کوسه‌ها به خاطر حرکت ظاهرا بی‌وقفه‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند.

کوسه‌ها می‌خوابند، حتی زمانی که هر دو چشمشان کاملا باز است!

در حالی که کوسه‌ها به این شهرت دارند که همیشه در حال حرکت هستند، برخی از آنها واقعا استراحت می‌کنند.

به گزارش سلام نو، به نظر می‌رسد که کوسه‌های تخته‌کشی، یا کوسه‌های فرشی که در نیوزیلند شناخته می‌شود، می‌خوابند، البته با چشمان باز.

کوسه‌ها به خاطر حرکت ظاهرا بی‌وقفه‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند. تعداد انگشت شماری از گونه‌های کوچک مانند کوسه‌های سفید بزرگ حتی برای نفس کشیدن باید شنا کنند. با این حال، همه این حرکت‌ها مانع از استراحت کوسه‌ها نمی‌شود. خواب در سراسر قلمرو حیوانات خود را به شیوه‌های عجیب و غریب بسیاری نشان می‌دهد، مانند پرندگانی که مغزشان نیم‌درنگ می‌خوابد یا خفاش‌هایی که تقریبا هر ساعت از روز خود را به چرت زدن می‌گذرانند.

محققان تأیید می‌کنندکه کوسه‌های تخته‌دار، یک کوسه شب‌زی کوچک بومی نیوزیلند، به نظر می‌رسد در طول دوره‌های آرامش می‌خوابند و گزارش می‌دهند که متابولیسم و ​​وضعیت بدن آن‌ها به طور قابل توجهی در طول این دوره‌های استراحت تغییر می‌کند.

با این حال، آنها در یک تماس خزنده، چشمان خود را برای بسیاری از آن باز نگه می دارند.

مطالعه جدید از این فرضیه حمایت می‌کند که یکی از دلایلی که موجودات زنده ممکن است خواب را تکامل دهند، ابزاری برای حفظ انرژی است.

سال گذشته توسط همین گروه از محققان مستقر در نیوزیلند و استرالیا، کوسه‌های تخته‌کشی به عنوان خواب‌آور شناسایی شدند. این کوسه‌ها جزو آن دسته از کوسه‌هایی نیستند که برای نفس کشیدن شنا می‌کنند، آنها در کف اقیانوس آویزان می‌شوند و آب را روی آبشش‌های خود پمپ می‌کنند. تیم دریافتند که اگر کوسه‌ها برای مدت طولانی ساکن باشند، تحریک آنها به حرکت دشوارتر بود و نشان می‌دهد که آنها در واقع خواب بودند.

کریگ رادفورد، استاد علوم دریایی در دانشگاه اوکلند و نویسنده مقاله جدید، گفت: این بار، محققان به دنبال مقایسه متابولیسم کوسه‌ها در این دوره‌های آرامش بودند که بیش از پنج دقیقه ثابت می‌ماند. ، با زمانی که آنها برای دوره‌های کوتاه‌تری استراحت می‌کردند و زمانی که به طور فعال شنا می‌کردند. آنها از یک مخزن مخصوص ساخته شده با ابزاری استفاده کردند که به آنها امکان نظارت بر میزان اکسیژن مصرفی کوسه‌ها را می‌داد، راهی برای اندازه‌گیری غیر مستقیم متابولیسم. هفت کوسه هر کدام ۲۴ ساعت را در مخزن گذراندند و محققان دریافتند که این حالت‌ها در واقع کاملا متفاوت هستند.

دکتر رادفورد می‌گوید: "آنها در هنگام خواب وضعیت متابولیک بسیار کمی از خود نشان می‌دهند، در مقایسه با زمانی که در حالت آماده‌باش هستند یا در اطراف مخزن کار می‌کنند".

از نظر تکاملی، خواب یک رفتار تا حدودی مرموز است، زیرا تصور اینکه چه چیزی می‌تواند آنقدر برای ارگانیسم مفید باشد که مرتبا فرصت تغذیه، جفت گیری و فرار از دست شکارچیان را از دست بدهد، دشوار است. تا آنجا که می توانیم بگوییم بسیاری از موجودات پیچیده، کمتر و یا هرگز وارد دوره خواب نمی‌شوند. یک فرضیه این است که خواب به عنوان راهی برای صرفه جویی در انرژی ظاهر می‌شود: اگر حرکت نکنید، کالری کمتری مصرف می‌کنید. برخی حتی گفته‌اند که توانایی داشتن خواب بهتر در شب به انسان‌های اولیه کمک کرد تا به انسان خردمند تبدیل شوند. در مورد این کوسه‌ها، به نظر می‌رسد که به آنها اجازه می‌دهد تا با صرف انرژی کمتری زندگی کنند.

محققان دریافتند که کوسه‌ها اغلب در هنگام خواب وضعیت صافی در کف مخزن به خود می‌گیرند، مشابه حالتی که سایر حیوانات هنگام خواب به حالت خم شدن یا دراز کشیدن قرار می‌گیرند. اما آنها شیفته کشف این موضوع شدند که کوسه‌ها به خود زحمت نمی‌دهند که دائما چشمان خود را برای چرت زدن ببندند و گاهی اوقات در طول دوره‌های استراحت هوشیار، چشمان خود را می‌بندند. این تیم فکر می‌کند که کوسه‌ها ممکن است چشمان خود را به عنوان واکنشی به نور روز ببندند، نه برای تسهیل خواب.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید