برای ساخت این کلیسا از آجر و گچ استفاده شده‌ و پایین بنا نیز کاهگل و دارای پوشش حلب گالوانیزه در سقف است، کف بنا سیمانی و دیوارهایش نیز به وسیله سیمان سفید پوشیده شده است.

آیا از کلیسای سرخ آباد سوادکوه چیزی می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، کلیسای سرخ ‌آباد مازندران مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان سوادکوه، روستای سرخ‌ آباد واقع شده است. این مکان که در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۷۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه ‌آهن توسط مهندسان مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راه ‌آهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد. سند این موضوع نیز نوشته‌ ای است که به زبان ایتالیایی بر سردر این کلیسا حک شده است.

کلیسای سرخ آباد کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

کمی جلوتر از پل ورسک، در میانه مسیر پل سفید به روستای سرخ‌ آباد می ‌رسید. اینجا می ‌توانید کلیسایی را پیدا کنید که میان محلی ‌ها به کلیسای کاتولیک یا کلیسای آلمان ‌ها مشهور است. نقل مشهوری وجود دارد که مهندسان و سازندگان ایتالیایی پل و راه آهن منطقه، این کلیسا را ساختند تا بتوانند به دعا و نیایش بپردازند. کلیسای سرخ ‌آباد احتمالا کوچترین کلیسای دنیا است. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با بستن درب کلیسا باعث شده از ورود گردشگران به داخل کلیسا جلوگیری شود. اما دیدن منظره کلیسا در میانه مسیر، خالی از لطف نیست.

طول و عرض این کلیسا سه در سه و با دری ورودی و دو پنجره، یکی در سمت شرق و دیگری در سمت شمال بنا قابل توجه است. برای ساخت این کلیسا از آجر و گچ استفاده شده‌ و پایین بنا نیز کاهگل و دارای پوشش حلب گالوانیزه در سقف است، کف بنا سیمانی و دیوارهایش نیز به وسیله سیمان سفید پوشیده شده است. کلیسای سرخ آباد زمانی تخریب شد اما با تلاش اهالی محل از خطر نابودی نجات یافت و در حال حاضر نیز در شرف ویرانی است. سال‌ ها پیش کلیسای سرخ آباد جایگاه آخور حیوانات شد تا اینکه در تاریخ هفتم مرداد ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید و با حمایت میراث فرهنگی مرمت شد. متاسفانه تابلو راهنمای کلیسا برداشته شد و کلید در ورودی آن نیز همانطور که گفته شد در دسترس نیست.

کلیسای سرخ‌آباد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موقعیت مکانی

کلیسای سرخ‌ آباد در سمت شرقی جاده سوادکوه، در نود کیلومتری جنوب قائم شهر، در محل سرخ آباد قرار دارد. این کلیسا روبروی ایستگاه راه‌ آهن سرخ آباد کنار جاده اصلی با فاصله دو کیلومتر از ورسک بر روی تونل راه‌ آهن ساخته شده است. دقیقا در میانه مسیر ورسک به پل سفید به روستای سرخ آباد می‌ رسید. در بخش بالا سرخ‌ آباد و درکنار یک کبابی کوچک، می‌ توانید کلیسا را پیدا کنید.

منبع: تریپ یار   

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید