در زمان‌های گذشته، خان روستا این چشمه را در انحصار خود درآورده و اهالی را از دسترسی به آن محروم کرده بود؛ به همین دلیل چشمه با نام خان بولاغی معروف شد.

از چشمه خان بولاغی چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، چشمه‌ خان بولاغی با آبی خودجوش، در جنوب روستای خان ‌کندی، در شهرستان گرمی استان اردبیل  قرار دارد و از جاذبه‌های مهم و بی ‌نظیر این روستا به‌ شمار می‌رود. این منطقه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد دارد که مورد توجه علاقمندان و گردشگران است.

چشمه‌ خان بولاغی کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید -  کجارو

چشمه شفابخش «خان بولاغی»، چشمه‌ای خودجوش با دبی ۳ لیتر بر ثانیه است که در جنوب خان کندی و در بالادست آن جاری است. دمای آب این چشمه در تابستان و زمستان همواره نزدیک به صفر است و برای درمان امراض پوستی و استخوانی، بسیار مفید است. به گفته مردم خان کندی، آب چشمه خان بولاغی از قدیم الایام مورد توجه خوانین و رؤسای قبایل محلی و ایلات شاهسون بوده است، تا آنجا که برخی از اهالی علت پیدایش روستای خان کندی را آب فراوان، گوارا و خنک چشمه خان بولاغی می دانند و معتقدند که حتی نام روستای خان کندی و مرتع زار زیبای خان یوردی نیز بر گرفته از نام زیبای چشمه خان بولاغی می باشد. عده ای از اهالی روستا بر این نظرند که چون در قدیم تنها کدخدا و خان از آب این چشمه استفاده می کرده و مابقی اهالی روستا از استفاده آب چشمه محروم بوده اند، به آن خان بولاغی (چشمه مختص  خان) لقب داده اند. در سالهای اخیر آب این چشمه به روستای خان کندی لوله کشی شده و مورد استفاده اهالی قرار می گیرد.

همه چیز درباره چشمه‌ خان بولاغی گرمی | مجله بوم گردی

کوه‌های اطراف روستای خان ‌کندی که قبله داشی و قلی تاش می باشند، سرچشمه رودخانه «تولون چای» هستند که با شیبی تند، پس از طی مسیر میان چندین روستا، سرانجام به شهر گرمی می‌ رسد. رودخانه «تولون چای» با گذر از شهر گرمی، در مرز جمهوری آذربایجان به رودخانه «بالهارود» پیوسته و در شهر بیله سوار وارد خاک جمهوری آذربایجان می شود. به علت وجود مراتع سرسبز پوشیده از انواع گل‌ های رنگارنگ، ارتفاعات خان‌ کندی محل مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید