پروفسور بازیما، نمادی از یک دانشمند و همه چیزدان است که تمام دنیا را گشته و نمونه های جذاب علمی را جمع آوری کرده است.

پارک پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی علمی ایران

به گزارش سلام نو، پارک علمی پروفسور بازیما اولین و منحصر به فرد ترین پارک موضوعی در ایران است این پارک در مساحت۲۱۰۰ متر در طبقه چهارم مجتمع وصال واقع در منطقه گردشگری سپاد  مشهد واقع شده است. این پارک بر پایه سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم احداث گردیده است. در پارک علمی پروفسور بازیما سوار بر ماشین زمان شوید تا به ابتدای خلقت جهان رفته و سفری پرهیجان را از آغاز آفرینش تا به امروز تجربه کنید. با سوار شدن بر زیردریایی اکتشافی سری به دنیای عجیب جانوران زیر دریا خواهید زد. برای اولین بار در کشور (و سومین بار در دنیا پس از کورپوس هلند و سنگاپور) به همراه پزشک پروفسور بازیما با عبور از داخل دهان یک انسان غول پیکر و سفر به درون اندام‌ های بدن، اسرار بدن انسان را کشف خواهید کرد. در این پارک علمی ضمن تفریح و سرگرمی، خیلی مطالب آموزنده نیز در انتظارتان است و با خاطره‌ای خوش و ماندگار می توانید به خانه بازگردید.
با مراجعه به وبسایت این مجموعه می ‌توانید به صورت آنلاین بلیط خریداری کرده و برای بازدید برنامه ریزی کنید به خصوص اگر اهل مشهد نباشید این کار خیلی بهینه است.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

پارک علمی پروفسور بازیما اولین و منحصر به فرد ترین پارک موضوعی در ایران است که در فروردین ۱۳۹۵ به وسعت ۲۱۰۰ متر در مشهد افتتاح گردید. این پارک بر پایه سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم احداث گردیده است که در آن می توانید به همراه فرزندانتان سفری مفرح و هیجان انگیز را از عصر حجر و سنگ تا عصر فضا تجربه کنید.

بازی‌ های پارک پروفسور بازیما نیز در نوع خود منحصر به فرد است به طوری که می‌ توان در سیمیلاتور پرواز همچون یک خلبان، پرواز روی شهر مشهد را تجربه کرد. با ژیروسکوپ فضایی تست‌ های مقدماتی فضا نوردی و شبه بی وزنی را تجربه کرد. با مریخ نورد بازیما به کاوشگری در سطح مریخ پرداخته و در آسمان نمای خورشیدی (پلانتاریوم) فضای لایتناهی آسمان‌ ها را نظاره گر بود و در آکادمی زیست شناسی مانند یک پزشک به تشریح بدن انسان یا قورباغه پرداخته و مانند یک پرستار نیز از تزریق گرفته تا احیاء قلبی را به صورت عملی انجام دهیم و بالاخره دختر خانم‌ ها در فضای خصوصی اتاق ربان صورتی از طریق بازی و سرگرمی پاسخ تمام سوالات مربوط به دوران بلوغ (جسمانی و رفتاری) و یا سئوالات مربوط به جنس مونث را خواهند یافت.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

پروفسور بازیما کیست؟

پروفسور بازیما، نمادی از یک دانشمند و همه چیزدان است که تمام دنیا را گشته و نمونه های جذاب علمی را جمع آوری کرده است. او این نمونه ها را در پارک علمی خود در معرض دید مراجعه کنندگان قرار داده است تا افراد مختلف بتوانند جواب سوالات خود را اینجا پیدا کنند.

بخش‌های مختلف پارک

همان گونه که گفتیم پارک پروفسور بازیما از بخش های مختلفی تشکیل شده است. زمانی که پا به درون پارک پروفسور بازیما می گذارید با بخش های مختلف و هیجان انگیزی از بازی های متنوع و آموزنده گرفته تا انواع جانوران و حیات در زمین آشنا می شوید. در این پارک از بخش انسان های اولیه، آشنایی با دایناسورها و دیگر ساکنان کره خاکی دیدن می کنید و به درون غارها و زیردریایی اکتشافی می روید. شما در این پارک می توانید از عصر سنگ تا عصر فضا، از آسمان ها تا اعماق زمین و دریا، از بدن انسان تا پیدایش جهان و ... اطلاعاتی مفید به شیوه ای منحصر به فرد به دست بیاورید.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

شبیه ساز زمین ‌لرزه

این بخش از پارک علمی بازیما به بازی جالب لگو اختصاص دارد؛ قطعه های لگو در حقیقت بخشی از یک آزمایش علمی بزرگتر هستند، شما یا فرزندان تان می توانید در این بخش با استفاده از خلاقیت خود سازه های مختلفی مانند خانه، مجتمع های تجاری، برج و ... ساخته و سپس آنها را با استفاده از دستگاه های شبیه ساز زلزله آزمایش کنید. اینجا می توانید ببنیید که چقدر از علم مهندسی و طراحی سردر می آورید و تا چه اندازه سازه هایی که ساخته اید در برابر قدرت زلزله مقاوم هستند.
هدف از ساخت این بازی تقویت کارگروهی و مشارکت در فعالیت های تیمی همراه با آشنایی با زلزله، چگونگی اندازه گیری بزرگی زمین لرزه، آمادگی در برابر زمین لرزه در زمان وقوع، آشنایی با اصول مقدماتی ساخت سازه های مقاوم در مواجه با این حادثه است.

واقعیت مجازی

یکی از تکنولوژی های جدیدی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، تکنولوژی واقعیت مجازی ست. این فناوری به سرعت در بخش های مختلف علم و بازی راه یافته است و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پارک علمی بازیما نیز با کمک گرفتن از این فناوری جذاب، سعی کرده تا واقعیت های علمی مانند سفر به درون بدن انسان، سقوط از آسمان خراش، پرش از هواپیما، رانندگی و ... را به کودکان آموزش دهد و دنیایی پرهیجان و نزدیک به جهان واقعیت را برای آنها به وجود آورد.

عصب سنج

به احتمال زیاد همه شما بازی اعصاب سنج را می شناسید و با آن خاطره دارید. بازی که در آن باید یک حلقه فلزی را به گونه ای در اطراف مدار فلزی حرکت بدهید تا هیچ اتصال و برخوردی بین مدار و حلقه ایجاد نشود. اگر تمرکز تان بهم بخورد و حلقه و مدار به هم برخورد کنند دستگاه به صدا درمی آید و باید بازی را از ابتدا آغاز کنید. این بازی مهارت، دقت، تمرکز و توانایی ماهیچه ای شما را محک می زند و در کنار همه اینها هیجان بالایی دارد. اگر از طرفداران بازی اعصاب سنج هستید، می توانید در پارک بازیما در کنار همراهان تان به رقابت بپردازید و خاطره جذابی خلق کنید.  

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

بازی‌های تعاملی

از دیگر بازی هایی که در پارک پروفسور بازیما می توان از انجام داد و لذت برد و همزمان با آن ورزش کرد و مهارت های فردی و گروهی را افزایش داد؛ بازی های تعاملی ست. بازی هایی که در سال های اخیر با رواج تکنولوژی کینکت بسیار فراگیر شده و محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این نوع بازی ها شما مجبور می شوید تا از پای مانیتورهای خود بلند شده و با استفاده از فعالیت های فیزیکی درگیر بازی شوید.
به همین جهت پارک علمی بازیما سری های مختلف بازی های تعاملی را برای تمام اعضای خانواده طراحی کرده است تا هم در کنار یکدیگر اوقات خوشی داشته باشند و هم به تقویت مهارت هایی مانند هماهنگی عصب و عضله بپردازند.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

افلاک نما

دیگر جاذبه پارک علمی پروفسور بازیما، پلانتوریوم دیجیتال یا به زبان ساده تر افلاک نمای آن است. از نکات جالب توجه در مورد این آسمان نما این است که مقیاس خورشید با دیگر سیاره های منظومه های شمسی مانند آنچه در طبیعت به صورت واقعی وجود دارد رعایت شده و هر بازدید کننده ای می تواند به راحتی بزرگی خورشید نسبت به دیگر اجسام را درک کند.
در این افلاک نما مجموعه ای از فیلم های علمی با موضوع هایی مانند نجوم، زمین شناسی، زیست شناسی و غیره به صورت مدور (کروی) بر روی پرده به نمایش در می آیند؛ پرده ای که دامنه وسیعی از تصویر را به صورت نیم کره مقابل چشم بینندگان می آورد. در حال حاضر شانزده فیلم فول دام (فیلم هایی که تمام وسعت پرده کروی را برای نمایش اشغال می کنند) در این مجموعه پخش می گردد. در کنار این فیلم ها، شبیه ساز آسمان با قابلیت نمایش وقایع نجومی، آشنایی با ستارگان و سیارات، شناخت صور فلکی، چگونگی جهت یابی در شب ها، تعیین ماه ها و ... دانش شما از آسمان و فراتر از آن را بیشتر می کند.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

جانور شناسی

شناخت جانوران مختلف از موضوع هایی است که علاقه مندان و طرافدارن بسیاری دارد. این موضوع در پارک علمی بازیما در دو بخش دنبال می شود:

الف- بی مهرگان

می دانیم که جانوران به طور کلی به دو بخش مهره داران و بی مهرگان تقسیم می شوند. با این حال شاید برای تان جالب باشد که بدانید قسمت بزرگی از جانوران روی زمین را نه ما مهره داران، که بی مهره ها شکل می دهند و در حقیقت آنها ساکن های اصلی زمین هستند. به عنوان مثال حشرات به تنهایی از نظر تنوع حیات و تعداد با تعداد دیگر گونه های جانوری در دنیا برابری می کنند.  
اطلاعاتی جالب از این دست، در کنار فوایدی که بی مهره ها برای جهان پیرامون ما دارند و اینکه برای حفاظت از آنها باید چه کارهایی انجام دهیم، موضوع هایی است که در این بخش پارک علمی به شما آموزش داده می شود.

ب- مهره داران

در این بخش شما می توانید با انواع مختلف مهره داران به ویژه آنهایی که در ایران زندگی می کنند؛ آشنا شوید. از جمله این جانوران می توان به انواع طناب داران اولیه، ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران اشاره کرد.

فرار از لیزر ماز

مازها از بازی های جالب فکری و هیجانی هستند که افراد در تمام سنین می توانند از بازی با آنها لذت ببرند و قدرت فکر، حافظه و سرعت عمل خود را به چالش بکشند. پارک علمی پروفسور بازیما هم برای اینکه بتواند در آن واحد در مورد لیزر به بازدید کنندگان آموزش دهد و هم بازی مفرح و جذابی برای آنها فراهم سازد؛ بازی لیزر ماز را تدارک دیده است. شرکت کنندگان در این بازی باید بدون برخورد با موانع لیزری از لا به لای مازها به سلامت عبور کنند و به نقطه پایان برسند؛ اگر در میانه بازی به موانع بخورند یا نتوانند در زمان مجاز بازی را تمام کنند امتیاز از دست می دهند. این بازی مراحل مختلفی مانند مبتدی، دشوار و خیلی سخت دارد.  

دیرینه شناسی

اگر از علاقه مندان به باستان شناسی، فسیل ها و زمین در گذشته های خیلی خیلی دور باشید، این بخش از پارک علمی پروفسور بازیما می تواند برای شما جذاب باشد. در این قسمت مجموعه ای از سنگواره ها و انواع فسیل های جانوری و گیاهی به نمایش درآمده است. اینجا شما به همراه فرزند خود می توانید مانند یک دیرینه شناس به اعماق تاریخ سفر کنید و از سرگذشت زمین باخبر شوید. در این بخش همچنین می توانید از مولاژ فسیل دایناسورهای مختلف که برای اولین بار در ایران به نمایش درآمده اند، دیدن کنید.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

شبیه ساز پرواز

در این پارک می توان با دستگاه هایی، حسی شبیه به پرواز و کنترل یکی از وسیله های پروازی را تجربه کرد. این دستگاه تمامی سیستم های کنترل و پرواز هواپیماهای مسافربری بیچ کرفت (یک شرکت هواپیمایی) را شبیه سازی کرده است. شما با استفاده از آن می توانید به صورت مجازی به جای راهبر تخصصی پرواز قرار بگیرید و هواپیمای تان را از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به پرواز دربیاورید و به هر نقطه از ایران که می خواهید پرواز کنید. در این دستگاه شبیه ساز بسیاری از جاذبه های شهر مشهد مانند حرم امام رضا (ع) و ... زیر پای شما به نمایش در می آید. پرواز تنها تجربه ای نیست که در این شبیه ساز در اختیارتان قرار می گیرد؛ اگر در زمان هدایت هواپیما، به صحبت های راهبر گوش ندهید هواپیمای شما سقوط می کند.

اتاق روبان صورتی

در این اتاق، فضایی به شکل خصوصی به دخترخانمها اختصاص داده شده است تا از طریق بازی و سرگرمی در مورد بدن خود و دوران بلوغ (جسمی و رفتاری) اطلاعات بیشتری کسب کنند و بتوانند جواب سوالات خود در مورد جنس مونث را به دست آورند.

ماشین زمان

دوست دارید بدانید جهان چگونه شکل گرفته است؟ کهکشان راه شیری چطور به شکل امروزی خود درآمده است؟ منظومه شمسی چگونه در کنار هم گرد آمده است؟ ماه و زمین چرا به شکل امروزی خود هستند؟ می توانید به بخش ماشین زمان پارک علمی بازیما بروید و جواب سوال های خود را به دست بیاورید.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

زمین شناسی

این بخش از پارک به شما کمک می کند تا در مورد اینکه جهان چه زمانی و چگونه به وجود آمده، زمین ما چطور شکل گرفته، حیات از کی از روی زمین پدیدار شده است و ... اطلاعات خوبی به دست بیاورید. در کنار اینها می توانید با گردشی در بخش زمین شناسی پارک بازیما به جواب سوالی های زیر نیز برسید:
آب های زیرزمینی، آتش فشان ها و مواد اطراف ما از کجا آمده اند؟
قاره ها چرا در جای فعلی خود قرار دارند؟
مواد تشکیل دهنده سنگ ها چه چیزهایی هستند؟
علاوه بر اینها، متخصص های پارک بازیما می توانند با استفاده از مدل های بزرگ، نحوه تشکیل زمین و منظومه شمسی، آتش فشان ها و ویژگی های لایه های سازنده جو را به شما توضیح دهند.

پارک پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی علمی ایران

بدن انسان

بدن انسان مجموعه ای شگفت انگیز از شناخته ها و ناشناخته ها است که می توان سالیان سال در مورد آن تحقیق کرد و باز اطلاعات جدید به دست آورد. سوال هایی از قبیل اینکه حافظه چطور شکل می گیرد؟ چرا رنگ چشم آدم ها با هم متفاوت است؟ چگونه دردهای مختلف را حس می کنیم؟ کدام قسمت از بدن انسان بیشترین میزان انرژی را مصرف می کند؟ پاسخ برخی از این سوال ها را می توانید در پارک علمی پروفسور بازیما پیدا کنید و از دانشی که به دست می آورید لذت ببرید.

خدمات پارک

در کنار گشت و گذار علمی در پارک پرفسور بازیما شما می توانید برای برگزاری مراسم های مختلف مانند تولد، جشن های مهدکودک، شوهای علمی آموزشی-تفریحی و ... روی همکاری پارک علمی پروفسور بازیما حساب کنید. ظرفیت این مراسم در حدود دویست نفر است و امکاناتی مانند صوت و افکت های ویژه دارد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این پارک باید خود را به بلوار خیام شمالی و میدان سپاد مشهد برسانید. از میدان سپاد راهی خیابان بهارستان و میدان بهارستان شوید. مجتمع وصال در دست راست شما قرار دارد.
اگر هم بخواهید با اتوبوس به این پارک بروید می توانید از اتوبوس های خط ۲۲ (پایانه گردشگری-پایانه انقلاب) استفاده کنید.

جاذبه‌های اطراف 

در نزدیکی پارک پروفسور علمی بازیما جاذبه های چندانی به چشم نمی خورد و برای دسترسی به دیگر جاذبه های مشهد باید به مرکز شهر بازگردید.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید