مسعود مردانی با اشاره به این که خطر امیکرون هنوز رفع نشده است گفت: اینطور نیست که ما فکر کنیم کرونا از بین رفته و ما می‌توانیم با کنار گذاشتن ماسک‌های در تجمع‌ها شرکت کنیم. چنین نگاهی کمی ساده انگارانه است.

اگر من باشم شرایط مطالعه را برای فرزندم در خانه مهیا می‌کنم و او را به اردو نمی‌فرستم / هنوز از گردنه موج امیکرون عبور نکرده‌ایم

سلام نو – سرویس اجتماعی: با نزدیک شدن فصل بهار و عید نوروز تجمعات مرسوم این فصل دوباره شکل می‌گیرد و به نظر می‌رسد مردم پس از دو سال سخت که با کرونا گذشت امیدوارند امسال عید راحت‌تری را از سر بگذرانند.

یکی از تجمع‌های مرسوم دوران عید که به دید و بازدیدهای بهاری هم مربوط نیست اردوهای نوروزی کنکور مدارس و موسسات کنکور مختلف است که در مدارس، کتابخانه‌ها و بیش از همه دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود. اردوهایی که در آن چند ده دانش آموز حداقل ده ساعت در روز را به طور فشرده کنار هم هستند و برای کنکور مطالعه می‌کنند.

هرچند برخی موسسات شناخته شده کنکور اردوهای عید خود را به علت کرونا تعطیل کردند، با این همه بساط اردوهای عید مثل سال‌های قبل هنوز برپا است و خانواده‌ها دو دل هستند که به شیب کاهشی کرونا اعتماد کنند و فرزندانشان را به اردو بفرستند یا قید تمرکز و کیفیت مطالعاتی اردوهای عید را بزنند تا سلامت فرزندشان تضمین شود؟

دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و  متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به کاهش مبتلاها به امیکرون گفت: خوشبختانه اوضاع خیلی خوب است و امیکرون در حال طی کردن سراشیبی سقوط است و تعداد ابتلا و مریض‌های بد حال در حال کاهش است، اما اینطور نیست که ما فکر کنیم کرونا از بین رفته و ما می‌توانیم با کنار گذاشتن ماسک‌های در تجمع‌ها شرکت کنیم. چنین نگاهی کمی ساده انگارانه است.

وی در واکنش به دغدغه و نگرانی والدین درباره فرستادن فرزندانشان به اردوهای مطالعاتی کنکور در عید گفت: این دغدغده‌ای که مردم دارند به جا است. شاید اگر من پدر و مادری اصولی باشم در شرایط فعلی تصمیم می‌گیریم که شرایط مطالعه را برای فرزندم در خانه مهیا ‌کنم تا اطمینان پیدا کنم فرزندم به بیماری مبتلا نشود. این مسئله به خصوص برای بچه‌هایی که واکسن نزده‌اند صدق می‌کند.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: به همین دلیل توصیه اکید ما این است که نه تنها این اردوهای آموزشی بلکه در تمام تجمع‌های مرتبط با نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. درباره این اردوهای تحصیلی هم باید حداکثر مراقبت شود. کسانی که علامت‌دار هستند اصلا نباید داوطلب حضور در اردو شوند. مسئولین اردو هم اگر می‌بینند کسی دچار علامت است به سرعت باید او را جدا کنند تا به خانه برود. این اقدامات کمک می‌کند تا وضع اپیدمی بدتر از این نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تجمعاتی شبیه اردوهای عید می‌تواند باعث اوج‌گیری دوباره اُمیکرون شود یا از گردنه امیکرون عبور کرده‌ایم، گفت: ما هر چند در سراشیبی هستیم، اما هنوز از گردنه موج امیکرون عبور نکرده‌ایم. ما هنوز در معرض خطر هستیم. امروز از چین خبر آمده که موارد بیماری در شانگهای افزایش یافته و ووهان دوباره یک هفته قرنطینه شدید شده است.

مردانی با اشاره به احتمال شیوع سویه‌های جدید کرونا گفت: ما هر لحظه می‌توانیم با زیر گونه‌های جدید ویروس مواجه شویم. ما تا امروز بیشتر با زیرگونه BA۱ سویه اُمیکرون طرف بودیم اما این روزها شاهد موارد بیشتر از زیرگونه BA۲ هستیم  که علائم و عوارض شدیدتری از نوع اول دارد. پس همچنان می‌توان انتظار اوج‌گیری دوباره کرونا را داشت. امکان دارد امیکرون تمام شده و سویه جدیدی شکل بگیرد. مگر زمانی که دلتا شایع بود کسی فکر می‌کرد اُمیکرونی سر برسد که سه هفته‌ای کل کشور را درگیر کند؟ باید مراقب بود و به خاطر سپرد هیچ کس از خطر مصون نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید