی‌توان‌نوشت‌‌با‌تعصب‌نمی‌توان‌مطابی‌در.ذهن‌مردم‌جا‌داد‌بلاخره‌روزی‌حقیقت‌روشن‌میشود‌قدمت‌این‌آثار‌توسط‌باستان‌شناسانمورد‌کاوش‌قرار‌گرفته
  • خسرو خوبان IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    29 5
    این قبر درمنطقه ما پشت پر بنام گور دختر واقعیت داره وکلی طلاداخلش بوده سرقت رفته والانم شده جای گوسفند وخروس چون اطرافش مسکونی شده
  • سینا IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    30 18
    متأسفانه به خاطر اینکه کشور ما از تاریخ با شکوه خودش فرار میکنه، این آثار تاریخی همین جوری رها شده و در حال نابود شدنه، در صورتی که اگه در کشور های خارجی بود اینقدر بهش رسیدگی میکردن و ازش فیلم درست میکردن، که بشه باهاش سالانه هزاران گردشگر رو جذب کرد، مگه چند تا کشور مثل ایران وجود داره که این تاریخ رو داشته باشن، افسوس
  • ایرانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    35 27
    ازابتدابوشهرهم جزایران بوده....جالب اینکه بدونیداستان بوشهربا استان فارس وخوزستان منطقه وسیعی راتشکیل میدادندبنام پارسوماش کهتایاسوج کنونی پیش میرفت جالبتراینکه بخش وسیعی ازاستان بوشهرمردمانش ازلرتباران هستندمخصوصا منطقه دشتستان که اگرازمردان مسنترشان بپرسی کاملا تایید میکنند....لطفا ترکها دیگه بیخیال هخامنشیان بشن
  • حسین عالیشوندی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    11 13
    با تشکر از کسانی که به توضیح این اثر ارزشمند پرداختند.. اسم واقعی منطقه ای که این اثر درآن واقع شده... دشت بز پر می باشد که گویا به خاطر بزهای کوهی که قدیم در آنجا فراوان بوده می باشد.. راه خیلی راحت و سریع تر برای رفتن به این دشت و بازدید گور دختر از شهرستان فراشبند که در جنوب غربی استان فارس و نزدیک کازرون واقع شده میباشد.. از فراشبند وارد جاده بوشهر که بشین.. در ادامه از روستای پهناپهن و قنات باغ که بگذریم از یک مسیر 5 دقیقه ای خاکی عبور کرده وارد جاده کوهستانی و آسفالت زیبای دشت بز پر میشوید... علاوه بر گور دختر چندین بنای تاریخی دیگر در این دشت خوش آب و هوا و زیبا از جمله کوشک اردشیر نیز وجود دارد.. با آرزوی سلامتی برای همه شما
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    27 25
    کوروش بزرگ زاده منطقه لر بوده و همجنین شوش و همدان که پایتخت هخامنشیان بودن مناطق لر نشین بودن و هستن. اگر توجه کرده باشید بیشتر آثار باستانی و همچنین گنج ها و دفینه های باستانی هم بیشتر در این مناطق لر نشین هستن. بعضی از اقوام ایران اصلا در ان زمان وجود نداشتن و در اثر یورش وارد این خاک شدن و الانم چون خون ایرانی در رگ ندارن دشمن ایران و کوروش هخامنشی سند ایرانی بودن ما هستن
  • نادر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    18 5
    بابا ول أين تعصبات رو، پس منم مدعى بشم كورش كرمانى بوده خخخ، مهم تاريخ مملكت عزيزمونه كه بايد پاس داشته بشه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 14
    فکر کنم مطلب اشتباه زدین اگه گفته بودین مقبره دختر کورش کبیر هست به ‌واقیت نزدیک تر بود. مقبره کورش در ۶۰ کیلو متری شهرستان مرودشت استان فارس قرار دارد
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    3 1
    سلام این گور برا دخترا درست شده
  • حمید IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    9 6
    حالا چه اهمیتی داره؟؟ گذشته را رها کن. به فکر آینده باش( ابی )
  • مانی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    18 5
    من میگم تمامش اشتباس
  • تورک هستم IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    32 28
    من خودم تورکم ولی فکر نمی‌کنم هخا منشیان تورک بوده باشن . کوروش حتما وجود داشته . و از فرهنگ و ادبش بر میاد که لر بوده باشه نه هیچ قوم دیگه ای . چون لرها الانم که الانه دارای صفات بسیار قابل ستایش هستند . و اصیل‌ترین قومیت ایران هستند. همونطور که در مقابل اسکندر ایستادند در مقابل اعراب هم مقاومت کردند . هنوزم که هنوزه دشمن شماره یک اعراب جاهلی هستند.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      16 12
      شما لور هستی نه تورک‌😂
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 2
    حالا چرا شما به سر کله خود میزنی نمی تونی برادرانه باهم هماهنگ باشی حرف هم تو سرشان نمی ره شماها بجای نخواهید رسید
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    18 28
    اولا جعلی وجود ندارد هخامنشیان وکوشش اگر جعلی فرض کنید باید تمدن مصر ایلام بابل راهم جعلی فرض کرد ،چون اونایی که تمدن مصر وبابل وایلام وسوم رابه جهان معرفی کرده اند هم اونا نیز تمدن هخامنشیان را به جهان معرفی کرده اند آثار وسکه ها وبلاگها وهرچه ی که امروز از آثارهخامنشیان هست با تجزیه وتحلیل شیمیایی قدمت آنها را معلوم کرده اند سنگ نبشته ها از کورش که وجود دارد می گوید من ایرانی هستم از قوم پارس ،اون بی سوادی که دانش وعلم باستان شناسی ندارد بهتر است بر دانایی خودبیفزاید
  • علیرضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    29 35
    قبر خود کورش هنوز پیدا نشده چجوری قبر جدش پیدا کردید😂😂😂 به خدا ساقیتون حلال خوره😂😂 حالا بعضیا میان میگن زنده شو بابا کوروووشش😂😂
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      11 13
      کورش بچه ایذه درخوزستان می باشد
    • علی IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      5 13
      تو گوگل فقط بزن کوروش بزرگ میاره
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    27 21
    درودخدابرکورش بزرگ دوست دارانش
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    13 3
    عجیب هست برای من که یه عده با مغزهای نخودی خودشون می‌پرسند چیش پیش جد کوروش بزرگ چه ربطی به بوشهر داره؟ بله، اما از خودشون نمی‌پرسند که مگر ابن سینا اصالتی همدانی داشته، در زمانهای نه چندان دور اگر شخصی فوت می‌کرد همانجا او را دفن می‌کردند و در این زمینه مقام شخص نمی توانسته تاثیر گذار باشه.
  • دخو IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    18 3
    برخی نظرات رو خوندم و باعث افتخاره که هشتاد میلیون مورخ و باستان شناس و صاحب نظر داریم.
  • Mehrdad IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    15 20
    درود بر مردمان پارسی
  • شیادهی IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    10 2
    متاسفم از این جمعیت نژادپرست و تفرقه افکن در بین ایرانیان و در بین بشریت!!!!!؟؟؟؟
  • جواد IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    7 6
    این همه چرندیات از کجا میاری آخه دلامصب
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    10 6
    ما ایرانی ها همیشه هممون ایرانی بودیم و هستیم من فارسم عاشق ترک و لر و بلوچو زابلی و عرب و مازنی و ترکمن و تمام ایرانی ها هیچ وقت از هم جدا نشیم داریوش و کوروش و ... برای همه ی ما ایراااانی ها هستند و افتخار میکنم که ما همه یکی هستیم و صاحب همه ی خاکمون از آذربایجان تا جزایر سه گانه همیشه وقتی کنار هم بودیم امثال کوروش بوجود اومدند و الی ایران هیچ ناریخی نمی داشت .
  • Aaa IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    3 2
    این همه تاریخ دان تا بحال یکجا ندیده بودم!😳
  • سیروس GB ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    3 15
    دوستان تاریخ واجداد خودمون رو با هرمرام ومسلکی هستیم احترام بزاریم . دوستانی که منکر تاریخ این کشور هستید .‌اگر اجداد ما نبودن الان اب وخاکی نبود که شما تریبون دست بگیری وعلیه اجداد خودت شعار بدی .‌
  • کورش IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    4 16
    اصالت ایران لرهست وکورش لرهست بدرود
  • بختیاری IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    7 15
    سلام بتاریخ باستان وکوروش کبیر سلام ب زردشت
  • ایران IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    13 4
    زنده باد ایران و تاریخ ،فرهنگ وشکوهش زنده باد لر، کرد، آذری، ترک ، بلوچ، مازنی، ترکمنی، عرب، زنده باد شیراز، اصفهان، خراسان، خلیخ فارس ، خزر،دماوند زنده باد نوروز، مهرگان، یلدا ، چهارشنبه سوری
  • فرونزی UA ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 3
    این دشت پشت پر یا بزپر نامیده می‌شود. که بین شهرستان های برازجان و خورموج از استان بوشهر و همچنین شهرستان فراشبند از استان فارس واقع شده. که شدیدا احتیاج به مرمت و‌ نگهداری دارد ی حقیقت دیگه: اصیل ترین و قدیمی ترین مردمان کشور ایران لرها هستند. تقریبا همه و صددرصد سرداران بزرگ و پادشاهان هخامنشی و ساسانی از همین لرها بوده اند. همچنین لرها قسمتی از فارسها هستند.و ما فارسها هم‌ قسمتی از لرها هستیم. یعنی بررسی دقیق کنیم متوجه میشیم که فارسها و لرها یکی هستند
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 2
    سلام کورش مرد رفت ولش کنید اینقدر هم که میگن درست وحسابی نبوده ازش بت نسازید
    • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      کوروش یکی از خوشنام ترین و بهترین پادشاهان ایرانه که کار های بزرگی برای ایران کرده و نماد اصالت و عظمت ایرانه. من موندم از تخریب همچین مرد بزرگی چی نصیب بعضی ها میشه؟!‌‌
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 2
    اجداد کورش کبیر همه ساکن قمشه قدیم یعنی قومشاه واقوام شاه درآن زمان وشهر ستان شهرضای کنونی
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 3
    شتر در خواب بیند پنبه دانه . در همه‌ی دنیا کوروش کبیر را بنام فارس ایرانیان میشناسند نه لر و نه ترک
  • DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 1
    درسته که باید گذشته خودمون رو بدانیم و بهش افتخار کنیم اما نه با تحریف تاریخ. یقینا قبر کورش در پاسارگاد نیست و از تقریبا زمان رضاخان توسط یک انگلیسی پاسارگاد رو قبر کوروش نامید و تا قبل از این آنجا مقبره مادر سلیمان بوده.
  • فرهام IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 1
    لطفا تا مادر کورش هم لر نشده دست بردارید
  • ناشناس IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    خود مقبره کوروش تا همین صد سال پیش به اسم مقبره مادر حضرت سلیمان بوده این گور هم طبق روایت خودتان صد سال قبل از کوروش بوده که فاصله تاریخی با عقل جور در نمیاد اینها همش جعلیاته
  • عطا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 7
    الان هم حساب کنید تمام کارهای مهم دست ترکها هست و خواهد بود ترکها از زمان پیامبر بوده وترک به معنی زیبا هست والان هم اگه دقت کنید واقعا ترکها زیباترین قوم ایران هستن وچون کورش هم زیبا بود حتما ترک بوده
  • مش کاظم IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 3
    کوروش درجای بین ایذه ومسجدسلیمان در منطقه دشت گل متولد شده است وازآنجاکه پدربزرگش حکومتش درخوزستان ودرشهرایذه بوده است اورا را باید فردی لر یابختیاری خواندچرا که ایذه مهدتمدن بین النهرین میباشدچرا که سنگ نگاره ها وکتیبه های سنگی که دراین شهر وجود دارد بیانگر این است که این شهر از نظر باستانشناسان ایرانی مهد تمدن ایران میباشد
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 3
    آقای اهورامابه عنوان ترک،به تاریخ تمام دنیااحترام میگذاریم،شمامتاسفانه،خودتون تافته جدابافته میدانیدماقشقاییهابودیم،که انگلیس بالشکرش به خلیج فارس ریختیم،یک مشت تاریخ نویس بیتاریخ ماراازنسل مغولمینامندماقدمت ۱۰هزارساله داریم،درخت بی‌ریشه نیستیم،که بالرزشی کنده شویم،بروعقبه خودتوببین کجایی بوده ای؟
    • ترک قشقایی،رحیمی قره میر شاملو IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      درود به شرفت ❤ساغول👏🏻👏🏻🌺🌹ایلم قشقایی 🌹🌹🌺🌺🌺❤❤❤
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 0
    شما عزیزان همه نظر دادید ترک و عرب و فارس همه ایرانی هستیم ولی طبق تاریخ ترکان بعد از حمله سلجوقیان و تأسیس حکومت سلجوقیان به وجود آمده است ودر دوره هخامنشی جزو ایران نبوده آمد با احترام به همه
  • دلیرپور IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 2
    هخامنشیان در زمان مادها در کنار برازجان مستقر بوده اند و کاخ بردک سیاه هم در آن زمان و قبل از تخت جمشید ساخته شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید