محمد بن موسی کاظم غالباً لباس سبز می‌پوشید که مختص علویان بود. و به همین سبب به سبزقبا شهرت یافت. اصل بنا مربوط به دوره تیموری و سلجوقی بوده است.

با بقعه سبز قبا دزفول بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، آستانه متبرکه سبزقبا در مرکز شهر دزفول، آرامگاه سید محمد بن موسی کاظم (ع)، برادر امام رضا (ع) می باشد. بقعه سبزقبا به عنوان چهارمین حرم اهل بیت عصمت در کشور به شمار می رود و عاشقان عصمت و طهارت در دزفول و سایر شهرهای کشور به خصوص استان خوزستان، به زیارت سبزقبا به دزفول می شتابند.

اصل بنای این بقعه متعلق دوره‌ به تیموری و سلجوقی بوده که در دوره های اخیر به شکل  جدیدی تغییر و گسترش یافته و گنبد زیبایی برای آن ساخته شده است.

شایان ذکر است که از بسته‌های فرهنگی و ابتکاری حرم استقبال از کاروان‌ های راهیان نور می باشد.

آستانه متبرکه سبزقبا کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید -  کجارو

در کنار خیابان امام خمینی بعد از خیابان سی متری دزفول بقعه معروف به سبزقبا واقع شده که بنای آن کاملاً نوسازی شده و هیچ اثری از بنای قدیمی در آن دیده نمی شود.

یک شجره نامه در دفتر بقعه بر لوحی روی کاغذ نوشته شده و در این لوحه بنا به روایت سید نعمت الله شوشتری در کتاب «المجموعه» صاحب بقعه را برادر حضرت امام رضا علیه السلام دانسته اند که غریب به شهر دزفول آمده و میهمان زنی به اسم زبیده بود و فرزند او بر اثر دعای سید سبز قبا بهبود یافته بود. در کل درباره‌ زندگانی وی اطلاعات چندانی دردست نیست اما گفته می‌ شود که در سال ۱۸۳ هجری قمری و در ۱۹ سالگی در دزفول درگذشته است.

بقعه سبز قبا دزفول - سایت گردشگری ایران

ساختمان بقعه سبزقبا بقعه سبزقبا دارای یک نمازخانه، سالن اجتماعات، کتابخانه، ضریح و گنبد و ایوان و کفش کن با کاشی هایی با خط نستعلیق است و مرقد زائرین زیادی دارد که در تمام فصول سال از شهرهای مختلف ایران به زیارت آن مشرف می شوند و در آستانه با عظمت او عرض حاجت می کنند.

بنا به اظهارات اهل دزفول بقعه سبزقبا نیز مثل بقعه عباس علی دزفول به شکل گنبد خیاری ساخته شده بود ولی امروزه گنبدی دیگر بشکل گنبدهای رایج در سایر نقاط ایران بر آن ساخته شده است. ساختمان اولیه بقعه با گنبد خیاری از آثار دوره تیموری و سلجوقی بوده و بی شک اگه بقعه سبزقبا به همان شکل اولیه خود باقی مانده و مرمت می شد بعنوان یکی از آثار هنری معماری دزفول نیز اهمیت می یافت.

آستان متبرکه سبز قبا - مجله مِستر بلیط

شما میتوانید از موزه سبزقبا نیز دیدن کنید (البته در صورت باز بودن!) در این موزه اشیایی از زندگی دهه های قبل مردم منطقه نگهداری میشود که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید