این برج آجری استوانه‌ای به ارتفاع ۱۲ متر مربوط به دوره صفوی است که در مرکز روستای تاکستان قرار گرفته و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میل خرم آباد یادگاری از صفویان در فهرست آثار ملی

به گزارش سلام نو، در جنوب شرقی شهر تاکستان قزوین روستایی واقع شده که از آثار تاریخی آن میتوان به برج خرم آباد که هم نام با روستاست اشاره کرد. این برج مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۷۷ با شماره‌ ثبت ۲۰۱۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میل خرم آباد، تاکستان - کویرها و بیابان‌های ایران

در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان تاکستان روستای خرم آباد قرار دارد که در مرکز این روستا برج آجری استوانه ای به ارتفاع ۱۲ متر سر به آسمان افراشته است. محیط این برج تو خالی ۶ متر و ضخامت دیواره‌های آن ۳۵ سانتی متر می باشد که با ۱۷ پله مارپیچی به عرض ۵۵ سانتی متر به بالا راه می یابد و نورگیرهای کوچکی به فاصله یک آجر در بدنه آن کار گذاشته اند. ورودی میل به صورت طاقنمایی در ارتفاع ۴ متری آن واقع شده و طاقنماهای متصل به پایه برج که مایه استحکام آن بوده بر اثر ساخت مسجد جدید الاحداثی تخریب گشته و به کج شدن برج انجامیده است. در سطح خارجی میل با استفاده از آجرهای لعابدار فیروزه ای به اجرای طرح‌های تزئینی ساده پرداخته اند. این بنا از آثار دوره صفوی به شمار می آید.

میل خرم آباد، یادگاری از صفویان در فهرست آثار ملی

موقعیت مکانی

این برج در روستای خرم آباد از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید