روسیه  شاید دومین قدرت نظامی بزرگ دنیا با عامل بازدارنده هسته‌ای باشد، اما توان اقتصادی آن تناسبی با توان نظامی این کشور ندارد و نمی‌توان روی مقاومت اقتصادی آن در برابر آمریکا حساب کرد.

چرا آمریکا از درگیری با روسیه فرار می‌کند؛ هوشمندی یا حماقت؟

سلام نو - سرویس سیاسی: «بایدن پیر و خرفت است»، «آمریکا دیگر ابر قدرت نیست» یا «آمریکا از روسیه حساب می‌برد چون روسیه چیزهایی دارد که آمریکا ندارد.» این‌ها تنها بخشی از جملات و احکامی است که این روزها درباره نقش آمریکا در ماجرای اوکراین و مواجه این کشور با روسیه صادر می‌شود.

اما ماجرا واقعا چیست؟ ابر قدرت سابق جهان غالب تهی کرده یا بایدن پیرِ خرفتی است که واقعا چُرت می‌زند تا وارث بر حق کمونیسم و شوروی دنیا را فتح کند؟

تمام این سوال‌ها یک پاسخ ساده، صریح و روشن و چند پاسخ عمیق‌تر دارد. پاسخ صریح و روشن این است: روسیه کشوری هسته‌ای است و درگیری با آن چیزی نیست که آمریکا و هر کشور دیگری به دنبال آن باشد.

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه، در توجیه عدم دخالت نظامی در بحران اوکراین با اشاره به همین مسئله گفت که «اروپا و آمریکا، هیچ یک خواستار تقابل مستقیم با مسکو نیستند چرا که روسیه یک کشور هسته‌ای است».

روشن‌ترین، منطقی‌ترین و مهم‌ترین دلیل برای عدم درگیری مستقیم با روسیه، چین یا هر قدرت هسته‌ای دیگر همین است؛ جنگ هسته‌ای و پایان ناگزیر دنیا. کدام عقلِ سلیمی حاضر است برای نجات اوکراین دنیا را به آتش بکشد و چند صد میلیون یا حتی چند میلیارد نفر را بدبخت کند؟ هیچ کس.

به همین دلیل است که ناتو به رهبری آمریکا حاضر نیست بر فراز آسمان اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کند. چنین تصمیمی به معنای درگیری مستقیم با روسیه و احتمال جنگ هسته‌ای است.

از طرف دیگر حتی اگر روسیه قدرت هسته‌ای نبود باز هم بعید بود که آمریکا به خاطر اوکراین و عضویتش در ناتو دنبال درگیری با روسیه یا هر کشور دیگری در اروپا یا خاورمیانه باشد. آمریکا- چه آمریکای ترامپ و چه آمریکا بایدن- دنبال بستن پرونده‌های خود در نقاط مختلف دنیا و رقابت و تقابل مستقیم با چین است؛ کشوری که جدی‌ترین تهدید اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی آمریکا است.

بایدن با آن هزینه از افغانستان خارج شد و کشور را دو دستی تقدیم طالبان کرد تا حالا با پوتین وارد باتلاق اوکراین شود و از چین و پیشروی‌های نرم و پنهانش غافل شود؟

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر روسیه قدرت هسته‌ای نبود و آمریکا هم مانع استراتژیکی برای حضور در اوکراین نداشت باز هم منطقی نبود که درگیری نظامی با یک قدرت نظامی ورزیده گزینه اول ایالات متحده باشد. به تعبیری چه نیازی است که گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان باز کرد؟

روسیه  شاید دومین قدرت نظامی بزرگ دنیا با عامل بازدارنده هسته‌ای باشد، اما توان اقتصادی آن تناسبی با توان نظامی این کشور ندارد و نمی‌توان روی مقاومت اقتصادی آن حساب کرد. اقتصاد روسیه در بهترین حالت رتبه‌ای بین ۱۰ تا ۱۲ را در دنیا دارد و کشورهایی چون آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و کره جنوبی بالاتر از آن قرار دارند.

از تمام کشورهای این لیست همه به جز چین، آمریکا را به روسیه ترجیح می‌دهند. چین با این که در طیف سیاسی روسیه است اما بزرگ‌ترین شریک اقتصادی آمریکا است. در نتیجه از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا ۹ اقتصاد آن آمریکا را در برابر روسیه انتخاب خواهند کرد. این یعنی ابزار فشار اقتصادی آمریکا می‌تواند آینده پوتین و روسیه را تباه کند، اتفاقی که نشانه‌های آن کم و بیش هویدا شده و همین حالا بورس روسیه روزهای خونباری را از سر می‌گذراند.

هر چند بایدن اشتباهات لفظی دارد، اما تیم سیاست خارجی و رسانه بایدن تا این لحظه خوب عمل کرده است و چنین فشار و پروپاگاندایی را علیه روسیه راه انداخته که حتی تیم‌های فوتبال روسیه از بازی‌ها کامپیوتری هم حذف شدند. این اتفاق چیز کمی نیست و نشان از هوش تیم بایدن دارد، هوشی که هر چند اوکراین را قربانی می‌کند، اما منافع ملی آمریکا را تامین می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید