در این منطقه گونه‌های جانوری متعدد و بسیاری مشاهده می‌شود و زیباتر از همه، سنجاب ایرانی است که در سکوت متین جنگل، با شیطنت‌هایش، شور کودکی را یاد آور می‌شود.

آیا به روستای نوین اورامان سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، روستای نِوین با عمری نزدیک به نه قرن نگین سبزی بر انگشتر منطقه اورامان است که طبیعت بکر و مردمان مهمان ‌نواز آن بهترین خاطرات را در یاد گردشگران به یادگار می گذارند. روستا میان دره‌ای قرار دارد که باغ‌ها و جنگل‌های سرسبز بلوط حاشیه آن را فرا گرفته است.

نوین، روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است. هوای معتدل کوهستانی در این دیار ۷۰ هزار نفری شور و هیجان دیگری دارد و چشمه های فراوان، زایش هر لحظه را، گونه ای به تصویر می کشد که همیشه به یاد می ماند و عطش برای سیراب شدن از سراب های آن دائمی است. گیاهان دارویی این منطقه از چنان گستردگی زیادی برخوردار است، که نیاز به مصرف داروهای شیمیایی را در بین مردمان این دیار به حداقل رسانده است. درخت های پهن برگ بلوط و پسته وحشی نیز، از گونه های بسیار زیبای طبیعت را بر لوح این سرزمین حک کرده است. در این منطقه گونه های جانوری متعدد و بسیاری مشاهده می شود و زیباتر از همه، سنجاب ایرانی است که در سکوت متین جنگل، با شیطنت هایش، شور کودکی را یاد آور می شود. گل های نیلوفر کبود (زرد) در کنار سراب ها مخیله بیننده را تا جنون زیبا دوستی پیش می برد. نوین با فاصله ۱۶۶ کیلومتری از مرکز استان کردستان، ۸۸۰ سال قدمت و وسعتی برابر ۴۵۰ هکتار دارد.

موقعیت جغرافیایی

روستای نوین در منطقه هورامان استان کردستان شهرستان سروآباد در جنوب کوههای کوسالان و در کنار رودخانه سیروان و در همسایگی روستاهای سلین و کلجی ما بین دره‌ واقع شده است.  تابستانهای گرم و معتدل دارد و زمستانهای آن در بسیاری از سال‌ها سرد است.

زبان و فرهنگ

مردمان این منطقه با گویش هورامی تکلم می‌ کنند و ازدواج‌ هایشان به صورت بومی محلی است. غذاهای بومی و محلی از کلانه، ولوش‌، گیواوله، ماشله ‌ینه و غیره برگرفته از تولیدات دست خود مردمان این دیار از تنوع بالایی برخوردار است.

صنایع دستی و اقتصاد

مردمان این دیار از زن و مرد در کنار تلاش در زمین‌ های کشاورزی، دامداری و باغداری، در زمینه تولید صنایع دستی نیز فعالیت می‌ کنند و گیوه‌ بافی و خیاطی جزء جدایی ناپذیر از زندگی آنان است.

مسیر دسترسی

روستا از نظر راه‌های ارتباطی دارای جاده شوشه ماشین رو است و هر گردشگری جهت بازدید و دیدن مناظر طبیعی و معماری زیبای روستا می تواند به روستا سفر نماید. بدلیل قرار گرفتن در فاصله بین شهرهای مریوان و پاوه شرایط سفر به این روستا آسانتر صورت می گیرد. یعنی در روزهایی که امکان تردد از جاده اورامان تخت ممکن نباشد با خیال راحت (استفاده از ماشین شاسی بلند) می توان مسیر پاوه را انتخاب نموده و به شهر دسترسی پیدا کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JP ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    سلام اعتبارهرمتنی باتصویرمربوطه کامل میشود
  • رستگار IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    سلام ،من که رفتم لذت بردم فصل بهار رو بهتون توصیه میکنم با کوه های سربه‌فلک کشیده و پوشیده از بلوط و رودهای روان و جاری که هر طچی بگم کم گفتم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید