۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
کد خبر: 55340782

این مسجد بنام بانی فعلی آن حاج صفر علی نامیده شده است. این مسجد بنایی با شکوه و زیبا با گنبدی بلند و مناره‌ای منقش به کاشی های آبی رنگ است که کلاهک و قسمتی ازبالای مناره در گذشته فروریخته است.

سفری به مسجد حاج صفر علی تبریز

به گزارش سلام نو، مسجد حاج صفر علی که قدمت آن به دوره صفویه بر می ‌گردد، در زمان نایب‌السلطنه عباس میرزا دوباره ساخته شد. این مسجد با حمایت و پشتیبانی بازرگانی معروف بنام حاج صفر علی در دوره قاجار ساخته شده است. مسجد حاج صفر علی با وجود سیل معروف تاریخ تبریز، همچنان پا بر جا است.

نگاهی بر قدمت مدرسه حاج صفرعلی در تبریز | مجله بوم گردی

مسجد حاج صفرعلی تبریز در ضلع شمالی حیاط مدرسه حاج صفرعلی، در یمنی دوز بازار واقع در ضلع جنوب غربی بلوار چای ‌کنار، تقاطع خیابان دارایی شهر تبریز قرار گرفته است. این مسجد توسط حاج صفرعلی خویی که بازرگانی معروف در دوره نایب السلطنه عباس میرزا بود بصورت فعلی ساخته شده است.

این مسجد بنایی با شکوه و زیبا با گنبدی بلند و مناره ای منقش به کاشی های آبی رنگ است که کلاهک و قسمتی ازبالای مناره در گذشته فروریخته است. درضلع شرقی و غربی مسجد، دو تالار ستوندار دیگر نیز وجود دارد که هر یک به جای خود مسجد جداگانه ای به شمار می رود.

مسجد حاج صفر علی تبریز: همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید | لست سکند

حد فاصل مسجد میانی و دو تالار ذکر شده، پنجره هایی چوبی وجود دارد که به هنگام بازکردن آنها، هرسه صحن، به صورت مسجد واحدی درمی آیند.

اکنون، جلوی ایوان و گنبد خانه، دیواری وجود دارد که محراب مسجد در آن واقع شده است و به نظر می رسد که از الحاقات بعدی به فضای مزبور باشد. در جبهه های دیگر حیاط، حجره هایی برای طلاب علوم دینی نیز ساخته شده است.

ساختمان مسجد حاج صفرعلی تبریز در حد اعلای تقارن و استحکام بنا شده‌ است بطوریکه با وجود سیل معروف سال ۱۲۸۸ ه. ق که بیشتر از نصف فضای مسجد حاج صفرعلی را آب پر کرده بود، خوشبختانه آسیبی به آن نرسید.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید