طبق گفته معاون گردشگری کشور، یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور از ابتدای آبان تا ۲۰ اسفند سال جاری به کشور وارد خواهند شد.

به گزارش سلام نو به نقل از مجله گردشگری کجارو، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی خبری، برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را در نوروز ۱۴۰۱، برای اصحاب رسانه تشریح کرد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی خبری، برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را در نوروز ۱۴۰۱، برای اصحاب رسانه تشریح کرد

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در نشست خبری رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در محل وزارت متبوعه برگزار شد، در ابتدا به تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته برای مدیریت موج سفرهای نوروزی پرداخت. در ادامه نیز سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه درباره دغدغه‌ها و مسایل حوزه گردشگری پاسخ داده شد.

ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی از ابتدای آبان به ایران

معاون گردشگری کشور از ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور از ابتدای آبان تا ۲۰ اسفند سال جاری به کشور خبر داد. علی‌اصغر شالبافیان در این رابطه گفت:

در ماه‌های اخیر که دغدغه‌های مرتبط با کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرد و  بعد از بازگشایی مرزها با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، باید تمهیدات لازم را برای توسعه گردشگری می‌اندیشیدم. با توجه به اینکه هنوز وضعیت بیماری کاملا مشخص نبود، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که علاوه بر آمادگی برای ارائه خدمات سفر، نباید به ترغیب سفر می‌پرداختیم. در همین ارتباط ستادهای استانی اجرایی خدمات سفر از آبان ماه امسال آغاز به کار کرد و در برخی از استان‌ها استانداران ماموریت‌های ستاد را پیگیری کردند و این موضوع با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر کشور تقویت شد. اکنون در سطح شهرستان و حتی دهیاری‌ها شاهد فعالیت بسیار خوب ستادهای اجرایی خدمات سفر هستیم.

۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ رکورد رزرو ۸۰ درصدی زدند

شالبافیان ادامه داد:

یکی از موضوعاتی که در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم، اطمینان‌بخشی سفر است که در همین راستا، کارکنان تاسیسات گردشگری ملزم شدند تا حتما دو دز واکسن را تزریق کنند. ضمن اینکه تمام تاسیسات گردشگری ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی و نصب آن در محل تاسیسات گردشگری شدند.

معاون گردشگری کشور در ادامه با اشاره به تقویت صنعت گردشگری  اضافه کرد:

از ابتدای آبان تا ۲۰ اسفند یک میلیون گردشگر ورودی به کشور داشتیم که نشان از توسعه صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر دارد. این در حالی است که خوشبختانه در دولت سیزدهم و نیز از سوی مجلس، شاهد حمایت بسیار خوبی از این صنعت هستیم.

شالبافیان اضافه کرد:

تصویب تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها و شناورهای دریایی، حمایت از فعالان گردشگری و صنایع دستی در قالب تبصره ۱۸، تلاش برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در سطح دنیا و… از مهم‌ترین اقدامات صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر است.

۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به حوزه اقامتی

شالبافیان در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره خسارت‌های کرونا به صنعت گردشگری گفت:

در حوزه اقامتی متاسفانه شاهد این هستیم که کرونا ۳۰ هزار میلیارد تومان به این صنعت آسیب وارد کرده است.

او به سند تحول گردشگری اشاره کرد و افزود:

رویکرد اصلی که سند تحول گردشگری دنبال می‌کند، توجه به بازارهای گردشگری در کشورهای همسایه است؛ اما نقطه ثقل این صنعت تقویت همکاری‌ها با ذی‌نفعان و فعالان گردشگری است.

شالبافیان ادامه داد:

عمده ورود گردشگران خارجی از کشورهای همسایه بوده است؛ اما با توجه به علاقه‌مندی فعالان برای احیای بازارهای گردشگری از کشورهای غیر همسایه نیز تقاضاهای خوبی داریم. در همین ارتباط، توجه و برنامه‌ریزی ما به محصولات گردشگری دارای مزیت است که می‌تواند به تحریک بازار گردشگری کمک کند.

او افزود:

احیای مسیرهای جدید در حوزه گردشگری خارجی یکی دیگر از برنامه‌های ما است، ضمن اینکه معرفی شایسته ایران یکی دیگر از اولویت‌های ماست که با پیگیری‌های این وزارت‌خانه و همکاری مجلس، هزینه‌کرد افراد حقیقی برای تولید محتوا به زبان‌های خارجی به‌عنوان هزینه کرد مالیاتی قابل قبول است.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره تسهیلات حمایتی از صنعت گردشگری خاطرنشان کرد:

در حوزه زیرساخت‌های گردشگری یک فعالیت مناسبی را شروع کردیم که در همین ارتباط ۱,۲۷۵ میلیارد تومان به تامین زیرساخت‌ها اختصاص یافته است. ضمن این‌ که دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و چهار هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این وزارتخانه برای اقامت گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ یادآور شد:

درباره نوروز اقدامات خوبی انجام شده است. در حوزه اقامت اگرچه بر اساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا، اولویت با اقامتگاه‌های رسمی است؛ اما در صورت تشخیص شرایط خاص این اجازه به استانداران داده شده است تا از سایر اقامتگاه‌ها مانند اقامتگاه‌های آموزش‌وپرورش و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده شود.

سفر نباید به محیط‌زیست آسیب برساند

شالبافیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها از آسیب‌ها به محیط زیست در طول سفر گفت:

یکی از موضوعاتی که به همه استان‌ها ابلاغ کردیم و همه موظف به رعایت آن هستند، این است که سفر هم‌وطنان برای محیط زیست باید حداقل نگرانی را به وجود آورد، صیانت از محیط زیست امری لازم است و همه باید به آن توجه داشته باشند.

او در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره معرفی تهران به‌عنوان مقصد سفر، یادآور شد:

اعتقاد ما هم همین است که یکی از ظرفیت‌های گردشگری و سفر تهران است و اینکه تهران به‌اندازه کافی معرفی نشده کاملا درست است،‌ با توجه به این امر مهم، اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران کتاب مسیرهای گردشگری تهران را منتشر و رونمایی کرده؛ همچنین با همکاری شهرداری تهران، اماکن بسیار خوبی برای میزبانی از گردشگران تهرانی تدارک دیده شده است و بازارچه‌های صنایع دستی نیز در نقاط مختلف تهران در نوروز ۱۴۰۱ راه‌اندازی خواهد شد.

توسعه گردشگری، تکلیف شورای برنامه‌ریزی و توسعه

شالبافیان همچنین به اهمیت توجه به حوزه گردشگری در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود:

یکی از اتفاقات بسیار خوبی که رخ داده، این است که شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف شدند تا توسعه حوزه گردشگری را در اولویت قرار دهند. به اعتقاد ما یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی در هر استان حوزه گردشگری است و مدیران کل ما در استان‌ها باید این موضوع را در سال آینده به‌صورت جدی پیگیری کنند.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اقامت در کلاس‌های درس اظهار کرد:

مصوبه ستاد ملی کرونا این است که اقامت فقط در اقامتگاه‌های رسمی مجاز است؛ اما در شرایط اضطراری تشخیص این موضوع با استانداران است که می‌توانند از سایر اماکن اقامتی استفاده کنند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال دیگری درباره ارائه خدمات به مسافران استان‌های جنوبی کشور، گفت:

کشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری که با شیوع کرونا فعالیت نداشتند، با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی فعالیت خود را مجددا آغاز خواهند کرد. ضمن اینکه با همکاری وزارت راه و شهرسازی آموزش لازم به کارکنان این شناورها داده شده است.

اجازه نمی‌دهیم افرادی سیمای گردشگری را خدشه‌دار کنند

شالبافیان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تخلف احتمالی برخی از شرکت‌های مسافرتی در نوروز و احتمال هرج و مرج با آغاز سونامی سفر در نوروز ۱۴۰۱، گفت:

اگر کسی تخلف کند و ما مطلع بشویم و برخورد نکنیم، طبیعی است که به مهم‌ترین وظیفه  خود عمل نکردیم. ما اینجا هستیم که از حقوق مردم صیانت کنیم. اجازه نخواهیم داد اندک افرادی سیمای فعالان گردشگری را خدشه‌دار کنند. نظارت‌های ما تقویت شدند و تیم‌های نظارتی وزارتخانه افزایش یافته‌اند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش هزینه‌های سفر اضافه کرد:

ما یک افزایش چشم‌گیر در هزینه‌های صنایع در سال‌های اخیر داشتیم که یکی از آن‌ حوزه‌ها صنعت گردشگری است. افزایش هزینه‌ها در سایر صنایع، معلول افزایش هزینه‌های سفر در حوزه گردشگری است‌. یکی از محورهای سند تحول گردشگری کمک به در دسترس قرار گرفتن سفر است که می‌تواند به ارزان‌سازی سفر کمک کند.

او خاطرنشان کرد:

ارزان‌سازی سفر البته نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است. پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز ۱۳۹۸ که نوروز قبل از شیوع کرونا بود، ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ رکورد رزرو ۸۰ درصدی زدند

آماده‌سازی ۱۵۳ پایگاه برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱

فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی از آماده‌سازی ۱۵۳ پایگاه برای اجرای برنامه‌های نوروزی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. مدیرکل امور پایگاه‌ها در ادامه نشست خبری رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر، با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن‌های نوروزی در پایگاه‌های سراسر کشور، گفت:

موضوع آماده‌سازی پایگاه‌ها و موزه‌ها را از مدتی قبل آغاز کردیم و برای حضور گردشگران آمادگی کامل داریم، ۲۵۳ پایگاه ملی و جهانی میزبان گردشگران نوروزی خواهند بود. در این راستا، ۶۰ نقطه شامل پایگاه‌های ملی و جهانی و موزه‌ها به‌عنوان پایلوت برگزاری مراسم نوروز در کشور انتخاب شده است.

عزیزی ادامه داد:

۱۵ اسفند روز درختکاری در پایگاه‌ها و موزه‌ها گرامی داشته شد، در روز  ۲۰ اسفند نیز پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی، پایگاه و موزه‌ها را انجام دادیم و برای میزبانی از گردشگران کاملا آماده هستیم.

معرفی روستاهای کمتر دیده‌شده در فضای مجازی

حسن میثمی، مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی، معرفی روستاهای هدف گردشگری و کمتر دیده شده از طریق فضای مجازی را از جمله ماموریت‌های در حال انجام عنوان کرد. وی در سخنانش، آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین نشاط‌آوری را از جمله سیاست‌های رسانه‌ای وزارتخانه طی ایام نوروز عنوان کرد.

همچنین مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی با ابراز  امیدواری نسبت به ایجاد فضای بانشاط و شاد برای مردم در ایام نوروز، افزود:

تمام تلاشمان این است که خاطره خوبی برای مردم از نوروز ۱۴۰۱ به یادگار بماند.

میثمی همچنین بر اهمیت اتحاد میان رسانه‌ها و وزارت‌خانه طی این ایام تاکید کرد.

۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ رکورد رزرو ۸۰ درصدی زدند

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت:

معرفی روستاهای مقصد گردشگری و روستاهای کمتر دیده شده از طریق فضای مجازی از جمله موارد در حال انجام است.

او با اشاره به همکاری حداکثری صدا و سیما، افزود:

هماهنگی‌ها نیز با صدا و سیما انجام شده که در روزهای های آتی تیزرها پخش می‌شود. همچنین اداره‌کل استان تهران برای همکاری مشترک با شهرداری تهران ورود جدی کرده است و به‌زودی بیلبوردهای نوروزی در سراسر شهر نصب می‌شود.

رکورد رزرو ۸۰ درصدی ۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از رزرو ۸۰ درصدی ۶ استان کشور برای نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار قبل از آغاز موج سفر، میزان رزرو برآورد و در هر استان حجم مسافران ورودی تخمین زده شده است. استان‌های بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندان، هرمزگان و یزد بالاترین میزان تقاضا برای رزرو در اقامتگاه‌های مجاز و رسمی را داشته‌اند. 

فاطمی در ادامه سخنانش افزود که:

البته طبیعی است که این استان‌ها به‌دلیل آب‌وهوا و البته تنوع جاذبه‌های گردشگری و امکانات از تقاضای بالایی برخوردار باشند و حتی میزان اشغال این استان‌ها از مرز ۸۰ درصد نیز عبور کرده است. از طرفی، میزان رزرو برخی از شهرها از سطح پیش‌بینی‌شده پایین‌تر است؛ ازاین‌رو، توصیه ما سفر به این استان‌ها از جمله البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، کرمان و... است.

طبق گفته‌های مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، استان تهران پایین‌ترین میزان رزرو را در سطح کشور داشته و ازاین‌رو، معرفی جاهای دیدنی تهران برای جذب گردشگر ضرورت دارد. فاطمی در ادامه سخنانش به برنامه‌های متنوع نوروزی در سطح استان تهران اشاره و به تغییر جایگاه تهران به مقصد گردشگرپذیر از گردشگرفرست تاکید کرد.

فاطمی درباره اشباع ظرفیت پذیرش مسافر در برخی از شهرها و معرفی شهر جایگزین نیز چنین گفت:

برای مثال، اگر در بندرعباس ظرفیت تکمیل شد، از شهر همجوار دیگری برای اقامت استفاده شود یا درباره کاشان بتوان آران و بیدگل را جایگزین کرد.

ارائه خدمات نوروزی سامانه ۰۹۶۲۹ به گردشگران داخلی و خارجی

همچنین طبق گفته مدیران وزارت میراث فرهنگی شماره تلفن ۰۹۶۲۹ و اپلیکیشن سامانه نظارت بر خدمات سفر به‌منظور ارتباط آنلاین گیرندگان خدمات حوزه گردشگری با اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر راه‌اندازی شده است. به کمک این سیستم مشکلات و شکایات مرتبط با نحوه عرضه خدمات به گردشگران به‌صورت آنلاین بررسی و در صورت معتبر بودن شکایات مطرح شده هماهنگی های لازم به‌منظور بهینه‌سازی ارائه خدمات انجام می‌شود.

۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ رکورد رزرو ۸۰ درصدی زدند

همچنین، سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ نوروز امسال در کنار ارائه خدمات به هموطنان و مسافران داخلی، به گردشگران خارجی نیز به‌صورت شبانه‌روزی به زبان انگلیسی خدمات ارائه می‌کند. پاسخگویی به تماس‌ها، رسیدگی به مسائل و مشکلات مسافران و گردشگران خارجی در امور مختلف اطلاعاتی و خدماتی از جمله ورود موقت و خروج گمرکی از تمامی مرزهای کشور از جمله فعالیت هایی است که کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی از گذشته تاکنون در سرفصل فعالیت‌ها و وظایف خود قرار داده است. در این راستا نوروز ۱۴۰۱ به‌منظور تسهیل در تردد گردشگران خارجی و رونق صنعت گردشگری در کشورمان، مسائل و مشکلات گردشگران خارجی در روزهای کاری و حتی ایام تعطیل به‌صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ بررسی و رسیدگی می‌شود.

مسافران و گردشگران خارجی در صورت مواجهه با هرگونه مشکلات گمرکی یا انتظامی، نیاز به خدمات امداد خودرو یا اطلاعات راه، آب و هوا، اقامت و... در هر نقطه از ایران می‌توانند با سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند و برای حل مشکل یا دریافت راهنمایی‌های لازم از تجارب و دانش تخصصی کارشناسان مربوطه به زبان انگلیسی بهره‌مند شوند.

گردشگران محل اقامتشان را قبل از سفر رزرو کنند

 مدیر کل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت تاسیسات گردشگری را وارد چرخه کرده‌ایم، تاکید کرد:

گردشگران محل اقامت خود را قبل از سفر رزرو کنند، همچنین به اطلاعیه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر توجه کنند.

فاطمی در ادامه افزود:

پس از نمایشگاه گردشگری، حوزه گردشگری داخلی نیز به ستاد وارد شد و نشست‌ها به‌صورت رسمی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شد.

او با بیان اینکه تلاش کردیم ظرفیت‌های اسکان را به حداکثر برسانیم، ادامه داد:

با توجه به تعطیلی دو سال گذشته بسیاری از تاسیسات گردشگری برای ورود به چرخه نیاز به بازسازی و مرمت داشتند، که این مهم انجام شد.

او با اشاره به ظرفیت و فعالیت‌های سایر دستگاه‌های عضو ستاد، گفت:

سعی شده از حداکثر ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده شود. حدود ۲۲۵ قطار مسافربری با ۲۲۴ هزار صندلی، ۲۶ هزار پرواز، ۱۲۴ اسکله گردشگری، دو هزار و ۸۴۰ شناور گردشگری، ۱۴ هزار و ۴۰۰ اتوبوس، ۲۴ هزار مینی‌بوس،، ۱۲۰۰ تیم بهداشتی، ۷۹۷ پایگاه امدادی در خدمت گردشگران خواهند بود.

فاطمی ادامه داد:

پایگاه‌های انتظامی ناجا در استان‌های مختلف تشکیل شده است و بیشترین تعداد پایگاه‌ها مربوط به ناجا است که در کنار آن پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال قرار دارد و ۷۹۷ پایگاه در کل کشور خواهیم داشت. همچنین هزار و ۵۵۰ تیم امدادی با امکاناتی که هلال احمر در اختیار گذاشته و هزار و ۲۰۰ تیم بهداشتی خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی همچنین درباره کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، گفت:

سامانه‌ای راه‌اندازی شده است و امسال علاوه بر ۸۹۰ پایگاه مرکز امداد خودرو برای اولین بار کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی اقدام به استقرار امدادرسانی برای خودروهای آفرود کرده است. همچنین سامان‌دهی و آموزش خودروهای آفرود از دیگر فعالیت‌های کانون است.

فاطمی اسکان و امدادرسانی را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده مطرح کرد و گفت:

سعی کردیم تمامی تاسیسات گردشگری را به چرخه بازگردانیم و  ظرفیت به سال ۹۸ بازگردانده شده است.

او به‌شکل‌گیری ۴۸۵ ستاد اجرایی سفر در کل کشور  اشاره کرد که طی این مدت بر تمامی موارد نظارت داشتند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند.

مدیرکل دفترگردشگری داخلی بر برنامه‌ریزی برای سفر و توجه به اطلاعیه‌های ستاد سفر تاکید کرد. فاطمی با بیان اینکه امروز در تمام استان‌های کشور میزان اقامت‌ها احصا شده، افزود:

می‌دانیم هر استان چه میزان از ظرفیت آن رزرو شده است. استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، فارس، گیلان، مازندران، یزد و خراسان رضوی ظرفیت رزرو در آن‌ها  از ۸۰ درصد عبور کرده است.

او در پایان افزود:

در بعضی از استان‌ها پیش‌بینی ما این است که رزرو کمتر باشد که توصیه ما این است که گردشگران به این استان‌ها هم سفر کنند که به‌عنوان‌ مثال می‌توان به استان‌های البرز، تهران، کرمان و... اشاره کرد.

اعزام تیم‌های تخصصی سفر به استان‌ها برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به اعزام تیم‌های تخصصی به تمامی استان‌ها برای بررسی کیفیت خدمات و قیمت‌ تاسیسات گردشگری اشاره کرد و گفت: «بر اساس شکایات با تاسیسات برخورد می‌شود، مردم می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ مطرح کنند.»

یحیی نقی‌زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در ادامه نشست خبری به برنامه‌ریزی این اداره‌کل در سه مرحله پیش از نوروز، حین تعطیلات نوروز و ‌پس از نوروز اشاره و افزود:

در مرحله پیش از نوروز طبق بازدیدهای میدانی بر کیفیت خدمات، نرخ‌های مصوب، اجرای پروتکل‌ها و دریافت واکسن پرسنل نظارت دقیق شده است.

او به تمهیدات برای ارتباط مردم با ناظران و ماموران اشاره کرد و گفت:

مردم از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ می‌توانند موارد خود را مطرح کنند. همچنین امکان مسیریابی، وضعیت آب‌وهوا، اطلاع از وضعیت تاسیسات گردشگری و جاذبه‌ها از طریق این سامانه امکان‌پذیر  است.

نقی‌زاده همچنین بر اعزام تیم‌های تخصصی برای نظارت به خدمات تاسیسات گردشگری و بازدیدهای میدانی در کل کشور اشاره کرد و گفت:

امروز اولین گروه اعزام می‌شوند و بر اساس شکایات دریافتی با تاسیسات برخورد می‌شود. همچنین تاسیساتی که عملکرد خوبی داشته باشند، تشویق می‌شوند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری بیان کرد:

افزایش یا تعدیل نرخ نداریم. به‌دلیل حمایت از تاسیسات گردشگری سعی شد که نرخ تورم رعایت شود.

او با تاکید بر رعایت نرخ مصوب از سوی تاسیسات گردشگری بیان کرد:

دو ماه قبل ابلاغیه در این خصوص به استان‌ها داده‌ایم. همچنین نظارت به‌صورت مستقیم و میدانی در استان‌ها و ستاد سفر انجام می‌شود و مردم می‌توانند تخلفات را در خصوص عدم رعایت نرخ‌های مصوب اعلام کنند.

۶ استان کشور برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ رکورد رزرو ۸۰ درصدی زدند

در پایان نشست خبری نیز آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشارکت در زمینه گردشگری هوشمند بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همراه اول با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری و حمید بهروزی قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول برگزار شد.

این تفاهم‌نامه با موضوع همکاری مشترک برای تحقق اهداف تعریف شده همچنین توافق برای تنظیم یک برنامه جامع مشارکتی بر اساس زمان‌بندی در شکل‌گیری و توسعه گردشگری به امضای طرفین رسید.

مشارکت در شکل‌گیری زیرساخت‌ها و مولفه‌های گردشگری هوشمند در کشور ، مقصد هوشمند، تجربه هوشمند، مدیریت تعاملات خارجی با افراد، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و زیست‌بوم تجاری هوشمند، مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی، تبادلی و پردازشی هوشمند برای جمع‌آوری، تشخیص روابط، تلفیق و استفاده هوشمند از داده‌ها، همکاری برای ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال گردشگری مبتنی بر تحلیل داده، همکاری برای ایجاد ارتباط بین حوزه‌های فیزیکی و دیجیتال در گردشگری، از اهداف این تفاهم‌نامه است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید