سیاگ او نام درست این دریاچه می باشد. سیاگ در گویش مردم منطقه به معنی فیلی و یا همان کبود و سیاه است و او همان آب می‌باشد. نام اصلی این دریاچه به دلیل سیاهی آب، سیاه آب است.

آیا به دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان سفر کرده‌اید؟

به گارش سلام نو به نقل از تریپ یار، دریاچه دوقلوی سیاه گاو واقع در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام به عنوان یکی از نادرترین پدیده های طبیعی کشور شناخته می شود.

ایلام با داشتن آثار متعدد طبیعی و زیبا یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور در فصلهای مختلف سال با توجه به نوع اقلیم خود است و اینجا سرزمین آلامتو است، جایی که وجب به وجب آن زیباست و انسان می تواند زیباییهای که طراح هستی در زمین خلق کرده است، مشاهده کند.
یکی از مهمترین پدیده های شگرفت و خارق العاده طبیعی در استان ایلام وجود دریاچه دوقلوی سیاه گاو واقع در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام است که در کشور بسیار نادر است. "سیاه گاو" یکی از دریاچه های نادر دنیا در روستایی به همین نام در شهرستان آبدانان واقع شده است و دریاچه ای زیباست که به طور کاملا اتفاقی به شکلی خاص به دو قسمت شبیه به هم که به دوقلو تعبیر می شود، تبدیل شده است.
دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان که شهرت جهانی دارد، جزو میراث فرهنگی مکتوب طبیعی ثبت شده است.

شهرستان آبدانان در دل رشته کوه زاگرس قرار گرفته که دو کوه مهم کبیر کوه و دینار کوه در این شهرستان با تنوع گیاهی و جنگلی منحصر به فرد، عرصه های دست نخورده جنگلی دارد. تاکنون ۱۰۰ اثر مختلف شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی ثبت شده که این آثار شامل اماکن مذهبی، آثار باستانی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی شامل آبشارها، تفرج گاه ها و غارها است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو دارای ۱۲ متر عمق و  چهار هزار و ۵۰۰ متر مساحت است که در شمال شرقی شهرستان آبدانان واقع شده است.

این تالابها به وسعت حدود سه هکتار دربخش سراب باغ از توابع شهرستان آبدانان واقع گردیده اند. تالابهای مذکور به صورت جوشان از سازندهای گچساران سرچشمه گرفته و در مجموع دو دریاچه بیضی شکل را به وجود آورده است.

اطراف این دریاچه را دشتها و کوههای نسبتا مرتفع فراگرفته است، جلوه های بهاری و پاییزی این دریاچه جذاب و دیدنی است. گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن گردشگاه جالب توجهی را به وجود آورده است.

دو دریاچه زیبا بوسیله کانالی طبیعی به عرض ۱.۵ متر و عمق یک متر و به طول هشت متر به هم مرتبط هستند، این دو دریاچه دارای آب زلال هستند به طوری که می توان تا عمق سه متری آن را شبیه آکواریومی پر از ماهی است مشاهده کرد.

نام اصلی این دریاچه به دلیل سیاهی آب، سیاه آب است ولی آب این دریاچه حتی قابل شرب است البته شاید به دلیل هلالی شکل بودن (شاخ گاوی) بودن شکل دریاچه، از آن به عنوان دریاچه سیاه گاو نیز یاد کرده اند.

این دریاچه شگفت انگیز و دیدنی با عمری هزاران ساله به علت فرسایش، مساحت آن در حال کم شدن است. عامل فرسایش باعث شده است روز به روز مساحت دریاچه سیاه گاو کم شود. این نوع دریاچه از نوع رودخانه‌ ای است و مسیرهای قطع‌ شده آبکندها به وسیله آب پر شده است و تشکیل دریاچه‌ های هلالی‌شکل (شاخ گاوی) را داده است.

در دریاچه‌ های شیرین مثل این دریاچه آب به طور دائم جریان داشته و در حرکت است و همیشه مقداری آب وارد آن شده و از طرف دیگر خارج می‌ شود. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در چند کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. آب زلال، نیزار، ماهیان رنگارنگ، رقص نور در ساعات میانی روز و تشکیل طیف‌ های متنوع نوری ناشی از آن به این پدیده شگفت‌ انگیز جلوه و زیبایی منحصر به فردی بخشیده است. این دو دریاچه دایره وار، هر کدام به شعاع ۳۰ متر مربع، با یک جوی آب طبیعی به عرض یک و طول هشت متر به هم متصل هستند.

آب دریاچه بزرگتر که حکم سرچشمه را دارد زلال و شفاف است. آبی که از دریاچه دوم خارج می‌ شود به صورت رود نسبتا پرآب راهی زمین‌ های اطراف می‌ شود.

ویژگی‌های منحصر بفرد

رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره ها و دره ها و ارتفاعات کبیرکوه واقع در شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. وجود ماهیان و آبزیان متنوع، سنگواره ها، پوشش گیاهی متنوع و شفافیت آب، فوران آب از عمق دریاچه، خزندگان کمیاب در داخل دریاچه، سردی شگتفت انگیز آب در تابستان و گرمی آن در زمستان و آبدهی بسیار بالای آن با وجود خشکسالی های منطقه از جمله ویژگی های ممتاز این اثر دیدنی و طبیعی است.
از دیگر ویژگیهای این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌ های جوشان شیرین داخل دریاچه است.

اهمیت اکولوژیکی

در محدوده تالاب ها، اکوسیستم متنوعی از حیات وحش را می توان مشاهده نمود که آبزیان وابسته به تالاب نوعی هم پیوند و همبستگی اکولوژیکی و بیولوژیکی میان دریاچه و نواحی اطراف آن را برقرار می سازد. این موضوع از نظر فرایندهای زیست محیطی حائز اهمیت فراوانی است. با توجه به شرایط محیطی اطراف تا لاب ها و وجود منابع غذائی فراوان و پذیرش پرندگان مهاجر آبچر و کنار آبچر و هم چنین قابلیت زیست گاهی بالای آن از نظر زیست محیطی می تواند به عنوان یک اکوسیستم خاص تلقی شود.

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی:

دریاچه سیاه گاو در موقعیت جغرافیایی N۳۲۵۱۴۲ E۴۷۴۲۰۳ در فاصلهٔ ۸ کیلومتری سراب باغ آبدانان استان ایلام واقع است.
اگر شما در شهر ایلام و مرکز استان قرار داشته باشید می توانید بعد از طی مسافتی به طرف جنوب استان حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰ کیلو متری به شهرستان دره شهر خواهید رسید و بعد از طی مسافتی ۳۵ کیلومتری به شهرستان آبدانان خواهید رسید. برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان ۱۸ کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید که به شهر سراب باغ خواهید رسید و ۷ کیلو متر بعد از شهر سراب باغ و گذر ار روستا های ژیور و گل گل بالا و سفالا به دریاچه دوقلوی سیاه گاو می رسید. مطمئنا برای کسانی که به منطقه آشنایی ندارند پیدا کردن دریاچه کار بسیار دشواری خواهد بود و حتما با ید از راهنما های محلی کمک گرفت.
برای دسترسی به دریاچه سیاه گاو، بعد از رسیدن به منطقه و با عبور از پل، ماشین را پارک کرده و ۵۰۰ متر پیاده روی سبک تا پای دریاچه خواهید داشت.

در طول مسیر، سیاه چادرهای عشایر باصفای ایلامی به وفور دیده می شود...
دسترسی از استان خوزستان به دریاچه دو قلوی سیاه گاو: اگر شما در استان خوزستان و یا در شهر اندیمشک یا دزفول باشید نیز میتوانید به دریاچه دو قلو ی سیاه گاو بروید. که از از مسیر اول نزدیک تر خواهد بود به دلیل همسایگی آبدانان به اندیمشک و دزفول. و استان خوزستان.

جاذبه‌های گردشگری آبدانان

علاوه بر دریاچه های دوقلو، گردشگاه سراب آبدانان، گردشگاه های دامنه کبیرکوه و دینارکوه، گردشگاه منطقه چنار، گردشگاه کنار دریاچه دوقلوی سیاه گاو از جمله جاذبه های شهرستان آبدانان است که این شهر را از دیگر شهرها متمایز کرده است و وجود کوه های متعدد در مسیرهای ارتباطی شهرستان باعث شده به راحتی گردشگران در بالاترین نقطه کبیرکوه قرار گیرند و در واقع بهترین راه برای دسترسی به کبیرکوه از همین شهرستان امکانپذیر است.

آبشار تختان در روستای تختان واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان آبدانان قرار دارد. این آبشار از جنوب کبیرکوه سرچشمه میگیرد و دارای آب زلال، خنک و قابل شرب می‌ باشد که توسط شرکت آبفا در مسیری مشخص مهار شده و در ارتفاع ۶۰ متری، آبشار زیبایی را به وجود می‌ آورد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار زیبا سه ماه اول سال است. از روستای تختان تا آبشار مذکور نیازمند صرف حدود یک ساعت پیاده‌روی با یک شیب ملایم است.
آبشار خروزان یا خربزان یکی دیگر از آبشارهای استان ایلام و شهرستان آبدانان است که در ۵۰ کیلومتری غرب آبدانان به سمت میمه قرار دارد.
آبشار ماهوته نیز یکی از جلوه‌های طبیعی و دیدنی استان ایلام است که در نزدیکی روستای ماهوته در ۱۸ کیلومتری جنوب آبدانان واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید