خسرونیا گفت: تمام غذاهایی که از راه دهن مصرف می کنیم کبد آن ها را تسویه می کند و مواد سمی را دفع می کند و مواد خوب را جذب می کند. زمانی که کبد به درستی کار نکند مواد سمی را وارد بدن می کند.

هشدار؛ این مُسَکن کبدتان را چرب می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سو تغذیه، استفاده از فست فود و غذاهای چرب، استفاده از دارو هایی همچون استامینوفن و آنتی بیوتیک ها موجب کبد چرب می شود.

ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: کبد چرب یا به دلیل مصرف الکل یا به دلیل سوتغذیه و مصرف غذاهای نامناسب یا بارداری به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش تنها زنان باردار دچار این بیماری می‌شدند، افزود: ولی در سال‌های اخیر ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران و سایر کشور ها دچار این بیماری شده‌اند.

خسرونیا ادامه داد: این زنگ خطری است برای آینده که بسیاری از افراد از بیماری خود خبر ندارند و این امر باعث می شود افراد به بیماری مبتلا باشند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: سو تغذیه، استفاده از فست فود و غذاهای چرب، استفاده از دارو هایی همچون استامینوفن و آنتی بیوتیک ها موجب کبد چرب می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد چاق و بیماران دیابتی خصوصا دیابت نوع دو مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب هستند، گفت: بیمار مبتلا به کبدچرب ابتدا هیچگونه علائمی ندارد و اطلاعی از این امر ندارد اما در ادامه علائم اولیه کبد چرب احساس خارش، ضعف عمومی، بی‌حالی، تنبلی، درد ناحیه شکم و لاغری هستند.

خسرونیا ادامه داد: در بسیاری از مواقع بیماری برای بیماری دیگری به پزشک مراجعه می کند و زمانی که دستور سنوگرافی دریافت می کند پزشک تشخیص می دهد که او به کبد چرب مبتلا است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص کبد چرب با آزمایش خون و سنوگرافی محقق می‌شود، افزود: فرد بیمار می تواند با کاهش وزن، حرکت کردن، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی خوب می تواند این بیماری را برطرف کند.

این پزشک ادامه داد: بی‌توجهی به این بیماری و پیشرفت آن موجب فیبروز کبد می‌شود و اگر بازهم به این بیماری بی‌توجهی شود تبدیل به سیروز و سرطان کبد خواهد شد.

خسرونیا گفت: تمام غذاهایی که از راه دهن مصرف می کنیم کبد آن ها را تسویه می کند و مواد سمی را دفع می کند و مواد خوب را جذب می کند. زمانی که کبد به درستی کار نکند مواد سمی را وارد بدن می کند.

وی گفت: توصیه می شود افراد دست از مصرف الکل و دخانیات بردارند تا اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستند؛ بهبود پیدا کند.

گفتنی است؛ کبد (Liver) دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.

کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید