سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا اول برادری‌اش را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند. رویه‌های برجام کاملا مشخص است و باید بصورت اجماعی به توافق خوب برسیم.

فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به دو یا سه عامل درست نیست / رژیم صهیونیستی بداند به همه پایگاه‌هایش اشراف اطلاعاتی داریم

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان و تبریک نیمه شعبان و ولادت حضرت ولی عصر(عج) و پس ارائه گاهشمار هفته گذشته دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هیات‌های مشارکت کننده در وین به نزدیکی به توافق اذعان داشتند، زیاده خواهی آمریکا این مذاکرات را با وقفه مواجه کرده است، موضوعات جدید ایالات متحده چیست، گفت: باید تاکید کنم آنچه در بازگشت هیات‌ها انجامش شده یک تنفس و وقفه کوتاه به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک است. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می افتد به دو یا سه عامل درست نیست. برخی مباحث کلیدی و البته محدود باقی مانده که باید تصیم در قبال آن‌ها در واشنگتن اتخاذ شود. الان در نقطه توافق قرار نداریم و منتظر پاسخ ایالات متحده هستیم. رایزنی در سطوح مختلف ادامه دارد و آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو هستند. 

رژیم اشغالگر قدس بداند به همه پایگاه‌هایش اشراف اطلاعاتی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش مقامات عراقی به حمله موشکی سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما کانون ایجاد تهدید برای جمهوری اسلامی ایران شود. این کانون بحران شدن به کشور ثالث برنمی‌گردد و رژیم صهیونیستی بارها از خاک عراق برای ایران تهدید ایجاد کرده است و همچنین شاهد تجمع ضد انقلاب در این منطقه بودیم. ما بارها به دولت مرکزی عراق تذکر دادیم و گفتیم اجازه ندهید مرزهای شما، مرزهای ناامنی برای ایران شود.  عراق باید یکبار برای همیشه به این اقدامات پایان دهد. رژیم اشغالگر قدس بداند به همه پایگاه هایش اشراف اطلاعاتی داریم . 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که دلیل به تعویق افتادن دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان چیست، گفت: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت‌وگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان اعلام شده بود و این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این‌که تاریخ قطعی شود و دو طرف درباره تاریخ توافق کنند اعلام خواهم کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات جدید کمیسر عالی حقوق بشر در خصوص ایران گفت: به رغم تعاملات مثبت بین ایران و کمیسر عالی بیان این ادعاهای بی اساس در اظهارات ایشان و منتسب کردن به ایران نه تنها غیرسازنده بلکه مخرب روابط هم هست. ایران فارغ از این نمایش‌های گاه و بیگاهی که برخی از مجامع به ظاهر حقوق بشری دارند برای ارتقای مفهوم عالی حقوق بشر تعهد قطعی دارد و این برگرفته از ذات مفاهیم متعالی است که انقلاب ایران به همراه آورده است. توصیه‌ام به کمیسر عالی این است در مسیر گفت‌وگوها و تعاملات جلو برود. متاسفیم نقض گسترده بدیهیات حقوق بشر توسط متحدان و دوستان برخی قدرت‌ها اتفاق می‌افتد و نقطه شرمی برای مدعیان حقوق بشر است.

 روسیه اعلام کرده که مانع هیچ توافق خوبی نخواهد شد/  امروز همه موضوعات در سبد آمریکا است

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به این سوال که آیا مردم ایران حق دارند از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه بشنوند که موضع ایران در قبال نقش روسیه در مذاکرات وین چیست، گفت: آنچه در خصوص طرح روسیه مطرح می شود کاملا علنی و شفاف است که باید در کمیسیون مشترک مطرح شود و مانند همه پیشنهاداتی است که درست یا غلط در کمیسیون مطرح شده است. روایت یک طرف جنگ در مقابل طرف دیگر همانقدر غیر معتبر است که بخواهید روایت پیروزی را در میانه جنگ بشنوید. آنچه من از روز اول گفتم این است که مسیر ما را منافع ملت ایران مشخص می‌کند. فروکاستن وضعیت فعلی در وین به پیشنهاد روسیه خواست و روایت ایالات متحده است. رویکرد روسیه و چین تا امروز رویکرد سازنده‌ای بوده است و ما اطمینان داریم این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. روسیه اعلام کرده که مانع هیچ توافق خوبی نخواهد شد. امروز همه موضوعات در سبد آمریکا است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص امضای تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان درباره منطقه زنگه‌زور گفت: در چند ماه گذشته با آذربایجان تماس‌های نزدیکی داشتیم و کمیسیون مشترک برگزار و سندی را امضا کردیم. در طول جنگ ایران دسترسی به اتباع آذربایجان داده بود که از مرز بیله سوار وارد شوند و به نخجوان دسترسی داشته باشند. بعد از جنگ این بحث است که از نقاط نزدیک‌تری وارد مرز شوند. اگر بتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم تسهیلات جدیدی را در مسیر ترانزیتی داشته باشیم.

توافق وین باید بصورت اجماعی صورت بگیرد

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال موضع ایران در قبال کنار گذاشته شدن روسیه از توافق چیست، گفت: آمریکا تا امروز مواضع شاذی را مطرح کرده است. ایالات متحده اساسا عضو برجام نیست که بخواهد در خصوص این توافق صحبت کند. آمریکا اول برادری‌اش را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند. رویه های برجام کاملا مشخص است و باید بصورت اجماعی به توافق خوب برسیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رسانه لبنانی از سفر وزیر امور خارجه به لبنان خبر داده است، آیا این سفر در ادامه سفر به روسیه انجام خواهد شد، گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان در دستور کار است اما هنوز تاریخ قطعی آن مشخص نشده است. وزیر امور خارج فردا عازم روسیه هستند و بعد از آن راهی کشورهایی در حوزه شامات خواهد شد. 

تفاهمات اولیه در خصوص تبادل زندانیان انجام شده است/ وقفه مذاکرات طولانی نخواهد بود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا تاریخ بازگشت هیات‌ها به وین مشخص شده است و آیا شاهد تحول جدیدی در حوزه تبادل زندانیان بوده‌ایم، گفت: نمی‌توانم تاریخی برای بازگشت هیات‌ها بدهم و این تاریخ را آقای بوررل یا آقای مورا اعلام خواهند کرد اما می‌توانم بگویم آماده هستیم هرگاه پاسخی از واشنگتن به مطالبات ایران داده شد برای توافق اقدام کنیم. برداشت من این است که توقف طولانی نخواهد بود. 

وی افزود: در خصوص موضوع انسانی زندانیان هم این بحث بطور موازی پیش رفته و توافقات اولیه انجام شده و باید ببینیم آیا آن‌ها این تفاهمات را اجرا خواهند کرد یا دوباره در شب تبادل آن را فراموش می‌کنند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش قطر به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا نیز گفت: قطر از دوستان ما است و مثل برخی کشورهای حوزه خلیج فارس حساسیت بالایی دارد و با حساسیت تحولات را چه در حوزه پیرامونی و چه گفت‌وگوها در وین  پیگیری می‌کند و ما همواره در تهران میزبان آنها بودیم و در مجامع بین‌المللی و سفرهای آقای امیرعبداللهیان  وسفر دکتر رئیسی این رایزنی‌ها نزدیک‌تر شده است و در همین بستر در حال رایزنی و تعامل هستیم.

دولت معطل گفت‌وگوها در وین نبوده و نیست و نخواهد بود

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که ایران تا کجا بی عملی آمریکا را تحمل خواهد کرد، گفت:  ما دو مسیر را در دولت دکتر رئیسی پیگیری کردیم، مسیر اول مسیر خنثی سازی تحریم‌هاست. هیچ چیز در این دولت معطل گفت‌وگوها در وین نبوده و نیست و نخواهد بود. لذا همه طراحی‌ها در وزارتخانه‌های مختلف مبتنی بر نیازهای اولیه کشور اقتصاد مقاومتی و تاب آوری کشور طراحی شده است. در مسیر دوم که پیگیری می‌شود و وزارت خارجه مسئول پیگیری آن است مسیر رفع تحریم‌هاست. مادامی که ما امید داشته باشیم حقوق ملت در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده حفظ شود در وین حضور خواهیم داشت ولی هیچ چیزی را معطل وین نکردیم و نخواهیم کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید