معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

موافقتنامه ایران و اتحادیه اوراسیا در آستانه نهایی شدن

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، علیرضا پیمان‌پاک با بیان این خبر گفت: در این دور از مذاکرات که هیاتی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آن حضور پیدا کرده بود، نمایندگان دستگاه‌های مختلف با هدایت سازمان توسعه تجارت ایران مذاکرات سه روزه خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد انجام دادند. نمایندگان پنج کشور عضو اوراسیا  شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس از طریق ویدیو کنفرانس در مذاکرات مشارکت داشتند. 

 وی ادامه داد: مذاکرات از صبح دوشنبه تا چهارشنبه ادامه پیدا کرد و در طول این مذاکرات نمایندگان دستگاه‌ها از ایران و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۹ فصل از این موافقت‎نامه را مرور کردند و موارد اختلافی را مورد بررسی مجدد قرار داده و توافق لازم در اکثر موارد به عمل آمد.

 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه موارد اختلافی معدودی باقیمانده که طرفین پس از انجام مشورت‌های داخلی  در دور بعدی راجع به آنها تصمیم‌گیری خواهند کرد، اظهار داشت: در این دور از مذاکرات برای اولین بار فهرست‌های کالایی اولیه دو طرف مرور و مبادله شد و بنا شد در دور بعدی جزئیات فهرست‎های کالایی مورد بحث و تبادل نظر بیشتر قرار گیرد.

 به گفته پیمان‌پاک، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی  که پس از سه سال مذاکره سر انجام در ۲۷ اردیبهشت سال ۹۷ به امضا رسید  پس از تصویب مجالس طرفهای توافق از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده است. این موافقت‎نامه ۳ ساله است و تا آبان ۱۴۰۱ اجرایی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در این موافقت‌نامه پیش‌بینی شده بود مذاکرات بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا برای تبدیل موافقت‌‎نامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد  از ۵ آبان‌ سال ۱۳۹۹ آغاز شود، تصریح کرد: بیش از یک سال است که سازمان توسعه تجارت ایران مذاکرات خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز کرده و در دور مذاکراتی که در تهران برگزار شد، در طول ۲۳ تا ۲۵ اسفندماه متن موافقت‌نامه تجارت آزاد تا حد زیادی نهایی شد و دو طرف لیست‌های کالایی خود را با هم مبادله کردند.

وی افزود: مقرر شد مذاکرات با جدیت ادامه پیدا کند و پیش از اتمام سال میلادی جاری به اتمام برسد. همچنین دور بعدی مذاکرات بناست در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با حضور هیات ایرانی در اردیبهشت سال آتی برگزار شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید