۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
کد خبر: 55339556

دالکی شهری است در استان بوشهر که در بخش مرکزی شهرستان دشتستان واقع شده است. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم، کلرورسدیم و گوگردی دارای منیزیوم گرم است.

دالکی چشمه‌ای گوگردی در بوشهر

به گزارش سلام نو، آبی گرم، گوارا و فراوان از شکاف سنگ‌ها راه خود را پیدا کرده و از نقاط مختلف، از دل دامنه کوه‌ها می ‌جوشد و هزاران سال در نقاط مختلف جهان درمانگر انسان‌ها است. در استان بوشهر نیز به سبب ساختار زمین شناسی، منابع نسبتا غنی از آب‌های معدنی وجود دارد که یکی از این چشمه‌های آبگرم در دشتستان استان بوشهر واقع شده است.

این چشمه آبگرم که به نام چشمه آبگرم دالکی شناخته میشود به صورت جوی آب به سمت غرب جاری شده و به رودخانه دالکی می ‌ریزد.

لیست و آدرس بهترین چشمه های آبگرم ایران

اهمیت آن علاوه بر آبیاری نخلستان‌های اطراف به دلیل خواص درمانی آن است. دراطراف این چشمه چاه‌ های نفتی قراردارد که برجای مانده از اولین تلاشها برای کشف نفت در این منطقه بوده ‌است.

استان بوشهر به سبب داشتن جذابیت ‌های مهم گردشگری و آب و هوای مناسب مقصد اصلی گردشگران در جنوب ایران است. هفت چشمه آبگرم در استان بوشهر با خاصیت درمانی هر سال میزبان هزاران گردشگر نوروزی است.

آب چشمه دالکی نیز در این استان، در دامنهٔ کوه از نقاط مختلف زمین و از شکاف سنگ‌ هایی که از مارن و گچ تشکیل شده ‌اند، جاری شده و موقع خروج سطح زیادی را پوشانده و نهر بزرگی را شکل می دهد که پس از عبور از زمین های مجاور به سمت غرب جریان یافته به رودخانه دالکی می ریزد و باعث خراب شدن کیفیت آب این رودخانه می گردد.

آبگرم دالکی که در کنار جاده واقع شده آبدهی نسبتا زیادی دارد که در حدود ۱۸لیتر در ثانیه است. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم، کلرورسدیم و گوگردی دارای منیزیوم گرم است.

آب گرم معدنی | آشنایی با معروف ترین چشمه های آب گرم معدنی در گیلان

خواص درمانی آبگرم دالکی

آبگرم دالکی باعث گرم شدن غلظت صفرا، اتساع عروق، رفع امراض پوستی، بهبود بیماری های مجاری تنفسی و روماتیسم شده و برای درمان برخی از بیماری های زنانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این که این چشمه دارای خاصیت درمانی زیادی است متاسفانه استفاده مناسبی از آن نمی شود. قسمتی از آن تبخیر شده و مابقی به داخل رودخانه ریخته می شود.

رود دالکی

رودخانه دالکی از رودخانه‌ های جاری در استانهای فارس و بوشهر است. ارتفاعات دشت ارژن در غرب شیراز، سرچشمه رود دالکی می باشد. این رود پس از دریافت آب رودخانه ‌های سرخون و شیرین‌ رود و اتصال به رودخانه شاپور، در نزدیکی روستایی به نام رمله به خلیج ‌فارس می ‌ریزد. جغرافی نویسان در گذشته، رودخانه دالکی را به نام رود اخشین نیز نامیده اند.

رود دالکی به ویژه در قسمت‌ های شمالی برازجان باغات و نخلستان ‌های وسیعی را سیراب می کند و به واسطه کیفیت مناسب آب، استفاده‌ های کشاورزی زیادی از آن به عمل می ‌آید. رود دالکی در قسمت علیا به جز درحوالی برازجان به دالکی شهرت دارد ولی پس از دریافت آب شاهپور، حله نامیده می‌ شود. این رود در مناطق کوهستانی پر تلاطم ولی در ناحیه هموار دشتستان نسبتا آرام است.

رودخانه دالکی رودی دائمی به طول ۲۲۵ کیلومتر است که شیب متوسط آن ۰/۸ درصد است. این رود که حوزه آبریز آن حله می باشد در مسیر خود که به سمت جنوب غربی است، از شهرستان‌ های کازرون، دشتستان و بوشهر در استان‌ های فارس و بوشهر عبور می کند.

این رودخانه از ارتفاعات بین دریاچه فامور و دشت ارژن در غرب شیراز سرچشمه می ‌گیرد و پس از عبور از شهرستان کازرون وارد دشتستان می ‌شود. رود دالکی پس از مشروب نمودن اراضی مزارعی، بی براه، سرقنات و دالکی به جریان خود ادامه داده و پس از ترکیب با آب چشمه‌ های گوگردی که از کوه‌ های مجاور آن سرچشمه گرفته و به آن سرازیر می ‌شوند، در محلی به نام چم درواهی واقع در ۱۵ کیلومتری شمال برازجان به رودخانه شاپور پیوسته و در نزدیکی روستایی به نام رمله به خلیج فارس می‌ ریزد. آب آن به علت گذشتن از اراضی نمکی مایل به شوری است.

چشمه آبگرم دالکی - چشمه ای با خاصیت درمانی | ایران نگری

سایر چشمه‌های آبگرم استان بوشهر

آبگرم اهرم در جاده بوشهر به بندرعباس، آبگرم میر احمد در جاده اهرم به خورموج، چشمه آبگرم قوچاک در مسیر جاده بوشهربه  بندرعباس در  جنوب غربی اهرم، آبگرم نیکو در شمال خورموج، آبگرم گنویه در کنار جاده خورموج به دیر و آبگرم میانلو در شمال شهرستان کنگان از دیگر چشمه‌ های آبگرم استان بوشهر هستند.

موقعیت مکانی آبگرم دالکی

چشمه آبگرم دالکی در ۱۸کیلومتری شهر برازجان و بین روستای راهدار و شهر دالکی و کنار جاده برازجان-کازرون واقع شده است.

آسرو | چشمه آب گرم دالکی

دیدنی‌های دالکی

از دیگر مکان‌های دیدنی شهر دالکی می ‌توان به حمام قدیم، بقعه شاهزاده احمد، نخلستان ‌ها و کناره‌ های رود دالکی در ایام بهار اشاره نمود.

جاذبه‌های برازجان

اطراف برازجان می ‌توان مناظر زیبایی از نخلستان‌ ها را دید. این نخلستان ‌ها متراکم ‌ترین نخلستان‌ های کشور هستند. همچنین دژ برازجان بزرگ‌ ترین بنای تاریخی استان بوشهر است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید